Що дає Україні участь у транспортній мережі ЄС TEN-T?

Що дає Україні участь у транспортній мережі ЄС TEN-T?

1955
Ukrinform
Умовою європейських інвестицій в Україну є викорінення корупції в державі

Цього року уряд України особливо «взявся» за вітчизняні дороги. Прем’єр-міністр Володимир Гройсман особисто інспектує виконання робіт на багатостраждальних шляхах. Окрім безпеки, комфорту й добробуту українців, сьогодні це стало питанням престижу України у Європі, показником нашої спроможності виконувати зобов’язання та бути надійним партнером.

Мапа української транспортної інфраструктури вже стала складовою європейської транспортної мережі під егідою Євросоюзу – так званої, TEN-T.

ВІД ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ ДО УСПІХУ ТА ВИКЛИКУ

Сам ЄС вийшов на такий формат поглиблення інтеграції у цій галузі у 2013 році, коли були затверджені керівні принципи у сфері транспорту. Того ж року в Люксембурзі була прийнята спільна декларація «Майбутнє співробітництво у сфері транспорту в рамках «Східного партнерства». У документі визначені карти транспортної регіональної мережі «СхП», які демонструють поєднання країн ініціативи між собою та з державами-членами ЄС.

Минулого тижня Україна в особі міністра закордонних справ Павла Клімкіна та високого представника ЄС Федеріки Могеріні підписали документ, який затвердив «взаєморозуміння високого рівня» у контексті включення карти української транспортної інфраструктури до загальноєвропейського простору.

Володимир Омелян
Володимир Омелян

Як прокоментував і пояснив подію міністр інфраструктури України Володимир Омелян, це «великий успіх і великий виклик».

За словами міністра, транспортна інфраструктура України має якомога швидше стати єдиним цілим із інфраструктурою ЄС і розвиватися у гармонійному поєднанні.

ДВА КОРИДОРИ З ЄВРОПИ ДО АЗІЇ

«Швидкість, якість, безпека мультимодальних перевезень мають відбуватися за європейськими стандартами. Для інвесторів і міжнародних партнерів це потужний сигнал, що інфраструктура України розвивається, має європейське майбутнє, і в неї можна і потрібно вкладати кошти», – сказав Омелян.

По суті домовленостей, у напрямку території України від ЄС проходять два коридори: Рейн-Дунай (сполучає водні шляхи річок Майну та Дунаю, з важливим відгалуженням від Мюнхена до Праги, Жиліни, Кошице та до українського кордону) і Середземноморський коридор (пролягає від Піренейського півострова у напрямку угорсько-українського кордону).

Донедавна ці транспортні коридори закінчувалися на українському кордоні з країнами ЄС. Відтепер вони включають також й територію України.

Для нашої країни це відкриває перспективи широкомасштабної співпраці з розвитку міжнародних перевезень між Європою та Азією, закріплюють статус країни-транзитера.

СОТНІ ПРОЕКТІВ НА ДЕСЯТКИ МІЛЬЯРДІВ

У самому ЄС програма TEN-T включає близько 700 проектів, які спрямовані на підвищення рівня взаємної сумісності та поєднання транс’європейської транспортної мережі. Йдеться про всі види транспортної інфраструктури: автомобільні дороги, залізницю, морські та річкові шляхи, повітряний простір. Окремо відзначаються логістичні об’єкти та інноваційні транспортні проекти.

Звичайно, на все це передбачені мільярди євро ресурсів. На сьогодні фактично схвалене близько 10 млрд фінансування при запитах на більше 23 млрд. Відтак, і Україна може розраховувати (і вже дещо отримала) на ці кошти – як у формі вигідних позик, технічної допомоги, а також й прямих державних і приватних інвестицій.

Фото: NATO
Фото: NATO

ТРАНСПОРТ І «ВІЙСЬКОВИЙ ШЕНГЕН» 

Сама назва «військовий Шенген» є умовною і стереотипною. Йдеться про ініціативи у рамках ЄС і НАТО щодо спрощення міжнародно-правових і національних процедур у сфері транспорту для переміщення на теренах країн-членів цих організацій військовослужбовців, зброї та озброєння, бойової техніки, військових матеріалів. Ця проблема була порушена впродовж попередніх років через необхідність оперативнішого реагування (зокрема з боку НАТО, де більшість країн є членами ЄС) на агресію Росії проти України.

Як виявилося, на сьогодні, окрім суто правових перешкод, збройні сили НАТО і ЄС не можуть максимально ефективно передислоковуватися територією країн Європи. І тут йдеться вже про суто інфраструктурні недоліки транспортних мереж. Проблеми виникають із якістю і нормативами щодо доріг, навантаженням мостів, висотою тунелів, аеропортовою інфраструктурою. Якісний і високо розвинутий європейський транспорт не завжди може забезпечити передислокацію збройних сил країн союзників.

Відтак, нині Єврокомісія у рамках політики у галузі транспорту розвиває так званий «військовий Шенген». Відповідні рішення були оприлюднені кілька тижнів тому. Для України, яка нині протистоїть російській військовій агресії, це також може і має бути пріоритетом співпраці.

Але, як неформально висловив думку неназваний дипломат ЄС, для України головні й пріоритетні транспортні проекти - ще попереду. Поки що Київ успішно виконує стратегічні авіаційні перевезення в інтересах країн Європи і світу своїми найбільшими й найпотужнішими  літаками «Ан». Дороги і залізниця ще потребують кардинальних реформ і жорсткого викорінення корупції. Без цього європейські інвестори грошей не дадуть, зауважив дипломат. Але, як наголошується, дорожня карта вже діє, і вона інтегрована до інтересів європейських й українських партнерів.

Андрій Лавренюк. Брюссель


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-