Чи можливий «Відкритий діалог» із «Російською V колоною в Польщі»?

Чи можливий «Відкритий діалог» із «Російською V колоною в Польщі»?

Блоги
1816
Ukrinform
У Польщі тривають скандали після викриття російських зв'язків проросійських громадських організацій країни

В Україні прийнято вважати, що громадянське суспільство сусідньої Польщі є достатньо зрілим та досвіченим, щоб бути прикладам для інших, зокрема для України. Однак початок 2018 року ознаменувався досить дивною подією: Мартін Рей, засновник фейсбук сторінки «Російська V колона в Польщі», поінформував, що фундація «Відкритий Діалог» (в особі Бартоша Крамека й Людмили Козловської) та Наталія Панченко (голова фундації «Євромайдан-Варшава») вимагають виплатити відшкодування у сумі 120 тис. євро та 12 тис. євро у зв’язку з наклепом та поширенням про них неправдивої інформації. Особливістю даної ситуації є те, що у 2014 році дані особи співпрацювали між собою, а для Мартіна Рея – не вперше судитися з героями своїх публікацій.

Отож фонд «Відкритий Діалог» та Наталія Панченко, голова фундації «Євромайдан-Варшава», стали в один ряд із фундацією «Кампанія Кресова», видавцем порталу kresy.pl (в народі їх інколи називають kresy.ru). У 2016 редактори порталу kresy.pl Мартін Скальський, Томаш Рола, Томаш Квасніцький подали до суду за наклеп про нібито зв’язки з польською націоналістичною партію «Національний рух» (Ruch Narodowy). Мартін Рей під час інтерв’ю для ТВ Республіка в лютому 2015 року ствердив, що згадані особи пов’язані з партією «Національний рух». На першому судовому засіданні справа була вирішена полюбовно. Цікаво, що кожну зі сторін судового розгляду прийшли підтримати дуже різні особи, з боку Мартіна Рея була Агнешка Ромашевська (директор телеканалу «Белсат») та Казімеж Вуйчицький (політолог), а з боку kresy.pl був Томаш Янковський з проросійської псевдо-партії «Змяна», лідера якої звинуватили у шпигунстві. У 2014 році польські проросійські націоналісти вирішили діяти більш радикально, ніж суд, вони звинуватили проукраїнського блогера Мартіна Рея у педофілії. Проросійські націоналісти вирішили помститися за публікації на фейсбук сторінці «Російська V колона в Польщі», в якій описувались зв’язки осіб з так званого кресового середовища, зокрема ксьондза Ісаковича-Залевського, з проросійськими терористами з України.

У травні 2017 року Мартін Рей скінчив судовий процес з Маріє Пиж (редактор Польського Радіо Львів): судова тяганина завершилась угодою, Мартін Рей вибачився перед Марією Пиж, що назва її «корисною ідіоткою» та «російською агенткою», а Марія Пиж у свою чергу зазначила, що шкодує про використання антисемітської графіки у відповіді на питання, хто є редактором фейсбук-сторінки «Російська V колона в Польщі».

Марія Пиж-Пакош – львів’янка, журналістка, публіцист, походить з відомої львівської родини Пакошів. Крім українського громадянства, має й польське, що заборонено українським законодавством. Завдяки польському паспорту, в травні 2014 року Марія Пиж-Пакош балотувалася до Європейського парламенту за списком партії «Національний рух» у Підкарпатському воєводстві.

Як бачимо, Мартіну Рею, блогеру та засновнику сторінки «Російська V колона в Польщі», не вперше судитися з героями своїх публікацій. Особливістю нового та багатотисячного позову проти автора, який на волонтерських засадах висвітлює діяльність та зв’язки “Російської V колони у Польщі”, є те, що фонд «Відкритий Діалог» та голова фундації «Євромайдан-Варшава» декларують, що є проукраїнськими організаціями, які підтримують ідеали Революції Гідності та євроінтеграційні прагнення України.

Причиною сварки та багатотисячного позову став текст «Рапорт. Діяльність та зв’язки фонду Відкритий Діалог». У свою чергу рапорт з’явився у зв’язку з публікацією Бартошем Крамеком маніфесту з 16 пунктів, у якому голова ради фонду закликав до громадської непокори, яка мала б призвести до повалення нинішнього уряду Польщі. В подальшому польським Інтернет-простором прокотилась хвиля фейкових коментарів, сповнених промов ненависті: з одного боку – в адресу фонду «Відкритий Діалог», з іншого боку – в адресу правлячої партії та її лідера. Фотографія голови фонду Людмили Козловської з Джоржем Соросом стала претекстом, що за всією діяльністю фонду стоїть американський фінансист угорсько-єврейського походження. До того ж інформація, що фонд володіє ліцензією на продаж зброї, вказує на підготовку до збройного путчу (ліцензія дозволяла фонду купувати бронежилети для української армії та журналістів, що їхали на Донбас у 2014 році). Інформація, що один із юристів фонду пов'язаний із генералом Дукачевським, дозволяє робити висновки про зв’язки з Військовою інформаційною службою (головний орган військового розвідкита – контррозвідки у Польщі з 1991 по 2006 рік). Польські націонал-радикали використали маніфест Бартоша Крамека для нагнітання антиукраїнської істерики та закликали до повторення «Акції Вісла».

Польські “ура”-патріоти закликали до більш ретельної перевірки джерел фінансування неурядових організацій та створення списку «закордонних агентів», тим самим правляча партія «Право та Справедливість» (ПіС) могла б оскаржити плітки про «путінізацію» Польщі...

Рапорт складається з понад 160 сторінок і містить детальний опис зв’язків та діяльності фонду. Мартін Рей детально описує постаті найбільш щедрих пожертводавців фонду. Польський блогер стверджує, що фонд не планував державного перевороту, але його діяльність та спосіб здобуття грошей – досить контроверсійні.

З моменту заснування до 2016 року фонд «Відкритий Діалог» зібрав близько 6,6 млн злотих (понад 2 млн доларів США). Джерела фінансування фонду були різні, але 4/5 коштів, які були пожертвувані фонду, походять або від Петра Козловського, або з оточення бізнесмена, який є братом голови фундації Людмили Козловської.

«Маніфест» Крамека, «Рапорт» Рея урухомили лавину журналістських розслідувань та судових позовів. В подальшому польський журналіст Войцех Бедронь на порталі wpolityce.pl публікує скан-копії російський паспортів матері (Сідонії Козловської) та брата (Петра Козловського) голови фонду «Відкритий Діалог» Людмили Козловських. Потрібно зазначити, що доступ до подібної інформації мають виключно міграційні служби Російської Федерації.

Нагадаю, що в лютому 2014 року польський тижневик „Wprost” опублікував текст, у якому стверджував про наявність зв’язків між фондом «Відкритий Діалог» та казахським олігархом Мухтаром Аблязовым. Фонд подав на тижневик до суду, який закінчився угодою і публікацією спростування. В ході судового процесу було встановлено, що журналістський текст був написаний на основі доступу до операційної інформації російських та українських спецслужб.  

Євген Білоножко

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-