Еуджен Стурза, міністр оборони Молдови
Ми готові до співпраці з Україною у протидії гібридним загрозам
06.07.2018 16:14 2178

Збройні сили Росії та сепаратистського режиму Тирасполя протягом останніх двох років продовжують проводити щораз більше протизаконних військових навчань у Придністров'ї. Без згоди Республіки Молдова і незважаючи на численні заяви та ноти протесту офіційного Кишинева. Міністр оборони Молдови Еуджен Стурза впевнений, що більш пильна увага з боку ОБСЄ та інших міжнародних організацій до військової активності у Придністров'ї зменшить кількість цих навчань, а також знизить ризик провокацій. Про це, а також про взаємодію Молдови з Україною та співпрацю з НАТО для протидії викликам у сфері національної та регіональної безпеки він розповів в ексклюзивному інтерв'ю Укрінформу.

ПРИСУТНІСТЬ РОСІЙСЬКИХ ВІЙСЬКОВИХ НА ТЕРИТОРІЇ МОЛДОВИ СТВОРЮЄ НАПРУГУ В РЕГІОНІ

- Нещодавно ви зустрічалися з українським колегою Степаном Полтораком. Чи визначено пріоритети подальшої співпраці з Україною в оборонній сфері з урахуванням непростої регіональної ситуації?

- На зустрічі з генералом армії паном Полтораком були закладені основи нових ініціатив співпраці в таких сферах, як стандартизація, військова освіта, відновлення спільних навчань та створення робочої групи міністрів оборони Республіки Молдова, України та Грузії.

Невирішеність Придністровського конфлікту залишається головною загрозою для національної безпеки та територіальної цілісності Молдови

Найближчим часом питання військового співробітництва будуть детально обговорені державним секретарем з питань військової політики та військового співробітництва міністерства оборони Республіки Молдова та заступником міністра оборони з питань європейської інтеграції України.

- Які конкретні кроки планується вжити для спільної протидії гібридним загрозам з урахуванням регіональної ситуації і у Придністровському регіоні?

- Республіка Молдова прагне до унітарної держави і власної територіальної цілісності. У той же час невирішеність Придністровського конфлікту залишається головною загрозою для національної безпеки та територіальної цілісності нашої держави.

Проблема гібридних загроз залишається на сьогодні однією з найбільш актуальних

Звичайно, присутність військового контингенту та озброєння Російської Федерації на території Республіки Молдова викликає серйозне напруження в регіоні. Саме тому особливого значення набуває єдність зусиль на двосторонньому рівні для вирішення цієї проблеми, а також успішне подолання інших загроз і ризиків для власної безпеки та створення стабільної обстановки в регіоні.

Проблема гібридних загроз залишається на сьогодні однією з найбільш актуальних, тому наша головна мета - спільними зусиллями знайти шляхи протистояння цьому явищу. В найближчому майбутньому будуть організовані робочі зустрічі на рівні експертів для обговорення конкретних напрямів взаємодії в цій сфері.

УЧАСТЬ РОСІЇ У ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАННЯХ У ПРИДНІСТРОВ'Ї – ЦЕ ПОРУШЕННЯ ПРИНЦИПУ НЕЙТРАЛІТЕТУ МОЛДОВИ

- На території невизнаного Придністров'я регулярно проходять військові навчання за участю російських військовослужбовців і підрозділів армії невизнаного регіону. Чи узгоджуються ці дії з офіційною владою Молдови і чи є наміри цьому протистояти?

- На жаль, ці, назвемо їх, заходи здійснюються без згоди Республіки Молдова. У той же час вони викривають і синергетичний характер двох суб'єктів – збройні сили сепаратистського режиму Тирасполя і Російської Федерації. Ці навчання протягом останніх двох років тривають, їх щоразу більшає, незважаючи на численні заяви і ноти протесту уряду РМ, Міністерства закордонних справ і європейської інтеграції, Міністерства оборони. Військова діяльність, яка здійснюється спільно цими двома суб'єктами, негативно впливає на національну та регіональну безпеку. Хочу зазначити, що своєю безпосередньою участю у цих навчаннях Росія порушує не тільки принцип нейтралітету Молдови, але й положення Угоди про принципи мирного врегулювання збройного конфлікту в придністровському регіоні Республіки Молдова від 21 липня 1992 року.

Ми поділяємо стурбованість цими навчаннями України в контексті викликів у сфері безпеки на своїй власній території і підтримуємо прагнення української сторони до співробітництва з Молдовою, природно, на принципах мирного врегулювання Придністровського конфлікту. Впевнений, що більш пильна увага з боку ОБСЄ та інших організацій зменшить чисельність цих навчань, а також знизить ризик провокацій. Без залучення міжнародних організацій ці протизаконні дії тільки погіршують регіональну стабільність і віддаляють конструктивний діалог.

