«Зубожіла» Україна, або Про що мовчить телевізор

«Зубожіла» Україна, або Про що мовчить телевізор

Аналітика
Укрінформ
Нові торговельні центри ростуть, наче гриби після дощу. Певно, інвестори щось знають - не дурні ж вони вкладати кошти в приміщення, де вітер гуляє

Цього року в Києві очікується відкриття одразу трьох торговельно-розважальних мегамолів: ТРЦ River Mall (площею 55 тис. м²), ТРЦ Retroville (79 тис. м²) та ТРЦ Blockbuster Mall (157 тис. м²). І ще з десяток - наступного року. За різними даними, на сьогодні в Києві функціонує близько 1,3-1,5 млн м² торговельних приміщень у 110 торговельних та торговельно-розважальних центрах. Незважаючи на війну та кризу 2014 року, жоден із них не припинив діяльність. Ба більше - впродовж останніх років вони інтенсивно розвиваються, оскільки попит на торговельні приміщення в столиці залишається стабільно високим. Окрім нових ТРЦ, які “пачками” будуються і вводяться в експлуатацію по всьому Києву, деякі об’єкти, які було відкрито більш ніж 10 років тому, приймають рішення про реконструкцію або зміну формату (ТЦ «Караван», ТРЦ Dream Town 2-а черга, ТЦ «Піраміда»).

Торговельного “полку” прибуває

З початку цього року в столиці вже відкрилося два нових ТРЦ (обидва — в Оболонському району). І на підході ще кілька в інших районах, зокрема, два гігантські мегамоли. Коротко перелічимо.

1. ТЦ Oasis (13,2 тис. кв.м торгових площ)

Триповерховий торгово-розважальний центр Oasis, який кілька разів переносив дату свого відкриття, збудовано над станцією метро «Героїв Дніпра». Нагадаємо, що проти його зведення неодноразово виступали громадські активісти та мешканці прилеглих масивів – докладніше читайте ТУТ. Будівництво ТЦ навіть було призупинено до проведення громадських слухань. Втім, інвестори та міська влада владнали спірні питання і ТРЦ таки добудували.

2. ТЦ Smart Plaza Оболонь (10 тис. кв.м.)

Трирівневий ТРЦ побудований в одному із житлових “довгобудів” по вулиці Маршала Тимошенка, 21 в Оболонському районі Києва - біля велелюдної станції метро «Мінська». Його відкриття затрималося мало не на рік.

3. ТРЦ River Mall (55 тис. кв.м)

Ще один довгобуд в мікрорайоні Позняки, який після відкриття стане найбільшим торговим центром на Лівому березі. “Якірними” орендарями комплексу будуть супермаркет “Сільпо”, 10-зальний кінотеатр Планета Кіно і розважальна зона мережі Papashon з боулінгом, мьюзік-холом і дитячим містечком.

4. ТРЦ Retroville (79 тис. кв.м)

Плани відкриття ТРЦ Retroville кілька разів переносилися, починаючи з 2015 року. Наразі в компанії розраховують відкрити двері ТРЦ для відвідувачів у вересні 2019 року. Керівництво торговельного центру стверджує, що має більше 90% підписаних договорів оренди. Уже відомо, що якірними орендарями ТРЦ будуть супермаркет Novus та дитячий розважальний центр Fly Kids.

5. ТРЦ Blockbuster Mall (157 тис. кв.м)

Очікується, що Blockbuster Mall, який добудовується в районі Петрівка, стане одним з найбільшим торгово-розважальних центрів в Києві. Загальна площа першої черги об'єкта складе 190 тис. кв.м. Відвідувачі Blockbuster Мall зможуть тут задовольнити абсолютно всі потреби - від покупок і харчування до розваг з сім'єю і друзями. Якірним орендарем центру стане флагманський продуктовий магазин “Сільпо” площею 9 тис. кв м, у ціновому форматі “середній+”. Представники ТРЦ обіцяють, що центр відкриється з мінімальною вакантністю (кількістю вільних площ).

