Яким буде майбутній устрій Православної Церкви в Україні?

Яким буде майбутній устрій Православної Церкви в Україні?

2416
Ukrinform
Узагальнивши гіпотези та припущення, одержуємо відповідь на питання – як виглядатиме на церковній мапі Україна

За тиждень до Синоду Константинополя ми зробили маленьку ревізію. Як і з чим зустрічаємо новину про Томос? Що відомо про домовленості та роботу підготовчої групи?

Не так давно ми публікували огляд «Хто є хто на православній мапі світу».

Сьогодні, узагальнивши гіпотези та припущення, висловлені наближеними до цього процесу людьми, хотіла би поділитися баченням того, як виглядатиме на церковній мапі Україна.

Православна Церква України, швидше за все, матиме останній – 15-й номер у Диптиху (перелік православних церков). Якщо по-чесному, наше місце мало би бути вищим – замість РПЦ. Але ані Вселенському патріархату, ані нам не потрібна така ескалація конфлікту – когось витісняти. Наша нова церква прикрасить будь-який номер Диптиху. 

Майбутній предстоятель носитиме титул архієпископа, але серед вірних його продовжуватимуть називати патріархом.

Цей титул уточнив патріарх Філарет у попередньому рішенні Синоду, показавши, що він готовий іти на пониження, якщо йдеться про згоду церков. Зараз його титул звучить так: архієпископ і митрополит Київський і Всієї Руси-України. І скорочений титул (патріарх Київський і Всієї Руси-України) – для внутрішнього використання.

Саме після цього уточнення титулу, на прес-конференції, владика Євстратій, речник УПЦ КП сказав: "Ми передбачаємо можливе ускладнення з визнанням із боку деяких помісних церков української церкви одразу як церкви з патріаршим устроєм. Тому що ще донедавна вони не готові були обговорювати навіть автокефалію церкви".

Тож, ми припускаємо, що церква матиме такий устрій, як архієпископія (не плутайте з митрополією). Що це таке?

Наші співрозмовники із науковими ступенями пояснили, що в грецькій традиції митрополія – синонім єпархії, а архієпископія – синонім сукупності єпархій.

Відповідно, архієпископ – це старший над єпископами. Виходячи з цього, архієпископія розуміється як місце головного єпископа (в тому числі предстоятеля). А митрополія походить від грецького слова "поліс" – місто, митрополією керував митрополит, тобто єпископ над великим містом. Він міг мати помічників – вікаріїв і т.д...

У східній традиції митрополити, які хоч і могли поділятися між собою залежно від розміру єпархій, але всі вони підкорялися головному – архієпископу, як старшому серед єпископів, митрополитів. Таким чином титул архієпископа міг носити/поєднувати і патріарх, а відповідно архієпископія могла називатися і патріархією.

Як центр управління та прийняття рішень і адміністративна одиниця архієпископія, безумовно, вище митрополії.

Якщо кафедра була древньою, то архієпископ носив титул Патріарха.

Така конструкція видається членам робочої групи реалістичною та прийнятною. Вселенська патріархія стверджує, що це повна автокефалія. Тобто нова церква сама обиратиме предстоятеля, власним собором створює статут, сама (Синодом) може змінювати кордони єпархії, сама поставляє собі митрополитів.

Є ще одна форма зв'язку – постачання миро для богослужінь. Миро – спеціально приготовлена й освячена ароматична олія, що використовується в таїнстві миропомазання для помазання тіла людини.

Московський патріархат в Україні має миро з Москви, Київський варить сам. Не виключено, що нова церква буде брати миро у Вселенської.

«Але тут можливі варіанти: можливо, ми і братимемо, і варитимемо, посилаючись на давню традицію, яка була ще до 1686 року», – ділиться наш співрозмовник.

Які питання мають узгодити майбутні члени нової церкви, та що має прийняти Вселенська патріархія?

Станом на вчора обговорювалося питання – чи залишиться патріарх Філарет якщо не на престолі, то, бодай, у стані почесного предстоятеля.

Більша частина єпископату УПЦ КП на цьому наполягає: для них – це гарантія майбутнього вектору розвитку на століття вперед, гарантія того, що політика Вселенського патріархату не зміниться, якщо колись там головні партії перейдуть до симпатиків РПЦ. Для суспільства це момент історичної справедливості – Філарет був батьком автокефалії і це було головним проектом його життя. Тож, враховуючи, що патріарх Філарет підтримує всі рішення Константинополя, є підстави думати, що це узгоджено.

Поки що нема точного числа єпископів із Московського патріархату, які готові взяти участь у процесі. Сподіваємося, що після рішення Синоду Константинополя приєднання буде для них морально значно легшим.

Звісно, тема: якою буде присутність Вселенської церкви після створення Єдиної Помісної церкви – не обговорюється. А на прямі запитання нам відповідають: будуть постійні повноцінні робочі та особисті контакти.

Можливо, буде певне перетягування каната, спроби впливу, але не будемо цього боятися. У сім'ї так буває.

Лана Самохвалова. Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-