Від свята шопоголіків до пам’яті Голодомору, або Усі відтінки чорного

Від свята шопоголіків до пам’яті Голодомору, або Усі відтінки чорного

Аналітика
1099
Ukrinform
Наслідуючи чужі традиції, не забуваймо про власну гідність: «дякувати» предкам, що пережили геноцид, тижневим шопінгом - не найкраща ідея

Сходили на роботу, «перечекали» там валютний вихідний на світових біржах, потім вигідно скупилися на «Амазоні», затим поставили жалобну свічку на підвіконні – і видихнули перед початком наступного робочого тижня. Десь в такій послідовності проживають українці щороку четвертий тиждень листопада, в якому збігається кілька знакових для нас та американців днів. На протилежному від України кінці світу відзначається найбільше державне свято - День Подяки за разом пережиті колоністами та індіанцями голодні часи у Новому світі. В Україні ж, у світі Старому, в цей час відзначають День пам’яті жертв Голодомору. Такі два різні дні, об’єднані однією сумною «природою». Їх розділяє лише одна радість – традиційний мегарозпродаж в американських магазинах і онлайн-майданчиках, до якого сьогодні долучається мало не увесь світ. Але якщо за океаном у спомин про давно пережиті голодні часи «дарують» населенню один день повного споживчого «кайфу», то в Україні пам’ять про страшний геноцид (ще свіжа незагоєна рана!) губиться у марафоні «чорних п’ятниць». Якщо так вже хочеться змавпувати чужу традицію, то і влаштовуйте розпродаж у четверту п’ятницю листопада. А от у четверту суботу – це нормальні люди не схвалюють – бо це в Україні щороку День пам’яті жертв Голодоморів.

Споживацькому шаленству не має меж і кордонів

В останній четвер листопада в США, починаючи з 1789 року, відзначається велике державне свято - День подяки. Нагадаємо, воно присвячене першому врожаю, який зібрали пілігрими Плімутської колонії у 1621 році після голодної зими в Новому Світі. Колоністи, які вижили завдяки допомозі індіанців, влаштували для себе та для них триденне святкування з молебнями подяки і бенкетом. В наші часи символічне святкування в США продовжується наступного дня вже в магазинах, коли оголошується повний розпродаж товарів за безцінь. У так звану «чорну» п’ятницю всі американські магазини нагадують божевільню – люди штурмують магазини та хапають усе, про що раніше могли лише мріяти. Один день на рік, коли заокеанські капіталісти, образно кажучи, «дарують» свій товар кожному пересічному.

Щороку купівельна лихоманка зашкалює. Аналітики підрахували, що цього року в довжелезних чергах стояли 32 мільйони американців або п’ята частина країни. Пристрасть до покупок пояснюється шаленою економією - знижки сягають 70-90% від початкової ціни. І тому не дивно, що біля дверей великих супермаркетів до відкриття може зібратися по 10-15 тисяч спраглих.

День подяки святкують лише США та Канада, проте звичай розпродавати все з неймовірними знижками, зокрема і в інтернет-торгівлі, прижився по всій планеті. Наприклад, цього року індійський інтернет-магазин Flipkart завдяки «знижковим дням» зробив денний оборот в $100 млн, а китайський онлайн-гігант Alibaba лише за першу годину продав товарів на $2 млрд. На День подяки та в "Чорну п'ятницю" американці витратили на купівлі через інтернет рекордну суму, яка на 17,9% перевершила їхні витрати в ці дні торік. Про це повідомляє Reuters з посиланням на дослідження компанії Adobe Digital Insights. Зазначається, що онлайн-покупці в США придбали товарів на $7,9 млрд. При цьому статки глави Amazon (найбільша онлайн-платформа в США) у "Чорну п'ятницю" зросли до $100 млрд.

За попередніми даними компанії «Нова пошта», кількість замовлень, доставка яких іде в Україну після Дня Холостяка 11 листопада або Чорної п'ятниці, зростає приблизно вчетверо, якщо порівнювати з обсягами замовлень у звичайні дні. «Тобто, якщо порівняти суботу 11.11 з будь-якою іншою суботою місяця, різниця в обсязі буде в чотири рази. Аналогічно і з «Чорною п'ятницею» наприкінці листопада. Скажімо, кількість замовлень, які доставить «Нова пошта» з Китаю після нинішньої «Чорної п’ятниці» порівняно з середньомісячним показником, буде орієнтовно на 40% більше. Крім того, кількість здійснених у «Чорну п’ятницю» замовлень, які доставить «Нова пошта» в рамках послуги NP Shopping (форвардинг замовлень з американських та європейських онлайн-магазинів, які не доставляють в Україну напряму), вдвічі перевищить обсяг, ніж у звичайний день без розпродажів та акцій такого масштабу», - повідомили в прес-службі компанії.