«ЗЕЛЕНИЙ КОРИДОР» У МОЛДОВІ ТА «БЛАКИТНІ КАСКИ» НА ДОНБАСІ

- Україна та Молдова виступили свого часу з ініціативою про створення «зеленого коридору» для виведення російського військового контингенту з Придністровського регіону. Наскільки реальною є практична реалізація цієї ініціативи, адже Росія не має наміру виводити війська та озброєння з регіону?

- Ініціатива створення «зеленого коридору» – постійно на порядку денному у керівництва урядів наших держав. Україна підтримує Молдову і в будь-який момент готова відкрити обумовлений «зелений коридор» для виведення російський військ з нашої території. Ми готові зробити це хоч завтра, для цього існують усі необхідні передумови, проте бажання і готовності, на жаль, недостатньо. Для виконання цієї ініціативи необхідна згода усіх задіяних сторін, і поки сторони не домовляться, цього не відбудеться. Процес цей доволі трудомісткий і вимагає політичної волі сторін, але ми впевнені, що «зеленому коридору» буде дано старт.

- У зв'язку з ініціативою про запровадження «блакитних касок» на Донбасі, чи не обговорювалося питання участі Молдови у цій миротворчій місії? Яким контингентом молдавська армія змогла б взяти в ньому участь?

- Розширення участі військового контингенту Національної армії в операціях з підтримки миру є одним із пріоритетів Міністерства оборони, що відображено в проекті Стратегії національної оборони, яка наразі знаходиться на розгляді парламентських комісій для подальшого її затвердження на пленарному засіданні парламенту. Протягом найближчих кількох років ми маємо намір підготувати військові частини для участі у місії «блакитних касок».

Звичайно, занадто рано говорити про конкретні факти до того часу, поки це питання знаходиться на рівні ініціативи, але дозволю собі припустити, що у разі прийняття позитивного рішення щодо участі в місії «блакитних касок» в Україні, для Республіки Молдова вони стали б кращим пунктом для наших військовослужбовців. Тут існує декілька сприятливих чинників: географічна близькість України, знання мови взаємодії та загальні риси на історичному та ціннісному рівні, і, що важливо, – культурний чинник, адже ми сусіди, і культура України для нас ближче, ніж будь-яка інша. Наприклад, ті самі складові за межами Європи.

КОНТРАКТНА АРМІЯ В МОЛДОВІ – ДО 2021 РОКУ

- Як просувається перехід армії в Молдові на контрактну основу?

- Цей аспект воєнної реформи викладено у програмі «Професійна армія 2018-2021». Для Молдови реформа передбачає, насамперед, підвищення професіоналізму людських ресурсів армії. У короткостроковій перспективі коефіцієнт витрат на кожного окремого військового строкової служби  і військовослужбовця за контрактом різниться незначно. Але якщо розглядати цю перспективу на кілька років вперед, то сума стає більш вражаючою. Цикл підготовки військових строкової служби вимагає більше витрат, враховуючи постійний потік персоналу.

З іншого боку, інвестиції та ресурси, вкладені в окремого військовослужбовця за контрактом, істотно підвищують рівень його професіоналізму, це виправдовує вкладені кошти і сприяє зміцненню потенціалу та інституційної спадковості армії.

Таким чином, перехід Національної армії на контрактну основу відкриває для Молдови абсолютно нові перспективи.

Впровадження цієї програми буде відбуватися поступово, і завершиться не пізніше 2021 року. Це означає, що щорічно будуть призиватися все менше і менше солдатів-строковиків, а замість цього на вакантні посади будуть брати військових за контрактом. Програма вже схвалена Урядом, і ми з великою відповідальністю приступили до її реалізації.

- Що включає в себе поняття переозброєння та реформування армії? Як йдуть справи з фінансуванням?

- Було б лукавством сказати, що у нас в питаннях фінансування немає проблем. Звичайно, у республіки вони існують, але питання оборони країни є пріоритетними, тому ми їх вирішимо. Безумовно, нам знадобиться допомога і зарубіжних партнерів, так як без інвестицій в Збройні сили забезпечити виконання намічених реформ і сучасне озброєння армії не є можливим.

Позитивним аспектом реформи в армії є те, що вона проходить комплексно і не обмежується лише ресурсами державного бюджету та оптимізацією. Необхідна реконструкція вже сьогодні проходить за активної підтримки зовнішніх партнерів, зокрема сусідньої Румунії.

Хочу акцентувати увагу також на тому, що реформа національної армії включає три основні аспекти: людський, процесуальний і технічний.

Перший означає, окрім зростання професіоналізму, поліпшення рівня життя та умов роботи для військовослужбовців.

Ми вже схвалили в уряді постанову про щомісячні компенсації витрат на оренду житла для наших військовослужбовців за контрактом. Це наш перший крок до гідного соціального пакету для військових.

Другий аспект передбачає перегляд законодавства і деяких інших документів у сфері оборони, а також розвиток потенціалу та підвищення рівня взаємодії з арміями інших країн.

