Маленька перемога ProZorro у великій війні з тендерною корупцією - 26.01.2018 15:37 — Новини Укрінформ
Маленька перемога ProZorro у великій війні з тендерною корупцією

Маленька перемога ProZorro у великій війні з тендерною корупцією

Аналітика
3317
Ukrinform
Електронні публічні закупівлі стануть ще прозорішими — нові алгоритми допоможуть аудиторам відстежувати “хабарменів” ще до завершення тендеру

Напередодні поїздки в Давос, президент підписав зміни до Закону України “Про публічні закупівлі”, якими удосконалюється моніторинг закупівель. Суть удосконалення полягає в запровадженні додаткових механізмів контролю за недобросовісними замовниками, які намагаються реалізувати корумповані схеми під час публічних закупівель. Їх два - це ризик-індикатори, які сигналізуватимуть контролерам про підозрілість намірів учасника торгів, а також спеціальний електронний кабінет контролюючого органу — Державної аудиторської служби (далі — ДАСУ) в системі ProZorro.

Укрінформ спробував детальніше розібратися в нових механізмах контролю, з тим, щоб пояснити їх принципові відмінності від попередніх та наслідки для учасників електронних торгів.

Що було раніше?

У 2016 році у кожній другій тендерній угоді по факту її укладення ДАСУ виявляла порушення — загалом на 22 мільярди гривень! При цьому, якщо у 2016 році контролери змогли запобігти порушенням на 4,7 млрд гривень, то у 2017 році — лише на 2,7 млрд гривень. За словами директора програми інноваційних проектів Transparency International Україна Віктора Нестулі, причиною незначного рівня запобігання є те, що донині аудитори могли лише надавати свої зауваження стосовно порушень та рекомендувати зміни до тендеру. А сам аналіз закупівлі і можлива судова тяганина починалися вже після закінчення всіх тендерних процедур, тобто, коли гроші вже були перераховані недобросовісному постачальнику.

Віктор Нестуля
Віктор Нестуля

“Перевірка проходила без виїзду аудитора на місце, а шляхом вивчення інформації, розміщеної в системі електронних закупівель ProZorro, та отриманням від замовника додаткової інформації за спеціальним запитом. Сама процедура закупівлі не зупинялася. Обмін інформацією між замовником та аудитором здійснювався письмово. За результатами перевірки замовнику поштою надсилалися рекомендації щодо усунення порушень. Звичайно, замовники ігнорували аудиторів і лишалися непокараними”, - пояснив Віктор Нестуля.

За словами юриста Центру протидії корупції Олени Щербан, єдиний спосіб покарати недобросовісного замовника — провести планову паперову перевірку електронних торгів та скласти на нього адміністративний протокол. В окремих випадках результати планових перевірок лягали в основу кримінальних проваджень, але це відбувалося вже після втрати бюджетних коштів на сумнівній закупівлі.

Ще однією проблемою Віктор Нестуля називає те, що чиновники ДАСУ самі вирішували, які саме закупівлі перевіряти. В результаті, їхня самостійність та вибірковість призвела до гучного корупційного скандалу. Нещодавно САП і НАБУ повідомили про підозру голові ДАСУ Лідії Гавриловій. ЇЇ звинувачують у незаконному збагаченні - мадам Гаврилова погоріла на примноженні свого золото-валютного “резерву” (купівлі квартир, авто та золотих злитків). Наразі в цій справі триває слідство.

Що буде тепер?

Віднині способів для подібного збагачення для наступників Гаврилової на цій посаді стане значно менше. Запропоновані законодавчі зміни саме і націлені на знешкодження людського чинника в системі аудиторської перевірки процесу закупівель. Зокрема, запроваджуються спеціальні ризик-індикатори, за якими система автоматично ідентифікуватиме підозрілі закупівлі. Наприклад, замовник одномоментно дискваліфікував усіх учасників, крім одного. Або, тендерна документація була завантажена в систему чомусь вже після оголошення переможця торгів тощо. Усі подібні “сумнівності” автоматично потраплятимуть в чергу на перевірку аудиторів ДАСУ. Для підзвітності роботи яких у системі ProZorro створюється окремий електронний кабінет, де також автоматично відображатимуться усі дії служби, пов’язані з подальшим моніторингом тих, хто потрапив у чергу.