Розпродаж по-українськи: а чим ми гірші за людей?

На жаль, в Україні вітчизняні торговці досить жалюгідно копіюють американські торгові традиції "Чорної п'ятниці". Ритейлери, здебільшого знижують ціни в середньому на 20-30% на обмежений асортимент, а під час ажіотажу намагаються розпродати залишки. Виглядає приблизно так:

- У нас чорна п'ятниця! Ура! Величезні знижки! До 80%!

- Вибачте, але ваша китайська зубочистка минулого тижня коштувала 95 грн, а зараз 91. Де знижка 80%? Це ж обман ...

- Ніякого обману! Ціна інноваційної зубочистки 100 грн. Вона продавалася зі знижкою 5% за 95 грн. Тепер ми зробили додаткову знижку на нашу першу знижку: 80% від 5 грн - це ще 4 грн знижки. Разом 91 грн. Що не зрозуміло? А взагалі-то, «-80%» - це лише на отой рулончик туалетного паперу із колекції позаминулого сезону.

«Я сьогодні (вівторок 28 листопада – Авт.) захожу на сторінку свого улюбленого інтернет-магазину «Мейкап», а там мінус 25% на те, що я купила в «Чорну п’ятницю»! Врешті, 120 грн переплатила, а могла б спокійно замовити товар в інший час. Але ж ні, масова ж істерія», - з усмішкою коментує свій досвід «мегазнижкових» покупок киянка Тетяна Смаглій.

Одним словом, «чорноп’ятничний» псевдомаркетинг в усій своїй красі. Що казати, якщо навіть в підземному переході дрібний кіоск з батарейками і той оголошує «чорну п’ятницю». Розпродаж батарейок, уявили, да?

Маркетологи зазначають, що українські подібні розпродажі, під час яких надаються не настільки великі знижки, як прийнято для ЧП, пояснюються кількома причинами. Ритейлери, наприклад, в сегменті взуття та одягу, можуть утримуватися від надання суттєвих знижок, оскільки їм потрібно ще щось продавати до старту наступного сезону. А в період «Чорної п’ятниці» запропонований суперрозпродаж на весняно-літні колекції не дає необхідних обсягів реалізації. Рітейлери можуть бути не готові замовляти запас сезонного товару спеціально під «Чорну п’ятницю», тому що їм не вигідно ані заморожувати обігові кошти (валюту, якщо товар імпортний) в товарах, ані розпродавати значну кількість товарів з нульовою або близькою до нуля маржею.

За припущенням спеціалістів, серед факторів також – доволі низька загальна купівельна спроможність українців. Хоча з останнім якраз не можемо погодитися. Купити плазму, що коштує 30 тис. грн, з мегазнижкою за 3 тис. грн навіть з наявною купівельною спроможністю цілком реально. Хто б з торговців погодився тільки її продати за такою ціною…

Валентин Калашник, власник маркетингової компанії «OSDirect»
Валентин Калашник, власник маркетингової компанії «OSDirect»

Але навіщо? Тут головне лише подати споживачу потрібний сигнал. Валентин Калашник, власник маркетингової компанії «OSDirect» пояснює: «Насправді в усьому світі, коли багато брендів та рітейлерів повідомляють про свої знижки, це є сигналом для покупців витрачати гроші. Істерія створюється не дійсно зниженою вартістю товарів, а тому що всі про це говорять. Це комунікаційний ефект. Знижки в 90%, можливо, десь і є, але вони губляться серед всього створеного інформаційного шуму. На розвинених ринках, в тій же Америці, переважна частина знижок – це умовні знижки 20-30%. І так, також має місце гра з підвищенням ціни перед знижкою!». Іншими словами, випробувані інструменти впливу на людей в епоху розвинутого споживання непогано працює по обидва боки океану.

«Ми бачимо, що серед українців сьогодні відбувається трансформація цінностей, коли матеріальні цінності - айфони, дорогий одяг та інше, ці ознаки зовнішнього статусу, зовнішньої привабливості людини занадто активно входять в наше життя. «Люди настільки шаленіють від того, що хочуть отримати дорогу річ, що згодні за неї все віддати, адже це їхній статус. У гонитві за цими цінностями вони забувають про інші. Це підтверджує кліп гурту «Ленінград» на пісню «Очки Собчак», коли заради цих окулярів героїня готова на все. Споживацтво стає релігією людей, що і підтверджує та сама «чорна п’ятниця», - резюмує Володимир Савінов, соціальний психолог, психотерапевт, науковий співробітник лабораторії соціальної психології особистості Інституту соціальної та політичної психології НАПН України.

Хоча з іншого боку, а що ми хочемо від людей, які ще пам’ятають голодні часи періоду колективної власності в нашій історії…

Оксана Поліщук, Київ


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-