Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Нові гвинтокрили МВС України. Погляд фахівців

Нові гвинтокрили МВС України. Погляд фахівців

Укрінформ
На ринку вже з’являються й українські аналоги, але вони поки що існують лише у вигляді одиничних демонстраційних зразків

Україна найближчим часом закуповуватиме 55 гелікоптерів компанії Airbus. Експлуатація цих вертольотів різних класів забезпечить виконання основних задач, що виникатимуть перед силовими відомствами України. Лишається відкритим питання які наслідки матиме дане рішення для галузі авіабудування.

1. Вступ

Необхідність оновлення та переоснащення повітряних сил Державної служби надзвичайних ситуацій (ДСНС), Національної поліції, Національної гвардії та Прикордонної служби назрівала давно. Неефективним є стан повітряних підрозділів МВС через брак техніки, відсутність комплектуючих та можливості для продовження ресурсів експлуатації вертольотів російського виробництва (Мі), які досі мають широкий вжиток серед українських силовиків. За даними 2015 року потреби тільки у (важких) вертольотах складають не менше 12 одиниць. Про це заявляв ще Прем'єр-Міністр Яценюк у 2015-му році.

Разом з тим, реалізація проекту оновлення повітряних сил МВС насправді є досить дорогою. Та це й не дивно, якщо врахувати вартість європейських  гелікоптерів та створення необхідної інфраструктури для їх функціонування в Україні «з нуля».

Окрім заявленого придбання вертольотів у Франції, ДСНС планує розмістити замовлення на вертольоти вітчизняного виробництва «Мотор Січ» на 400 млн. грн.

Також, зі слів Міністра МВС України, в бюджеті на МВС була закладена сума 1 млрд грн (екв.33 млн. євро)  на оновлення вертолітного парку. Окрім цього, французька сторона надає кредит за міжурядовою угодою під 1% річних.

2. Особливості моделей гелікоптерів Airbus та вітчизняні розробки

Н125 Легкий ОДНОдвигуновий (24 одиниці)

Є частиною сімейства вертольотів  «Écureuil» («Білка»). Близько 6000 однодвигунових машин цього типу були поставлені більш ніж 1900 експлуатантам в 120 країн світу. Загальний наліт цих машин налічує понад 30 мільйонів годин. Близько 500 вертольотів H125 (AS350 B3e) експлуатуються сьогодні по всьому світу, в основному, в екстремальних умовах спекотного клімату і високогір'я.

Н145 Легкий ДВОдвигуновий (10 одиниць)

Має чудові льотні характеристи у всіх областях польотних режимів, є новою моделлю в сімействі 4-тонних дводвигунових вертольотів виробництва Airbus. Він має високий ступінь експлуатаційної готовності та гнучкості, особливо в умовах спекотного клімату і на високогір'ї. Компактність, низький шумовий слід і простора кабіна роблять його вибором "номер один" для виконання завдань цивільного призначення.

Н225 важкий ДВОдвигуновий (21 одиниці)

Вертоліт Н225 має найвищі в галузі характеристики швидкості, дальності польоту, навантаження і надійності в категорії 11-тонних дводвигунових машин. Н225 є наймолодшим членом сімейства Super Puma компанії Airbus, розроблений на базі перевірених технологічних рішень з урахуванням досвіду експлуатації замовників по всьому світу.

Рис. Плани закупівлі вертольотів Airbus для силових відомств
Рис. Плани закупівлі вертольотів Airbus для силових відомств

На ринку вже з’являються українські аналоги, але вони поки існують лише у вигляді одиничних демонстраційних зразків. Відсутність серійного виробництва не дозволяє швидко виробити необхідну кількість машин та протягом кількох років забезпечити створення повної системи для їх широкомасштабного використання на всій території країни. Це стосується як крупно вузлового складання, так і постачання окремих комплектуючих до вертольотів, які Україна ще не виготовляє (до прикладу, лопаті до гелікоптерів).

Створення державної системи повітряних сил на спільній технологічній базі та однотипних вертольотах є виправданим з точки зору консолідації ресурсів та економії коштів під час експлуатації. Аналогічну економічну модель роботи використовують «лоукост»-авіакомпанії, які переважно експлуатують один тип повітряного судна.

