Наталя Табака, начальник управління туризму Львівської облдержадміністрації
«Сентиментальний туризм» – це тяжіння нащадків, які роз’їхались по світу, до землі своїх предків
20.07.2018 15:33

Перше, що впадає в око, коли заходиш в кабінет начальника управління туризму та курортів Львівської ОДА Наталії Табаки, - новенький велосипед. "Дамський", гламурний, у бірюзово-рожевих тонах. Подумалось: символ мандрівок. Виявилось, не символ, а просто засіб для їх здійснення.

Наталя - завзята велосипедистка і намагається використати на користь свого хобі кожну хвилину вільного часу, якого у неї не так багато. Адже на плечах цієї тендітної дівчини - багатопрофільна галузь, на яку роблять ставку (і виграють!) у наповненні бюджету міста і країни і яка стрімко набирає обертів в області. Про новинки, родзинки та перспективи Львівщини мандрівної - наша сьогоднішня розмова.

ТУРИСТИ ЗАПАМ'ЯТОВУЮТЬ ПОДОРОЖІ "НА СМАК"

- Чим тішить цьогорічний туристичний сезон гостей і мешканців регіону?

- Карпатами. Це в першу чергу. І по запитах, і по відгуках тих, хто приймає гостей, очевидно, що туристичний сезон зараз у стадії свого "гарячого" періоду - завантаженість відпочинкових комплексів понад 90%. Тенденція здорового відпочинку настільки популярна на сьогодні, що туристи все більше обирають сільські зелені садиби із локальною кухнею на противагу готелям. А ще стають "топовими" пізнавальні місця. Це і Сколівські Бескиди, і Яворівський національний природний парк. Тут є рекреаційні осередки, екостежки, озера, уже побудовано спеціальні альтанки та зони для пікніків. Активно розвивається сектор фермерських господарств, що надають послуги для туристів. Місяць назад випустили путівник по гастролокаціях Львівщини: таких точок зараз 17, і всі готові приймати гостей, показувати процеси роботи, пригощати місцевими продуктами. Навіть облаштовують спеціальні дегустаційні зали. Туристам такі нові атракції до вподоби. Бо їжа має бути корисною, а корисна їжа на Львівщині є особливо смачною.

Наприклад, з останнього - цікавий проект - магазин "Горбогори". Це своєрівдна еко-лавка з натуральними фермерськими продуктами. В області є декілька магазинів із продуктами від місцевих виробників, вони мають попит як серед місцевих, так серед спраглих галицької автентики туристів.

- Ви акцентуєте на "споживацькій" стороні туризму. Може, більше розкажете про мандри?

- Так, акцентую, бо кожну подорож турист запам`ятовує на смак. Архітектурні й культурні пам'ятки - це дуже цікаво, але ми також намагаємося донести свою культуру через регіональну кухню і локальні продукти. В цьому і є всім відоме значення "Гостинної Львівщини", якою так захоплюються іноземці.

А щодо мандрів, то тут найактивніше іде робота над популяризацією екологічного та активного туризму. Карпати дозволяють відпочивати чотири сезони на рік, тому зараз активно працюємо над створенням туристичних пропозицій з екостежок, пішохідних і велосипедних шляхів, туристично-наукових експедицій. Людям цікаво піти у спеціальний тур - спостереження за птахами, у кінні походи чи фотополювання на рідкісних тварин чи рослин. Все це можемо запропонувати, і зараз готуємо найбільш затребувані пропозиції.

150 КМ ЕКОСТЕЖКАМИ

- Тільки шукаєте, чи вже щось відкрили?

- Розроблено 10 екологічних стежок у Національному природному парку «Сколівські Бескиди» та ще 9 - у Яворівському національному природному парку. Це загалом більш як 150 км. Цьогоріч плануємо ознакувати ще 11 шляхів активного туризму протяжністю 162 км в рамках Програми розвитку туризму, курортів та рекреації у Львівській області на 2018-2020 роки.

Із заказниками ситуація складніша, тут потрібно прорахувати усі умови для їх відвідувань, насамперед, по збереженню самих рослин. У нас є унікальні місця, де ростуть дикі тюльпани, дикі орхідеї, барвінок, крокуси, іриси. На жаль, цьогоріч була неприємна ситуація, коли дикий тюльпан просто стоптали й повиривали. Спершу туристів потрібно підготувати до подібних екскурсій, аби не було шкоди природі.

