Apple зменшував швидкість iPhone. Подумаєш, так роблять усі виробники!

Apple зменшував швидкість iPhone. Подумаєш, так роблять усі виробники!

2544
Ukrinform
Ви не знали, що життя побутової техніки “запрограмоване”? То читайте, як це робиться

Скандал з приводу навмисного уповільнення роботи продуктів Apple, схоже, вщухає. Apple публічно визнала помилки програмного забезпечення і знизила ціни на заміну акумуляторів. Здавалось, проблема вирішилась. Але по тому прийшла черга “полювання на відьом” - суди різних країн розглядають позови власників iPhone до Apple, рішенням яких з великою ймовірністю буде стягнення штрафу з компанії.

Укрінформ уже писав про скандал навколо iPhone. Якщо коротко, то Apple випустила нове програмне забезпечення, яке мало на меті сприяти подовженню роботи акумуляторів. Але водночас, саме воно знижувало швидкість процесору – і саме це обурило користувачів. Компанія Apple публічно визнала свою провину: мовляв, вони хотіли виправити проблему з акумуляторами. Але не вдалося, бо виникла нова проблема – «шкідливе» програмне забезпечення гальмувало процеси, про яке клієнти і не здогадувалися.

У підсумку: компанія нібито хотіла подовжити “життя” акумуляторам. Але версія – компанія Apple стимулювала, таким чином, купувати наступні, новіші моделі своїх гаджетів. Інкримінований виробнику задум - простий, мов двері: iPhone повільно працює – його власник думає, що це неминуче, бо пов’язано з конструкцією та технологічними рішеннями і тому купує наступну модель з потужнішим процесором. Хоча, насправді, новий гаджет, по суті, мало чим відрізняється від попереднього.

Відтак, визнавши свою “хитрість”, Apple створила прецедент – вперше виробник публічно заявив, що навмисне погіршує якість продукту. Але чи єдиний це випадок? Риторичне запитання, чи не так?

Хитрощі бізнесу: виробники знають, коли їхній виріб стане “глючити”

Хіба всі ми не помічали, що найрізноманітніші прилади і побутове обладнання адекватно працює чомусь лише в межах гарантійного терміну. Коли ж закінчується гарантія, лавиноподібно настають проблеми. Йдеться не лише про телефони, а й про різну побутову техніку – пральні машини, міксери, комбайни тощо, навіть про автомобілі. Усюди – одне й те саме: коли спливає офіційний термін гарантії – одразу перестає працювати інколи ледве не все. Звідси й запитання: чи не навмисне виробники конструюють свої вироби так, щоб вони працювали лише певний визначений час?

Така можливість реально існує. Кожен інженер знайомий з таким поняттям, як теорія надійності. Вона дає змогу розрахувати, скільки часу прилад працюватиме безвідмовно, і через який період відмовлять усі його функції. А це у свою чергу залежить від розрахункового терміну служби кожної окремої деталі.

Яскравий приклад того, що виробники знають, коли та чи інша деталь вийде з ладу, - автомобільна галузь. Коли ви купуєте новий автомобіль, то отримуєте техкнижку. В ній передбачені періоди та строки техоглядів і обслуговувань, які автівка має періодично проходити. Також додається список деталей та робочих матеріалів, що їх потрібно замінювати під час техогляду – олива, фільтри, прокладки... Тобто, виробники знають, скільки та чи інша деталь “прослужить” і на основі цього складають план техоглядів. І те саме стосується всіх інших деталей, які не згадуються у переліку ТО, але без яких авто так само не поїде.

“Довіряй, але перевіряй”: чому довести провину виробника майже неможливо?

Втім, якщо товар прослужив рівно стільки, скільки розраховував його виробник – претензій у споживача бути не може. Натомість, якщо виробник навмисно ще додатково “зіпсував” товар (як це сталось у випадку з Apple), то компанія має відповісти перед клієнтами. Але як довести, що товар був так задуманий виробником навмисно?

Максим Гончар
Максим Гончар

На думку експерта в сфері захисту прав споживачів, президента ГО “Споживча довіра” Максима Гончара, довести, що виробник навмисне псував товар (якщо йдеться про побутову техніку) – дуже важко. А тим більше повернути витрачені гроші. Наприклад, для цього потрібно прискіпливо перевірити діяльність конкретного виробника. І дуже часто, якщо виробник закордонний – це неможливо.

“Через нюанси українського законодавства зробити це майже нереально. По-перше, в Україні діє мораторій на перевірки будь-якого бізнесу, не кажучи вже про іноземного. Але для будь-якої продукції існує алгоритм: покупець звертається зі скаргою до Держпродспоживслужби, потім перевірку мають погодити відповідні міністерства, а насамкінець – Державна регуляторна служба. Відтак, з моменту подання скарги і до проведення перевірки минає понад півроку. Лише пройшовши ці “сім кіл пекла”, покупець може вимагати повернення грошей за неякісний товар” - розповідає експерт.

А у випадку з “айфонами” довести проблеми зі швидкістю роботи гаджету – взагалі неможливо. Встановити навмисно створену проблему можна лише за допомогою спеціальної експертизи. Максим Гончар каже, що необхідних лабораторій в Україні немає, тому необхідно звертатись безпосередньо у відповідні закордонні фірми. Які б і підтвердили “злі наміри” тамтешніх розробників. Звичайно, це нереально.

 Максим Гончар зазначає, що в гарантійних умовах дуже часто і дуже дрібним текстом бувають прописані якісь умови, що затягують процес оскарження характеристик товару, або взагалі унеможливлюють проведення гарантійного ремонту. Ось iPhone 7, наприклад, – пишуть, що він водонепроникний. А в інструкції він значиться усього лиш “бризкозахисним”. Відтак, у випадку потрапляння води в телефон його просто відмовляться ремонтувати по гарантії. А платний ремонт буде коштувати дорожче, ніж новий телефон”.

Усе це наштовхує на думку про те, що сучасні виробники стурбовані постійним отриманням прибутку, вдаються до усіх доступних засобів – зокрема і тих, які дозволяють “контролювати” та обмежувати термін споживання їх продукту. Чи то буде фізичне зношення деталі, чи то спеціально запрограмований “баг” - усе доречно. Як бачимо, гігант IT-індустріїї - не виняток...

Микола Романюк, Київ


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-