Медіавариво з «братської кухні»

Медіавариво з «братської кухні»

Укрінформ
Як будують Союзний простір для безмовних білорусів

До Укрінформу потрапила концепція реформування Телерадіокомпанії Союзної держави (для тих, хто забув, це союз Росії та Білорусі, який російська Вікіпедія трактує щирим словом «надгосударственность РФ и республики Беларусь», – це така офіціозна кишенька, якою фактично завуальовано злив суверенітету Білорусі).

Загалом відомо, що в Білорусі немає нічого свого, крім виробництва бюстгалтерів, колготок, молочної та кондитерської продукції. Все інше: труби, енергетика, церква, державні рішення – це власність ем-м-м... назвемо це власністю Союзної держави. Там, загалом, і телебачення панує «Союзне» (російське, мається на увазі). Але цього партнерам по Союзу стало замало, і вони прийняли рішення, скажімо так, підвищити продуктивність Телерадіомовної організації (далі ТРО – авт.), створивши «концепцію розвитку» на 2019-2020 роки. Паспорт цієї концепції вдалося знайти Укрінформу.

Цей документ викликає посмішку (як такий собі привіт з минулого), і відчуття гіркоти (просто співчуваєш, що жителям сусідньої країни замість відкритих кордонів і цілого світу пропонують двісті різножанрових варіантів інтеграції з РФ), і неймовірне відчуття полегшення (адже це те, що могло стати і нашою реальністю, і те, чого нам вдалося уникнути).

Давайте пробіжимося по тексту.

Спочатку автори, нарікаючи на жорстку конкуренцію на інформаційному ринку, (та ладно, де ви бачите конкуренцію на телеринку – у Білорусі чи Росії? – там змагаються між собою виключно вежі та телевізори Кремля, але всі вони дружною сім'єю тягнуть свій броньовичок Союзної держави в імперію – авт.) зазначають, що виникає гостра необхідність підвищення ролі та значення державного телебачення і радіо, як державної політики». І що інформаційна політика – ключовий фактор успішності Союзної держави.

Тут не посперечаєшся: коли союзний броньовичок йде в імперію по тонкому льоду, пов'язаному з ціновою кон'юнктурою на енергоносії, то переконати народ у тому, що життя хороше, і жити добре – здатен тільки російська телевізор і російське радіо.

У зв'язку з цим основною метою і завданням ТРО концепція визначає: «Укрепление единого информационного пространства Союзного государства... создание его положительного имиджа...». Ну і звичайно, держхолдінг, який реформують, покликаний всебічно висвітлювати і суспільне життя Союзної держави, інформуючи білорусів і росіян про рівні один з одним права, досягнення та можливості і про те, що все це співвідноситься з життям населення»...

Тут теж зараховано. Я теж переконана, що безмовний (той, хто не володіє білоруською і не бажає нею володіти) асимільований білорус має рівні права в Союзній державі з росіянином.

пропаганда
пропаганда

СПОЧАТКУ БУВ РЕБРЕНДІНГ

Насправді, реформа там вже почалася. Існуюча телерадіоорганізація вже рік тому провела ребрендінг. І продиктований він був (далі цитата концепції) «необходимостью информационной безопасности, вызванной информационными войнами, в ходе которых подвергаются девальвации цели и задачи Союзного государства».

Хто ж ці негідники, які сміють девальвувати цілі і завдання союзного броньовичка, який поскрипуючи, весело і впевнено мчить у світле майбутнє? Хто, і головне – у який спосіб їх девальвує? Які такі ворожі канали ведуть мовлення на території Союзної держави? Залишу місце для вашої фантазії.

Далі програма розповідає про етапи реформи. Перший етап реформи триватиме до 2019 року і передбачає збільшення загального хронометражу новин (новини будуть виходити 7 разів на добу 7 днів на тиждень). І їхня мета – відображення в режимі реального часу всього поточного інформаційного порядку денного, пріоритетно позитивного на фоні активних інформаційних атак і кампаній.

Далі – більше. Новини передбачають розширення суспільно-політичного мовлення, «

направленного на разъяснение и освящение процессов госстроительства и функционирования Союзного государства».

«Сотрудничество двух стран по всем социально значимым направлениям, ...информирование зрительской аудитории в части культурной, социальной идентичности наших народов».

«Продвижение ключевых, ценностно-идеологических и патриотических ориентиров Союзного государства Беларуси и России, что особенно актуально для российской аудитории, которая сможет постоянно узнавать о жизни соседей по интеграционному союзу».

Як знайомо. «Ценностно-идеологические» орієнтири... Дайте вгадаю: антизахідництво, оспівування кордонів Триєдиної Русі, звуження бачення білоруської історії до 70-ти років спільного барака? Мабуть, так. У всякому разі, програмне наповнення, яке пропонують автори концепції, це передбачає.

Я переглянула пропоноване кремлівськими стратегами програмне меню і виділила такі вподобані деталі, які дуже веселять.

Кувати кровний зв'язок двох народів пропонують, зокрема, програмами:

«Щит Союза» – раз на тиждень протягом 26 хвилин білоруським глядачам будуть розповідати про спільне історичне минуле, виховання патріотизму та зміцнення військово-технічного співробітництва у рамках Союзної держави. (Свіжо, реформовано – нічого не скажеш).

«Братская кухня» – пропаганда національних кухонь Росії та Білорусі у форматі майстер-класів.

«Стройка века» – про найкращі архітектурні досягнення російських і білоруських міст, будівлі міст-побратимів РФ і Білорусі.

Багатющий матеріал, і головне – розповідати про нього можна наступні сто років, тим більше, коли не пускають у Відень, Рим і Мілан.

«Фабрика кино» – 26 хвилин щотижня глядачам будуть розповідати про золотий фонд білоруського, радянського, російського кіно.

Свій внесок у зміцнення зв'язків покликані зробити і програми «Ученый сонет» про науково-технічне співробітництво, і програма «Карта Родины» (назву «Родины» не уточнюють, але кажуть, що це програма про розвиток союзного туризму)...

Документально-художньої лінійці теж відведено місце у розбудові союзного етносу. Цю нішу повинні (згідно з паспортом) наповнити російські серіали та мультфільми з радянського архіву, програми військово-патріотичної, культурно-просвітницької, спортивної тематики.

Аналогічні завдання ставлять для сайту.

Таке ось зміцнення єдиного інформаційного простору повинно супроводжуватися технічним переоснащенням, яке, за задумом авторів, збільшить обсяги мовлення в три з половиною рази і збільшить більш ніж тримільйонну аудиторію Білорусі.

На початку 90-х в Росії існувала програма: чи не цілодобовий повтор новин радянського періоду з архівів радянського держтелерадіо. Все російське телебачення сьогодні – подібний симулякр. Цю матрицю будують в Білорусі. Вони створюють простір, у якому немає місця серіалам з Великого Литовського князівства, немає самобутності, є тільки спільне радянське минуле. Чи допоможе це анексувати пам'ять цілої Білорусі? Подивимося.

Марія Міщенко, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-