- Тобто поки що ці ареали будуть залишатися терра інкогніта?

- Не зовсім так. Є дослідницькі тури, зокрема наші партнери з Explorer Life (он-лайн видання про природу, мандрівки тощо. - ред.) набирають невеликі групи людей для фотополювання та екологічного вивчення. Тепер туристи хочуть уже більшого, ніж просто помилуватись дивами, їх цікавлять емоції, відчуття унікальності. Просто для широких мас ми ще не готові повністю відкритись, але працюємо над цим.

- Коли "нерозкручені" природні родзинки Львівщини стануть доступними для туристів без шкоди для себе, скажімо, так, як Долина нарцисів на Закарпатті?

- Це питання обговорювали з колегами на нещодавньому форумі місцевого розвитку. Стратегія з облаштування локацій з унікальним цвітінням рідкісної флори збігається зі стратегією природозахисного Міністерства. Має бути все більш цивілізовано, під охороною, аби при цьому отримувати ще й необхідний на природоохоронні заходи прибуток. Спільне бачення проблеми і досвід закордонних колег, сподіваюся, сприятиме тому, що вже з наступного року відкриємо ці заповідні місця для широкого кола туристів.

- Як народжуються ідеї нових маршрутів?

- Є туристичні компанії, є туроператори. Вони розробляють - ми займаємось промоцією як окремих туристичних локацій та об'єктів, так і туристичного напрямку Львівщина в цілому. Я й сама люблю обирати маршрути на вихідні для себе й друзів. Більшу частину отих "родзинок" Львівщини відкрила для себе саме таким способом. З останніх - Чорні озера з гліцериновою водою. Дуже рекомендую відвідати еко-стежку в Яворівському нацпарку, яка приведе вас до цих озер. А ще нещодавно стартував проект «Фотомандри Львівщиною». Разом із професійними фотографами Назаром Короваєм та Мар'яною Варейчук відвідуємо фермерські господарства, еко- і природні локації області.

Надалі в планах об'єкти активного та медичного туризму. Усі світлини з подорожей доповнюватимуть тематичні путівники.

ВІДПОЧИНОК З КОЗАМИ ТА БДЖОЛАМИ

- Якими особистими враженнями ви доповнили туристичну карту Львівщини?

- Вже сьогодні почала розповідати про гастрономічний проект. Це те, що має місце на Львівщині і має куди розвиватися. Зараз створено одно-, дводенні й більш тривалі тури, із врахуванням доїзду, поселення та атракцій. По природних і еколокаціях ми теж готуємо базу для туроператорів, заохочуємо включати їх у маршрути. Один із відомих туроператорів Західної України «Відвідай» займається дослідженням цікавих місць в різних районах області, зокрема на Яворівщині. Серед родзинок краю його привабив неповторний яворівський розпис, технікою якого володіють тамтешні майстри, дерев'яна забавка і яворівський пиріг тощо.

Один із потенційно популярних маршрутів у цьому ж районі - нещодавно відкритий ведмежий притулок "Домажир". Там можна не тільки "поспілкуватися" із клишоногими мешканцями, але й відвідати майстер-класи, "посмакувати" культурними програмами.

- Як народилася ідея гастрономічного туризму - це запозичення чи власна ініціатива?

- В Україні зараз рік гастрономічного туризму. Таке визначення дав на початку року президент Національної туристичної організації України Іван Ліптуга. Ми дотримуємось такого позиціювання. Тим паче, що маємо для цього усі можливості - цікавий продукт, якісний сервіс та зручну логістику.

Відчувається підтримка департаменту агропромислового розвитку ЛОДА. Вони вже давно співпрацюють з фермерськими господарствами, а тепер робимо й спільні проекти. Налагоджується дорожня інфраструктура, зокрема до Тустані, Славська чи Трускавця стало зручно добиратись на власному автомобілі. До речі, саме такого роду сімейні автомобільні поїздки добре використовувати для ознайомлення з фермерськими господарствами. Наприклад, є ферма, де розводять кіз. Там туристам дозволяють поспостерігати за тваринами, за їх доїнням, процесом виробництва делікатесного сиру, продукт можна продегустувати чи купити додому.

Є різні локації - від бізнесового до сімейного типу. Ось у господарстві "Дві Катерини": дві жінки Катерини (одна із них - вимушена переселенка із Луганщини) об'єдналися і розводять на фермі кіз, варять сир, приймають гостей, водять туристів у гори... Тут дуже атмосферно, наближено до природних умов.

