Науковці вперше спостерігали, як зірка-вампір

Науковці вперше спостерігали, як зірка-вампір "краде" матерію у сусідки

Європейська рентгенівська обсерваторія INTEGRAL вперше спостерігала за тим, як нейтронна зірка почала "красти" матерію у свого сусіда – червоного карлика.

Про свої спостереження дослідники повідомили в журналі Astronomy & Astrophysics, пише DT.

Як зазначається, пульсари являють собою особливий вид нейтронних зірок, залишків наднових, що вибухнули, від полюсів яких виходять вузькі пучки радіохвиль. Зазвичай "новонароджені" пульсари обертаються дуже швидко і поступово сповільнюються, витрачаючи на випромінювання власну енергію. Але якщо у пульсара є сусід, звичайна зірка великих чи малих розмірів, він може знову розкрутитися, ставши своєрідним космічним вампіром і "крадучи" речовину в неї.

У ході дослідження вчені вивчили незвичайний спалах на нічному небі, який було відкрито рентгенівським телескопом INTEGRAL в середині серпня минулого року. Коли вчені вивчили спектр і поляризацію цих спалахів, і отримали додаткові дані двох інших орбітальних обсерваторій – XMM-Newton і NuSTAR, вони виявили, що насправді в цій точці розміщений не тільки червоний карлик, але і вкрай незвичайна нейтронна зірка IGR J17329-2731.

Зокрема, ця нейтронна зірка має надзвичайно потужне магнітне поле, характерну рису молодих пульсарів, але при цьому вона робить один оборот навколо своєї осі приблизно за дві години, що, навпаки, говорить про її поважний вік. До того ж, IGR J17329-2731, як показав аналіз архівів всіх трьох телескопів, раніше ніколи не була помітна для цих інструментів, що вказує на те, що народилася вона зовсім недавно.