6. Ocean Mall (300 тис. кв.м)

Третій за рахунком ТРЦ, який входить у мережу мега-молів у Києві (у 2016 році відкрився перший об’єкт із мережі – Lavina Mall, другим буде Blockbuster Mall), будується в районі Либідської площі біля існуючого ТРЦ “Ocean Plaza”. Проект об’єднає 800 магазинів. Серед якірних рітейлерів у торговельно-розважальному центрі – нові для українського ринку бренди, зокрема, перший довгоочікуваний магазин IKEA у форматі city store. Власник центру російський бізнесмен Вагіф Алієв, обіцяє, що знамениту «Тарілку» – будівлю Українського інституту науково-технічної експертизи та інформації, з якою безпосередньо межує Ocean Mall відновлять і створять там музей науки.

Торгівля – двигун прогресу

За даними українського представництва мережі консалтингових компаній NAI Global, в наступні три роки в столиці планується введення в експлуатацію ще півтора десятка торговельних центрів загальною площею 1,1 млн. кв. Рекордним за кількістю введених в експлуатацію ТРЦ буде 2020 рік. Планується здати більше 740 тис. кв. м у двох величезних ТРЦ з групи Mandarine Plaza Вагіфа Алієва. Мова про South Mall (293 тис. кв. м) в Голосіївському районі та  East Mall (200 тис. кв. м) у Деснянському районі.

Здавалося б, куди більше! Однак забезпеченість торговельними площами в Києві (465 кв. м на 1 тис. жителів), виявляється, все одно не досягає середнього показника по країнах Європи (550 кв. м на 1 тис. жителів), зазначають в консалтинговій компанії NAI.

“Нові торговельні площі активно заповнюються завдяки експансії на ринок України міжнародних рітейлерів. Так, в 2018 році на український ринок вийшло близько 20 міжнародних брендів, серед яких H&M, Koton і DeFacto. У 2019-му очікується вихід таких світових брендів, як Ikea, Decathlon і The North Face. Активно ведуться переговори з Debenhams, Galeries Lafayette, Uniqlo, Starbucks, Flo, Medicine, Pepco, 4F, Stella McCartney, Coach і Deichmann", – зазначає генеральний директор NAI Ukraine Віталій Бойко.

Тенденція підвищення торгової активності в Україні підтверджується і тим, що торгівля стала найпопулярнішим видом бізнесу в Україні. За даними платформи Opendatabot, більшість юридичних осіб при реєстрації обирають основним видом діяльності оптову торгівлю, тоді як більшість ФОП – роздрібну. Так, у 2018 році було зареєстровано в сфері оптової торгівлі 11 869 юридичних осіб, тобто кожне третє підприємство. А роздрібною торгівлею серед ФОП вирішили займатися близько 37 тис осіб – частка зайнятих в цій сфері підприємців уже декілька років становить 30-36%. Також в Україні зафіксовано, що роздрібна торгівля входить у трійку лідерів за кількістю вакансій.

Те, що торгівля активізується, свідчать дані Держстата: у січні–лютому 2019 року індекс фізичного обсягу обороту роздрібної торгівлі відносно аналогічного періоду минулого року становив 106,8%. Тобто обсяги торгівлі в середньому по країні зросли майже на 7%. Серед регіонів найбільший приріст обороту роздрібної торгівлі спостерігався в Закарпатській (14,6%), Київській (11,1%) та Вінницькій (10,1%) областях.

Тож, говорити про тотальне зубожіння, а саме про це без упину «віщає телевізор», аж ніяк не випадає. Зрозуміло, що торгівля не є сферою, яка створює додану вартість. Та саме вона найбільш яскраво демонструє ріст добробуту рядового споживача. Жоден серйозний інвестор не будуватиме торгового центру, якщо той не гарантуватиме 20-30% прибутковості. Іншими словами, поява такої кількості торговельних площ у столиці, це як мінімум опосередкована оцінка платоспроможності киян та її гостей, що останніми роками лише зростає.

Марина Нечипоренко, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-