Але у кожного - свій смак і своє бачення відпочинку. Можу запевнити, що на цих сімнадцятьох фермах, які ми вже відвідали і з якими співпрацюємо, усі умови приймання туристів відповідають якісному сервісу.

- Наскільки відкриті фермери до партнерства у гастрономічному туризмі?

- Ця тенденція гарно підхопилася і шукаємо додаткові види діяльності фермерських та індивідуальних селянських господарств для залучення їх у гастрономічний та зелений туризм.

- Які новинки очікують там туристів?

- Все залежить від аудиторії. На Львівщині є дві равликові ферми, де можна скуштувати делікатеси із равликів та "продегустувати" спа-процедури. Є пасіки для лікувального сну на вуликах з можливістю скуштувати чи придбати продукт бджільництва. Для когось це новинка, для когось - постійно затребувана послуга.

ГЕОГРАФІЯ "З ІСТОРІЄЮ"

- Зараз в області відбувається ознакування маршрутів, пов`язаних з історичними подіями та видатними постатями. Наскільки затребуваний такий вид туризму?

- Без цікавої історії туристу скучно просто гуляти локаціями. Завжди хочеться дізнатись, хто з відомих людей тут жив, творив... Такі місця ознаковано департаментом культури коричневими вказівниками. Зараз працюємо над створенням автомобільного туристичного шляху Львів —Сянки. Інформаційні знаки встановимо від дороги до палацу Шептицьких у селі Вишня, Городоцького району, Лаврівського монастиря, до Спаського каменя у Старосамбірському районі, до Розлуча, Турки тощо. Це точки, якими найактивніше цікавляться туристи.

- Наскільки виправдала себе ідея щотижневого путівника “Персональний гід Львівщиною”?

- Я задоволена проробленою роботою. Ми стартували ще на початку торішнього зимового сезону і щотижня подаємо пропозиції, куди поїхати на вікенд у Львівській області. До речі, саму ідею запозичили в Асоціації індустрії гостинності, вони робили 52 вікенди Україною. Інструкції, щодо планування маршрутів складаються досить інформативними: де смачно поїсти, що відвідати, де заночувати, що придбати на згадку.

Складаючи “Персональний гід”, ми спілкуємося з місцевими органами влади, консультуємося з екскурсоводами, туроператорами, далі формуємо конкретний перелік з усіма можливими фестивалями чи атракціями. Це спонукає мандрівників залишитися там на довше, щоб відвідати подію.

- Які ще резерви є в туристичній галузі Львівщини?

- Від можливостей оздоровлення, відновлення, активного відпочинку до сентиментального туризму для діаспори.

- Що мається на увазі під "сентиментальним туризмом"?

- Тяжіння нащадків, які роз’їхались по світу, до землі своїх предків. Під час туристичних заходів у США, Канаді, Ізраїлі ми побачили великий інтерес до цього виду туризму і тепер намагаємось заповнити нішу - забезпечуємо логістику, інформуємо про додаткові можливості мандрівок.

РОЗВАГИ ЧОТИРИ СЕЗОНИ НА РІК

- Не за горами зимовий сезон, який приваблює на Львівщину тисячі туристів. Які новинки очікують їх у цьому році?

- Так, гірськолижний туризм постійно розвивається. Перевагою Львівщини є зручна логістична доступність лижних трас і гірських витягів. Новинкою і справжнім відкриттям має стати гірськолижний курорт з сучасними витягами, трасами і новими гондолами. Славська ОТГ зараз працює над плануванням і продумуванням усіх можливостей прийому туристів чотири сезони в рік.

- Крім витягів та трас там буде й житло для туристів?

- Звичайно, там, де з’являється лижна інфраструктура, є потреба в інфраструктурі гостинності: розміщенні, харчуванні, розвагах. Все це обговорюється і планується Славською ОТГ вже зараз, аби потім не виникало будь-яких проблем з поселенням туристів.

- Чи діють державні і обласні програми підтримки туристичної галузі?

- В області наприкінці минулого року була прийнята програма розвитку туризму, курортів і рекреації до 2020 року. В ній передбачені заходи із промоції області як туристичного регіону, розвитку інфраструктури, підвищення якості послуг, кваліфікаційного рівня фахівців туристичного супроводу та сфери послуг, безпеки. Вона передбачає також підтримку проектів з міжнародної технічної допомоги за напрямком туризму.