Хоча в Україні існує декілька власних виробників вертольотів, проте план із закупівлі іноземних вертольотів в нинішніх умовах виправданий. Адже, жоден із українських виробників не може сьогодні забезпечити серійний випуск вертольотів даного типу.

Серед нещодавно представлених вітчизняних моделей маємо вертольоти МСБ-2 та МСБ-8, які є глибоко модернізованими прототипами вертольотів Мі-2 та Мі-8. Крім того, є інші виробники та раніше створені моделі вертольотів в інтересах МВС, як наприклад прототип легкого вертольоту КБ «Вертикаль». Відзначимо, що вітчизняні розробки можуть отримати шанс на життя, адже програма переоснащення повітряних сил МВС передбачає виділення додаткових коштів для придбання українських вертольотів. Але в бюджеті кошти для цього поки не закладені, тому перспективи їх реального виділення низькі.

3. Сервіс та навчання

Згідно з угодою, "французька сторона навчить українських пілотів, створить в Україні сервісний центр і базу для капітального ремонту вертольотів, а також базу логістики зі складом запасних частин".  

Окремою важливою складовою кінцевої вартості даного проекту для України є створення необхідної інфраструктури - це вертодроми і ангари для зберігання гвинтокрилів, центр обслуговування та сервісу, та навчально-тренінговий центр для пілотів і персоналу. Найближчі такі центри сьогодні є тільки в Німеччині та Норвегії, ще є такі центри в Казахстані. Створення бази для обслуговування та навчання пілотів є доволі дорогою частиною проекту, а без відповідного центру в Україні побудова національної системи повітряних сил МВС буде дуже складно.

4. Погляд на питання з точки зору відносин Україна-ЄС

З геополітичної точки зору, Франція довгий час бачила Росію головним партнером у Східній Європі. Проте з 2014-го року, фактично, ця поміркована стратегія зруйнувалася вщент. Першим викликом для росіян стала заборона на поставку з боку Франції військових кораблів-вортольотоносіїв “Містраль”. Почали діяти також торгівельні санкції для поставок європейських товарів до Росії. З цього часу французи змушені шукати нові ринки збуту для власної продукції ОПК та аерокосмічних систем. Одним з перспективних ринків є, звісно, Україна. Проте наша держава ще занадто слабка фінансово, а тому значну суму контракту на поставку гелікоптерів забезпечать кредитні кошти французької сторони. Зазначимо, що такий механізм, на ряду з бартерною схемою, є цілком прийнятним у світовій практиці.

Попри те, що в Україні зареєстровано 170 французьких компаній, чверть із яких виступає у сільськогосподарському секторі, Франція посідає лише 26-те місце у рейтингу імпортерів українських товарів, маючи менше 1% від загального обсягу експорту за даними на 2014 рік. Франція посідає 10-те місце за обсягом імпорту до України (2,33% загального обсягу).

5. Висновки

Потрібно виокремити кілька негативних чинники для українського авіабудування. По-перше, ми продовжуємо підтримувати європейських виробників розміщуючи там замовлення, навіть коли маємо власні розробки, виробничу базу та науково-технічний потенціал, необхідний для виготовлення вертольотів. По-друге, ми починаємо експлуатацію європейських вертольотів, які потребують додаткових витрат для створення нової інфраструктури з обслуговування, ремонту, експлуатації їх та навчанню пілотів.

Не варто забувати про те,  що даний проект вимагає залучення десятків мільйонів доларів на першому етапі та подальші значні інвестиції у створення інфраструктури для обслуговування вертольотів Airbus, а також системи підготовка пілотів і технічного персоналу. Для українських виробників вертольотів це означає ще й втрату внутрішнього ринку на довгі роки, а перспективи виділення заявлених 400 млн грн поки виглядають мало ймовірними навіть в середньостроковому періоді.

З іншого боку, проект дозволяє швидко укомплектувати відомство сучасними гелікоптерами та створити національну систему повітряних сил, а спільна реалізація проекту з Французькою Республікою дозволить посилити міжнародну співпрацю України у військово-промисловому секторі, що вкрай важливо у час російської агресії проти України.

Богдан Долінце, Кирило Новіков, авіаційні експерти

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-