Побачити “Мрію” і... закохатись

Побачити “Мрію” і... закохатись

Репортаж
Укрінформ
Кореспондент Укрінформу відправився у Гостомель, де разом з “антонівцями” святкував день народження легендарного українського літака Ан-225 "Мрія"

Коли автора цього матеріалу попросили акредитуватися на захід, присвячений 30-річчю першого польоту найбільшого в світі транспортного літака Ан-225 «Мрія» - легендарної та унікальної машини – він без зайвих роздумів взявся телефонувати організаторам. Ще б пак! Адже до цього про «Мрію» читав десятки статей, бачив сотні відео, але жодного разу на власні очі…

Хоч і читав, і відео бачив, але все одно…

Опівдні 21 грудня з ДП «Антонов» яскраво-жовтий «Богдан» із кореспондентами, фотографами, операторами вирушив за маршруту Київ-Гостомель – у рідний порт «Мрії». Дорога туди – близько 30 хвилин. Аби не гаяти часу, журналіст Укрінформу дістав блокнот і ручку, виводячи на білому аркуші план свого майбутнього допису. Адже телевізійникам набагато легше: в них є "картинка". А пишучому журналісту як... коли про цю «Мрію» за 30 років писано-переписано…

З чого почати? Може, з історії, тобто, коли і для чого створили Ан-225 “Мрія”? Так про це вже давно відомо – для перевезення «радянського Шаттла» – багаторазового космічного корабля «Буран». Розробка почалась у 1985 році й тривала рекордно короткий час – 3,5 роки. Це єдиний у світі літак із шістьма турбогвинтовими двигунами, який може перевозити до 250 тонн вантажу, в тому числі один об'єкт масою до 200 тонн на короткі і середньомагістральні маршрути. Так, перший політ рекордний літак здійснив цього ж дня рівно 30 років тому…

Автобус збавив хід і зупинився. Відчинилися дверцята.

- Виходимо, приїхали! “Мрія” – ось там, – показує рукою водій на сірий ангар.

Перед входом – троє охоронців, які, “просканувавши” мене поглядом, ввічливо відчинили двері. Не встигаю переступити поріг, як одразу перехоплює дух. Все ж таки, хоч вона й полетіла задовго до того, як я народився, але…

Ти ба, яка здоровенна махіна! Просто вау-вау – «Мрієще»! Довжина – 84 метри, висота – 18,1, розмах крил – 88,4 метра, а їх площа – 905 квадратних метрів. Ну, це з прес-релізу цифри. Щоб уявити собі масштаби, спроектуйте їх, приміром, на багатоповерховий будинок на кілька під’їздів і на великий торговельний центр. У такому емоційному ступорі простояв кілька хвилин. Кидаю погляд на людей – у господарів сьогодні свято, їх мінімум дві-три сотні – усі гарно вбрані, в костюмах і краватках. Як-не-як, але все-таки на день народження прийшли. Поруч мене перешіптуються два сивочолі чоловіки.

- А хтось із перших приїде? Ну, Порошенко чи Гройсман?

- Не знаю. Чув, що буде Кубів.

Встряв у їхню розмову і я.

- Чи не могли б мені допомогти? Шукаю причетних до створення ювілярки. Для матеріалу потрібно, – дістаю посвідчення.

- Та тут всюди одні “антонівці” (сміється). Приміром, я - головний інженер підприємства, – відповів чоловік, який назвався Сергієм Андрійовичем Бичковим.

Так зав’язалася наша розмова.

А ви знали, що Ан-225 “Мрія” мав називатися “Людмила”?

Прошу Сергія Андрійовича поділитися якимись “пікантними” подробицями про Ан-225, тобто, тим, чого нема у Вікіпедії, приміром. Не довго думаючи, інженер почав свою розповідь з того, як напередодні зльоту всіх цікавило одне питання: яке ж ім’я наб’ють на борту?

Сергій Бичков, головний інженер ДП
Сергій Бичков, головний інженер ДП "Антонов"

- Прямо перед викаткою зі складального цеху колишній генеральний конструктор, нині покійний Павло Васильович Балабуєв (наступник Олега Антонова - Авт.) зібрав нараду, щоб дати назву літаку (назви літаків Ан-22 «Антей» та Ан-124 «Руслан» були придумані Олександром Костянтиновичем Антоновим). Колективний розум почав придумувати усілякі екзотичні назви, як ото: “Орлан” або “Людмила”, “Люся”, як пара “Руслану” (з казки Олександра Пушкіна) та інші. Деякі я вже й не пам'ятаю. Загалом, так нічого і не вибрали. Тобто, літак у же в лівреї (фірмове фарбування фюзеляжу. Авт.), а логотипу нема, не було імені. І лише о четвертій ранку мені зателефонував Балабуєв і сказав: “Напишіть на борту "Мрія".

