Чи є життя після скасування трудових книжок?

Чи є життя після скасування трудових книжок?

Аналітика
Укрінформ
Укрінформ дізнавався, що при цьому варто врахувати, аби зміни пішли на користь і роботодавцям, і працівникам

Днями міністр Кабінету міністрів Дмитро Дубілет анонсував, що Кабмін починає працювати над законопроектом та актами уряду, які скасують обов'язковість трудових книжок, про що написав у Facebоok. Планується, що громадяни при наймі на роботу не будуть зобов’язані надавати роботодавцю свою трудову книжку, а роботодавці не матимуть зайвої мороки, щоб її перевіряти і зберігати. “Річ у тім, що в електронних реєстрах держави дані про трудовий стаж всіх українців з 2000 року і так є. Для розрахунку пенсій або інших соціальних виплат вже використовуються саме ці дані”, – пояснив Дубілет.

Громадяни, аби надати інформацію про свій стаж, зможуть отримати електронний документ за допомогою електронного цифрового підпису. За словами міністра, перевірити достовірність документа роботодавці зможуть за допомогою QR-коду, який буде автоматично накладатися на ці документи. “Якщо у вас є трудовий стаж до 2000 року, буде можливість занести цю інформацію в електронний реєстр – самостійно або через роботодавця. Тоді зберігати трудову книжку як носій інформації зовсім не буде потреби”, – пояснив міністр, додавши, що сподівається запустити процес технічно вже цього року. А Укрінформ тим часом досліджував, що мають врахувати законотворці, розробляючи відповідні зміни.

Чому трудові книжки вже майже 20 років як не потрібні

З тим, що паперова трудова книжка – рудимент бюрократичного минулого, від якого у сучасному цифровому світі потрібно відмовитися, схоже, ніхто вже не сперечається. Раніше вона була єдиним офіційним документом підтвердження трудового досвіду для оформлення пенсії. Але згідно з Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», прийнятому у 2003 році, підставою для нарахування пенсії є лише страховий стаж, а не трудовий. А підтверджує його сплата страхових внесків до Пенсійного фонду України, що переважно здійснюється роботодавцем. Дані про це зберігаються з 2000 року у системі персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування. Тож по суті, для нарахування пенсій цей документ уже давно не потрібен.

Зараз трудова книжка залишалася корисною хіба що для роботодавців, які не просто вірили на слово працівнику, приймаючи його на роботу, а могли перевірити, де він працював і як довго затримувався на кожному місці роботи. Приміром, багато могло розказати те, що людина перескакувала кожні кілька місяців з місця на місце або навпаки працювала на одну фірму 15-20 років. Але, за словами міністра, ця можливість для роботодавців залишатиметься, просто трішки видозміниться відповідно до вимог цифрового часу.

Найбільше пересторог – щодо відповідності даних до 2000 року

Але під час реформування будь-якої сфери, а тим паче такої масштабної, яка стосується усього працюючого населення (за даними Держпрацістаном на 2018 рік – 16 млн осіб) потрібно враховувати багато нюансів. Саме про них Укрінформ запитав у фахівців, які знаються на трудовому праві.

Чи не всі експерти передусім наголошували: захист і достовірність персональних даних – питання №1, включно з узгодженням інформації про стаж до 2000 року.

Олена Нечепуренко, фахівчиня з трудового законодавства HLP Group вважає, що нова законодавча база має:

- забезпечити достовірність зафіксованого стажу працівника до 2000 року, визначити, хто це має контролювати, а також обмежити коло осіб / організацій, які будуть вносити дані до 2000 року до реєстру;

- ввести механізм вирішення невідповідностей: якщо реєстр буде конфліктувати з трудовою книжкою, що буде вважатися правильною інформацією?

- мінімізувати введення однакової інформації в електронні документи (реєстри, звіти тощо) з різних джерел, передбачити синхронізацію даних.

Але при цьому, на думку пані Нечепуренко, роботодавець повинен мати можливість усунення своїх помилок.

Анастасія Гурська

На думку ж Анастасії Гурської, адвокатеси, партнерки Адвокатського об’єднання «Клочков та партнери» при розробці законопроекту необхідно враховувати і перехідний період, пов'язаний з внесенням даних про трудовий стаж, набутий до 2000 року. “Щоб не було судових спорів в подальшому необхідно врегулювати порядок перенесення даних з «паперу» до електронних баз”, – вважає експертка.

