Сага про підтримку українського автопрому. Частина друга. Від творців Таврії...

Сага про підтримку українського автопрому. Частина друга. Від творців Таврії...

Аналітика
Укрінформ
Узаконення пільг на розмитнення “євроблях” констатує смерть українського автовиробництва. Може саме через це законодавці гуму тягнуть?

Проблема автомобілів на європейських номерах після затишшя тривалістю в кілька місяців знову набирає оберти. Останніми днями в ЗМІ з’являються повідомлення, які знову нагадують про необхідність вирішувати проблему, причому якнайшвидше. Зокрема, 3 травня кілька ресурсів опублікували новину про кілька випадків на західних прикордонних пунктах, коли автівки на “єврономерах” не впустили в Україну. А 4 травня голова парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна зробила досить провокативну заяву: “Ми загралися, коли почали говорити тільки про необхідність вирішити проблему і розмитнити "євробляхи". Крім цього, треба відповісти ще на два питання: а чи можемо дозволити собі таке розмитнення на майбутнє і як ми будемо захищати власний ринок? Я запропонувала активістам говорити про перші дві частини (розмитнення наявних авто та правила ввезення їх у майбутньому — Авт.) тільки після погодження третього питання. Бо якщо воно їх не задовольнить, всі інші домовленості не матимуть сенсу”.

Як розцінювати ці слова? По-перше, нескінченні розмови про підтримку вітчизняного автопрому, означають тільки одне - вирішення проблеми “євроблях” вкотре відкладається. А по-друге, поєднання проблеми вживаних та не розмитнених авто в Україні з підтримкою вітчизняного автопрому заводить усіх причетних до її вирішення в глухий кут, адже компроміси тут малоймовірні. Оскільки саме багаторічна та недолуга політика “підтримки” виробника, який за всі роки так і не спромігся запропонувати українцям якісне та достойне авто, саме і спровокувала появу нового автобізнесу.

 Тарієл Васадзе, власник Запорізького автозаводу (ЗАЗ)
Тарієл Васадзе, власник Запорізького автозаводу (ЗАЗ)

Вітчизняний автовиробник: а є кого підтримувати?

Вдумуючись у заяву пані Южаніної, логічно запитати, кого вона власне намагається захистити і від чого? Відомо, що в Україні є лише кілька заводів, що виробляють легкові автівки, основний з яких - Запорізький автозавод (ЗАЗ), що належить народному депутату Тарієлу Васадзе. Також в Україні є компанія “Єврокар”, “дочка” німецького Volkswagen, яка збирає тут автівки “Шкода”. Зокрема, за повідомленням Укравтопрому, в лютому 2018 року нею було зібрано близько 600 автівок.

Словом, автомобільної галузі в Україні по суті немає, адже порівняно з іншими державами цифра в 600 автівок за місяць, тобто 3-4 тисячі на півроку, — мізерна. Наприклад, за повідомленням того ж таки Укравтопрому, Китай за першу половину минулого року випустив близько 12 мільйонів “легковиків”, Японія — трохи більше 4 млн, а Німеччина — майже 3 млн.

І це при тому, що з 1997 до 2008 року в Україні діяли шалені пільги підприємствам- автовиробникам згідно із законом “Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні”. Втім, скористатись пільгами зміг лише корейський автоконцерн Daewoo, який на базі ЗАЗу запустив виготовлення в Україні автівок моделей Lanos, Nubira та Leganza. Після 2008 року морально застарілі “Ланоси” продовжували виготовляти ще до грудня 2017 року. Коли усім вже стало очевидно, що ідея створення українського бюджетного авто, попри шалені преференції, з тріском провалилися.

Отже, пані Южаніна мала б уточнити, яких вітчизняних автовиробників вона мала на увазі. І, звісно, необхідно було б конкретизувати ту “допомогу”, яку держава знову (!) хоче надавати підприємствам автомобільної промисловості.

Проблема “євроблях”, схоже, відкладається на невизначений термін

Друга частина заяви стосується власне проблеми “євроблях”. Після хвилі протестів під парламентом в лютому цього року, законодавці пообіцяли врегулювати питання. Але як саме, пані Южаніна не каже. Мовляв, робота над законопроектом йде повним ходом. Як повідомив Укрінформу один із засновників організації “АвтоЄвроСила” Олег Ярошевич, саме зараз запропоновані норми законопроекту проходять погодження з різними відомствами, зокрема з Міністерством фінансів та Державною фіскальною службою України.

Кілька місяців тому була озвучена пропозиція вирішити проблему “євроблях” за молдовським сценарієм і, судячи з коментарів сторін, від цього варіанту не відмовлялись. Ми вже пояснювали детально, в чому вона полягає. Коротко нагадаємо - варіант передбачає впровадження великої знижки на розмитнення вже ввезених в країну автівок (в Молдові вона склала 70%).

Втім, поки не відомо, на якому розмірі знижок зупиняться наші законодавці. Адже українські власники “євроблях” наполягають на тому, щоб повністю скасувати мита для автівок, а їхні супротивники (автомобільне лобі у Верховній Раді, пильнуючи інтереси вітчизняних автовиробників та автоімпортерів), не можуть піти на такий крок, мовляв, а як ми це пояснимо іншим платникам податків?..

Серед інших питань, які, за словами Олега Ярошевича, є каменем спотикання, є пільги для людей з інвалідністю, які мають право керувати транспортним засобом, та для ветеранів. Тобто, прибічники “євроблях” прагнуть прописати в законі процедуру, за якої особа, що належить до тих категорій, має право на одне безкоштовне розмитнення автомобіля з Європи.

Втім, позиції сторін досі не узгоджені. “Представники Тарієла Васадзе та наближені до нього псевдо-експерти знову тиснуть на профільний Комітет, продавлюючи конкретні бізнес-інтереси. Наша позиція така: вітчизняна автопромисловість має бути, але за рахунок здорової конкуренції на ринку, а не за рахунок протекцій, на яких лише відмиваються мільйони, - заявляє активіст. - Ми вже мали досвід Запорізького автозаводу, який роками у різному вигляді отримував фінансову допомогу від держави, але так і не був модернізований. За ці гроші лише збагачувались власники автопідприємств, в першу чергу Тарієл Васадзе та Дмитро Святаш (власник корпорації АІС, яка займається перепродажем вживаних автівок, зареєстрованих в Україні, та імпортом іномарок. - Авт.). Парламент має звернути свою увагу на практику розвинених країн і їх законодавства, а не захищати вітчизняні “автохимери”. Пропонований нами закон дасть можливість пересічному українцю володіти якісним та дешевим автомобілем, що призведе до економічного та соціального розвитку”, - вважає Олег Ярошевич.

Іншими словами, на кону великі гроші та велика соціальна проблема. Парламентський комітет з питань податкової та митної політики опинився в досить незручному становищі — як уникнути зіткнення інтересів “євробляхерів” та власників підприємств українського автопрому? Олег Ярошевич сподівається, що Ніні Южаніній це вдасться. Але потрібно розуміти, що власники автокомпаній “битимуться” не на життя, а на смерть. Відлуння цієї боротьби вже чутно в необережних депутатських заявах...

Микола Романюк, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-