- А ви цікавилися в нього, чому саме “Мрія”?

- Авжеж. Балабуєв пояснив: “Мрія – це нескінченність людської думки та бажання, те, що веде нас вперед та ніколи не зникне, допоки людина живе на планеті. І якщо “народився” літак на українській землі, то нехай і буде на його борту – “Мрія””.

Сергій Бичков також розповів, що з початку комерційної експлуатації літака, з 2001 року, тобто, Ан-225 “Мрія” перевіз більше 26000 т різних вантажів, подолав понад 2 млн. 800 тис. км, побував у 184 аеропортах 89 країн світу. “У світі "Мрію" називають швидкою допомогою, адже чимало її рейсів – це перевезення саме гуманітарних вантажів в усі куточки світу, які пережили те чи інше природне лихо. Приміром, крайній політ відбувся 9-15 вересня — рейс на замовлення Air Partner за дорученням США. За 13-годинний переліт “Мрія” доставила більше 123 т вантажу на постраждалий від тайфуну острів Гуам, а це – 33000 км, – каже інженер. – Аби забезпечити подальшу експлуатацію Ан-225, відповідність літака сучасним міжнародним нормам, ми постійно працюємо над модернізацією “Мрії”. Вжиті заходи дозволили встановити літаку призначені ресурси та строк служби в 20000 льотних годин, 4000 польотів, 45 років експлуатації. Простіше кажучи, що, як мінімум, до 2033 року “Мрія” зможе працювати на ринку комерційних перевезень”.

Звичайно, хотілося б іще розпитати про Ан-225 №2, але Сергій Андрійович мусив бігти.

- Сьогодні я “тамадун” - веду урочисту частину заходу, - і зник у натовпі “антонівців”.

Перший екіпаж Ан-225
Перший екіпаж Ан-225 "Мрія". Олександр Галуненко - перший праворуч

Випадкове знайомство з першим пілотом “Мрії”

На весь ангар прозвучав милий жіночий голос: “Шановні гості, просимо підійти ближче до сцени. До нас приїхав перший віце-прем'єр-міністр України – міністр економічного розвитку і торгівлі України Степан Кубів”.

Поки Степан Іванович виголошував вітальне слово, журналіст відійшов трохи убік, щоб сфотографувати красую-ювілярку «на повний зріст». Але тільки-но дістав смартфон, щоб зробити вдалий кадр, як почув позаду себе:

- Ви журналіст? – запитує літній чоловік у “парадці” пілота.

- А ви?.. – не встигаю запитати.

- А я Олександр Галуненко – перший здійняв Ан-225 “Мрія” у повітря.

- Оце мені підфартило. І як це було?

- Ну, у 80-ті роки я піднімав у повітря “Руслан”, який, хоч і менш габаритний, але дуже схожий на “Мрію”. Тому – без проблем.

- Досі літаєте?

- Ні. Але молодість інколи згадую – піднімаюся в небо на якомусь маленькому літачку. Звичайно, не за штурвалом. Вік уже не дозволяє. Крайня межа для пілота – 65 років…

Нашу розмову перебиває голос Сергія Бичкова, котрий зі сцени просить до нагороди Олександра Галуненка: “Саня, ти де?”

“Треба бігти. Але ось, Діма - нині він керує літаком. Запитай щось у нього”, – потиснув журналісту руку і пішов на сцену.

Пан Дмитро – на якого вказував пан Галуненко – носить одне прізвище з видатним авіаконструктором Антоновим. Утім, каже, родинного відношення до нього не має.

“Мене часто запитують, зокрема, за кордоном. Антонов? Ви власник авіакомпанії? І коли таке чую, то люблю підколювати, що так, компанія моя. А іще питають, якщо власник, то чого ж тоді літаєте? Кажу, що я жадібний, і щоб пілотам не платити – забираю частину їх роботи, – сміється. – Але якщо без жартів, то дуже вражає, що як 30 років тому, Ан-225 “Мрія” був найбільшим літаком в світі, так і продовжує ним бути. І це всього лише один екземпляр. І він літає, і ми керуємо цим літаком. Тому так всі і говорять "вау", і дивуються, як він такий величезний може ще й літати”.

А й справді, “Мрія” – це щось дивовижне. Витончені лінії, вишукані риси, досконалі пропорції, елегантна постава. У цю красуню не можна не закохатися. Але, на превеликий жаль, така вона одна. Принаймні, поки що...

Мирослав Ліскович. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-