І останній, але не менш важливий, на мій погляд, технічний аспект, передбачає оснащення армії новим, сучасним обмундируванням, зброєю та обладнанням з метою модернізації та відмови від військової техніки, яка вже застаріла і є частиною радянської спадщини.

СПІВПРАЦЯ З НАТО – ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ВІЙСЬКОВЕ СПІВРОБІТНИЦТВО

- Ваші опоненти стверджують, що співпраця з НАТО суперечить нейтральному статусу держави. Чи так це, і як змінилася взаємодія з Північноатлантичним альянсом після відкриття Бюро НАТО у Кишиневі?

- По-перше, співробітництво з Альянсом не суперечить статусу нейтралітету, поки немає ніяких передумов або перспектив для можливого приєднання до НАТО. Практика інших європейських нейтральних держав показує, що можливим є досить широке співробітництво без приєднання до військово-політичного блоку. Політика Альянсу будується на необхідності проектування безпеки та стабільності, головне на її кордонах, а ми, Республіка Молдова, маємо спільні кордони з державами-членами НАТО.

Нейтралітет не виключає, а визначає необхідність власних якісних Збройних Сил

До речі, результати нашої співпраці відчуваються не тільки у військовій сфері, але і в сфері охорони навколишнього середовища, освіти, зміцнення цілісності державних установ, у рамках резолюції з просування ґендерної програми.

Усі ці приклади свідчать про те, що співпраця з Альянсом має складний і багатоцільовий характер. Ця підтримка дуже своєчасна і корисна для нашої країни і це є суверенним рішенням і правом держави Республіки Молдова, без порушення конституційного нейтралітету. Я вважаю, що нейтралітет не виключає, а визначає необхідність власних якісних Збройних Сил.

- Якою ви бачите співпрацю з Україною в галузі переозброєння та реформування збройних сил за стандартами ЄС та НАТО, і яка роль партнерства між військовими вишами України та Молдови?

- Республіка Молдова разом з Україною розглядає європейську інтеграцію як чітку стратегічну мету. Наші спільні сподівання і вектор розвитку зближують нас, a НАТО і ЄС відображають саме ті пріоритети сучасного світу і стандарти, яких наші держави прагнуть досягти.

На рівні співробітництва у сфері освіти вже сьогодні існує угода між Військовою академією Збройних Сил Молдови імені Олександру чел Бун і Військової академії в Одесі. Проводяться спільні наукові конференції в галузі безпеки і оборони, учасники яких мають унікальну можливість обмінятися досвідом, внести свої пропозиції і повчитися один у одного, підтримуючи сприятливий клімат для розвитку подальшого співробітництва. А повчитися є чому. Сьогодні не тільки Національна армія, але і вся система безпеки та оборони Республіки Молдова активно залучена до процесу всеосяжної реформи. Україна також реформує і відновлює свій військовий потенціал.

- Молдова активно бере участь у міжнародних і двосторонніх навчаннях, у тому числі на території України? Чи обговорювалося питання проведення тристоронніх військових навчань (Молдова, Україна, Румунія), адже Румунія є повноправним членом НАТО?

- Участь Республіки Молдова у багатонаціональних військових навчаннях в Україні є частиною наших зусиль щодо підвищення рівня сумісності національної армії з державами регіону. Ці навчання мають позитивний ефект і сприяють регіональній стабільності. Більш того, часто витрати на участь у багатонаціональних військових навчаннях покриваються партнерами з розвитку. Хочу зазначити, що наші стратегічні партнери – Сполучені Штати Америки і НАТО – проводять подібні заходи в інших частинах Європи, але, враховуючи багато аспектів, у тому числі і чинник географічної близькості і добросусідства, перевага віддається регіональному співробітництву. Безперечно, це має свої переваги, оскільки передбачає, поряд з іншими факторами, раціональне використання економічних ресурсів.

В цьому плані Румунія є одним з найважливіших стратегічних партнерів, у тому числі в сфері військового співробітництва. Молдова на основі двосторонніх угод має намір ефективно використовувати всі можливості для вирішення середньострокових і проміжних завдань, націлених на запозичення досвіду та знань, а також певних процедур і стандартів, що використовуються НАТО. Безумовно, досвід Румунії, вдосконалення правового поля та стандартизації, для нас дуже корисний. А Молдова завжди відкрита для застосування запозичених у наших партнерів нових, більш сучасних досягнень, інноваційних технологій. Готові поділитися власним досвідом.

- Чи стане традицією взаємна участь молдавських і українських військових у парадах до Дня незалежності Молдови та України?

- Без сумніву. Ми постараємося, щоб участь у таких заходах стала гарною традицією, тому що наша співпраця ґрунтується на взаєморозумінні, повазі, загальних принципах і цінностях добросусідства.

Зінаїда Гурська, Кишинів

Фото: надав автор; з сайту zachem.com.ua; Андрій Богуш, tribuna.md.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-