Нові алгоритми допоможуть аудиторам відстежувати “хабарменів” ще до завершення тендеру
Нові алгоритми допоможуть аудиторам відстежувати “хабарменів” ще до завершення тендеру

На переконання авторів удосконалення, публічна підзвітність аудиторів дасть змогу зрозуміти стороннім спостерігачам, наскільки ефективно ті працюють: чи не зловживають контролери своїм становищем, а також, чи не використовують цей механізм задля особистого збагачення.

“Нововведення дадуть аудиторам змогу проводити розслідування щодо потенційних порушень законодавства як за зверненням третіх осіб – наприклад, громадських активістів чи журналістів, - так і за власною ініціативою. Причому рішення про початок аудиторської перевірки оприлюднюватиметься в системі ProZorro протягом двох днів з моменту його прийняття. На відміну від скарг до АМКУ (Антимонопольний комітет. - Ред), рішення ДАСУ про початок перевірки не зупинятиме перебіг закупівлі”, - розповів Нестуля.

За його словами, строк проведення моніторингу - до 15 робочих днів. Під час перевірки фахівці ДАСУ можуть вести відкритий діалог із замовником торгів через систему ProZorro, зміст якого буде доступний усім відвідувачам на сторінці закупівлі. Замовник матиме три робочі дні на відповідь та аргументацію і зможе надати роз'яснення щодо своїх дій або бездіяльності.

Після здійснення моніторингу аудиторський висновок оприлюднюватиметься протягом трьох робочих днів з дня його складання. Якщо в ньому зазначатимуться порушення, то замовник буде зобов’язаний усунути їх протягом трьох робочих днів та завантажити в систему відповідне повідомлення про усунення або аргументовану незгоду з результатами моніторингу. Якщо замовник не усуне порушення та не аргументує своїх дій, ДАСУ зможе прийняти рішення про проведення комплексної перевірки закупівлі відповідно до Закону “Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні” та накласти відповідні штрафи або передати справу до суду.

Менше зловживань аудиторів — більше гарантій для бізнесу

Незалежні експерти та представники торговельних майданчиків в один голос стверджують, що прийняття закону є важливим елементом закупівельної прозорості.

Сергій Сагун, заступник керівника майданчику SmartTender.biz:

Сергій Сагун
Сергій Сагун

- Раніше аудитори ДАСУ не мали дієвого механізму впливу — їхні зауваження мали лише рекомендаційний характер. З ухваленням цього закону моніторинг заради моніторингу залишається у минулому.

З поміж іншого, цікавим є те, що підозри про порушення може повідомити будь-хто. Тобто, навіть журналістське розслідування - це вже причина для публічної (що головне) реакції ДАСУ. На підмогу покликана також автоматична система ризик-індикаторів, яка буде “маячком” для аудиторів про підозрілі тендери. До речі, ця система вже працює у тестовому режимі на DoZorro (портал, що об’єднує більше 20 громадських організацій, які займаються моніторингом потенційно недобросовісних закупівель. - Ред).

Якщо ж говорити про економічний ефект в цілому, то внесені зміни - це можливість побудови нового рівня довіри до системи ProZorro з боку численних постачальників. Досвід команди майданчика SmartTender.biz вчить, що головною рекламою системи держзакупівель є саме довіра до її дієвості та надійності. Ми сподіваємось, що завдяки нововведенням впливати на недобросовісних організаторів тендерів стане легше. Бізнес отримає додаткові гарантії надійності системи ProZorro, це збільшить кількість учасників тендерів, а, отже, і конкуренцію між ними.

Леся Чміль, виконуюча обов'язки керівника проекту “Прозорість та підзвітність державного управління та послуг” (TAPAS), що фінансується урядами США та Великобританії:

Леся Чміль

- До сьогодні ніхто не розумів, чому до якогось замовника ДАСУ має претензії, а до інших — ні. Склалося враження, що інколи аудитори зловживали становищем, виконуючи чиїсь “замовлення” (власне, так і було, судячи зі справи незаконного збагачення їхньої очільниці — Авт.). Тепер все повинно змінитися. Утім, не варто чекати, що система запрацює вже завтра. Три місяці відводиться уряду на затвердження критеріїв ризик-індикаторів та розробку кабінету аудитора. Тим не менш, це таки справді перемога, хоча й маленька.

Мирослав Ліскович, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>