На 2018 рік в обласному бюджеті передбачено 1,5 мільйони гривень на промоцію (участь у виставках, приймання туроператорів, журналістів з метою презентації регіону, виготовлення інформаційної, сувенірної продукції). Варто відзначити, що в період 2017–2018 років управління спільно із туристичним бізнесом провело 15 промоційних турів, у яких взяли участь 124 особи з Китаю, Ізраїлю, Іспанії, Естонії, Грузії, Сербії, Польщі, Об’єднаних Арабських Еміратів, України. Туристичний потенціал Львівщини було представлено на 22 туристичних виставках в Україні, Ізраїлі, Іспанії, Литві, Польщі, Японії, Грузії, Чехії, Туреччині.

Програма передбачає також підтримку проектів з міжнародної технічної допомоги за напрямком туризму. Працюємо із ІТ-компаніями по створенню мобільного додатка для активних туристів.

Цікавий проект реалізується департаментом екології у партнерстві із Яворівським нацпарком та Єврорегіоном «Карпати – Україна» по Розточчю “РовеЛове Розточчя”. Це створення інфраструктури для велосипедистів - для них буде побудований осередок, промарковані стежки, обладнаний пункт технічної допомоги.

Є проекти по збереженню та промоції об`єктів історико-культурної спадщини. Ще одна новинка - проект “Ковбойки”, ініціатива Новоміської ОТГ у Старосамбірському районі. В його рамках планується створити на території “дикий Захід” - від їзди на поїзді в стилі "вестерн" зі стилізованою станцією, бричкою, садибою, до ковбойських родео.

- Для чого у Старосамбірському районі створювати “дикий Захід”, коли там є місця, значно більше притаманні краю, зокрема, зв`язані із пригодами бравого солдата Швейка?

- Це так, але туристам потрібно давати вибір. Ковбойська сторінка у поєднанні з місцевими бойківськими традиціями урізноманітнить пропозицію території. Ніхто не скасовує традиційного фестивалю “Швейківські маневри”. У цього заходу свій стабільний склад учасників та стала програма.

КАРПАТИ ВЕЛОСИПЕДНІ

- Як в області розвивається зелений туризм?

- Це поки не зовсім визначене поняття для України. Багато міні-готелів просто займаються бізнесом, користуючись таким позиціюванням, а це неправильно. Але зелений (сільський) туризм, де сім`я у своєму будинку приймає туристів, є вже досить поширеним в області. Господарі пропонують взяти участь у процесі виробництва сільгосппродукції, доглядати за свійськими тваринами, готувати локальні страви чи вирушати на екскурсії місцевістю.

Наприклад, у Славську є молода сім`я Поповичів. Усі велосипедисти, які приїжджають на тренування чи змагання по гірському туризму, хочуть проживати саме у них, бо вже знають про комфортні умови. До речі, Поповичі супроводжують також велобайкерів у мандрівках за власними маршрутами. А ще вони мають кузню, і господар Сашко проводить майстер-класи по ковальству.

І так з усіма місцевими — вони пропонують гостям хороші умови, домашню кухню, затишок, а ті, у свою чергу, повертаються знову й знову.

- Велотема зараз набирає особливої актуальності. Яке наповнення дає їй Львівщина?

- Цього року ми стали переможцями конкурсу секторальної підтримки проектів регіонального розвитку з проектом “ВелоКарпатія” - розвиток інфраструктури активного туризму. За отримані кошти у Славській ОТГ мостимо велодоріжку, яка поєднає Славське і Волосянку з подальшою перспективою продовження. Це 7 кілометрів безпечної доріжки, по якій можна буде безпечно подорожувати усією сім`єю на двоколісних. Плюс велотраси для любителів екстремальної їзди на горі Погар, велоквест у Славську і заходи для промоції цього виду активного туризму.

- Велосипед у вашому кабінеті - це ознака особливої прихильності до велотуризму?

- Моя прихильність — це вся туристична Львівщина. А велосипедні прогулянки просто люблю. Це легкий і комфортний спосіб пересуватись між робочими зустрічами по львівських вуличках. Паркуюсь прямо тут, на роботі, а вдома маю інший велосипед. Коли працюєш в туризмі, друзі добре знають, який сюрприз зробити на день народження - от і подарували цього двоколісного. Я щаслива - це, мабуть, найкращий подарунок.

Нінель Кисілевська, Львів.

Фото: Альона Николаєвич, Укрінформ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-