Мар’яна Марчук, радниця Міжнародної юридичної фірми Baker McKenzie наголошує, що необхідно передбачити, хто буде відповідальним за перенесення інформації про трудові відносини працівника до 2000 року в Електронний реєстр трудових книжок, а також встановити кінцевий термін для цього. А щодо уникнення помилок при ручному перенесенні даних, експертка пропонує вирішити проблему так: відсканувати трудові книжки, щоб у кожному випадку була змога негайно перевірити відповідність інформації записам у трудовій книжці. Це ж, на її думку, дозволить уникнути в майбутньому можливих маніпуляцій зі стажем.

Мар'яна Марчук

Пані Марчук також додає, що слід відмовитись від вимоги вказувати код Класифікатора професій при внесенні таких даних (за винятком працівників на важких та небезпечних роботах), оскільки в трудових книжках не завжди зазначений відповідний код, а на практиці назви посад не завжди відповідають Класифікатору.

Та і в цілому, на думку експертки, доцільно буде закріпити в законопроекті, що назву посади роботодавець встановлює самостійно, за винятком назв посад на роботах з важкими та небезпечними умовами праці. Адже хоча зараз існує вимога про відповідність назви посади працівника, що зазначається в трудовій книжці, Класифікатору професій, проте виконати її на практиці буває досить складно. “У Класифікаторі відсутні назви посад, що існують у сучасному бізнесі, зокрема, дуже поширені (наприклад, офіс-менеджер). Легко передбачити, що швидко виникатимуть нові професії та посади, а зміни у Класифікатор, імовірно, будуть вноситись не так часто”, – говорить пані Марчук.

Щодо необхідності вказувати причину звільнення з роботи, думки експертів розійшлися. Приміром, Олена Нечепуренко вважає, що потрібно відображати причини звільнення при переведенні трудових книжок в електронну форму. А от Лілія Брудницька, експертка Центру структурної політології «Вибір» говорить про необхідність скасування регламентації підстав для звільнення, окрім грубих порушень виробничого процесу та трудової дисципліни.

Лілія Брудницька
Лілія Брудницька

А що коли «розширити» відносини роботодавець-працівник?

Пані Брудницька поділилася ще кількома цікавими думками з приводу скасування трудових книжок. Вона зауважує, що нинішній анахронізм обмежує де-факто можливості особи як змінити роботу, так і роботодавця. “У нас з’явилися різні форми трудових відносин. От якби їх узаконити і ввести у трудовий стаж, було б і надходжень до ПФУ більше, і необхідність у трудових книжках відпала б сама собою. Законопроект про трудові книжки має врахувати:

- розширення форматів співпраці для трудового та страхового стажу із розповсюдженням на них прав робітників за КЗпП (Кодекс законів про працю України);

- прив’язку позиції в електронному реєстрі до фіксації освітніх навичок особи (освіта, курси, самостійне навчання за заявкою особи);

- врахування випробувального терміну, незалежно від форми трудових відносин, до реєстру і, відповідно, до стажу;

- автоматичне резюме на базі даних з реєстру, яке особа-власник даних може отримувати в електронному вигляді та розповсюджувати за власним бажанням,

- згоду особи на доступ до його даних з реєстру (у тому числі, частковий доступ), якщо йдеться про потенційних роботодавців.

А що коли хто-небудь захоче «дописати» собі стаж?

Ми також запитали, яка імовірність того, що в електронний реєстр, який замінюватиме трудові книжки, можна буде внести правки, щоб додати працівникові стаж чи ще зробити якусь незаконну маніпуляцію? Адже, приміром, з появою реєстру нерухомості пов'язують збільшення випадків рейдерства.

Лілія Брудницька вважає, що за достатнього централізованого контролю ймовірність махінацій буде нижчою. “Треба виписати запобіжники та передбачити періодичні перевірки. З паперовими носіями шанси на зловживання більші, оскільки відсутня централізована генералізована перевірка та верифікація”.

Дмитро Софина
Дмитро Софина

Дмитро Софина, голова Вінницької ІТ Асоціації, додає, що будь-яких махінацій можна буде уникнути завдяки використанню технології blockchain, яка не дозволяє змінювати історію, а всі нові записи будуть ідентифікувати людину, що їх внесла, без можливості видалити.

* * *

Що ж, будемо слідкувати, аби всі ці аспекти будуть враховані розробниками законопроєкту.

Юлія Горбань, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-