Фемідо, стережись автомобіля!

Фемідо, стережись автомобіля!

Аналітика
3388
Ukrinform
5 найпопулярніших схем, за допомогою яких винуватці смертельних ДТП виходять сухими з води

Вже другу добу Україна не може відійти від шоку, обговорюючи жахливу трагедію в Харкові, де внаслідок наїзду на пішоходів дорогого авто загинули 5 і травмовано 6 харків’ян. Подія викликала гостро негативну реакцію у суспільства. Люди переконані, що винуватиця аварії - дочка місцевого бізнесмена, уникне справедливого покарання, адже подібних випадків, на жаль, траплялося чимало. І серед них вимальовуються певні схеми, за допомогою яких небідні, скажімо так, кермувальники виходять сухими з води. Таких схем Укрінформ нарахував аж п’ять, серед них — втеча за кордон, підкуп родичів та свідків, затягування слідства, використання підставних осіб, а також раптова хвороба. Останній спосіб найпоширенійший. Мабуть, тому що найбільш «ефективний» - важко спростовний. Як розвиватимуться події навколо згаданої справи - можемо лише здогадуватися. Очевидно, що з кожною подібною аварією, адепти посилення правил дорожнього руху отримують додаткові аргументи.

ДТП в Харкові // Фото: newsroom.kh.ua
ДТП в Харкові // Фото: newsroom.kh.ua

«Мажори» на залізних конях не винні?

Середа, 18 жовтня. Близько дев’ятої години вечора на жвавому перехресті у самісінькому центрі Харкова елітний позашляховик “Лексус” врізається у натовп пішоходів, що чекають на «зелене» біля переходу. П'ятеро гинуть на місці. Ще шестеро потрапляють до лікарні. За попередньою інформацією місцевих ЗМІ, за кермом злощасного “Лексуса” сиділа 20-річна Олена Зайцева — донька відомого бізнесмена, президента ТОВ “Група – Тайфун”.

Як виявилось, за свою двохрічну водійську кар’єру дівчина кілька разів порушувала правила дорожнього руху, але щоразу відкуповувалась невеликим штрафом (в загальній сумі за два роки сплатила 1785 грн штрафів). Наразі Зайцева затримана, їй загрожує від 5 до 10 років позбавлення волі. Проте більшість українців не вірять у справедливе правосуддя, про що свідчить бурхливе обговорення ДТП користувачами соцмереж: «...ляже в лікарню, у неї знайдуть епілепсію, інсульт, отримає умовне…».

На жаль, подібний суспільний нігілізм має усі підстави. Ми порахували, що за останні кілька років відбулося десятки подібних випадків. І жоден представник “касти недоторканих” при цьому не поніс відповідальності. Тому що скористався однією з нижченаведених лазівок.

Схема № 1: втеча за кордон

Сергій Калиновський, пасинок олігарха Дмитра Фірташа

Сергій Калиновський
Сергій Калиновський

Сергій Калиновський потрапив в ДТП в далекому 2007 році, коли їхав центром столиці за кермом спортивного автомобіля BMW-M6 та на великій швидкості протаранив припарковані “Жигулі”. Водій загинув на місці, в лікарні померла і його 25-річна пасажирка. Сам Калиновський після встановлення запобіжного заходу у вигляді підписки про невиїзд вилетів з України - нібито для лікування. За кілька років він тихенько повернувся, а потім у 2015 році знову потрапив до рук правоохоронців, причому після чергового грубого порушення ПДР. Втім, справа з того часу так і зависла на стадії судового розгляду.

Схема №2: підкуп

Фелікс Петросян-молодший, син екс-заступника голови Одеської облради

Фелікс Петросян-молодший,
Фелікс Петросян-молодший,

Фелікс Петросян-молодший в ніч на 13 січня 2008 в Одесі врізався на джипі “Тойота Прадо” в “Деу Ланос”. В аварії постраждали 11 автомобілів, а водій “Ланоса” загинув. У результаті експертизи було доведено, що Петросян керував автомобілем у стані алкогольного сп'яніння. І хоча суди тривають й досі, усі потерпілі в аварії від претензій до водія-винуватця ДТП відмовилися. Це коштувало Петросянам нових авто для учасників ДТП і моральної компенсації – десь близько 10 тисяч доларів. Родині загиблого, кажуть, він сплатив 50 тисяч доларів.

Схема №3 — затягування слідства

Віктор Амарович, екс-голова Перечинського райсуду Закарпатської області

Віктор Амарович
Віктор Амарович

Липень 2014 року. Віктор Амарович, тодішній голова Перечинського суду, їхав за кермом у стані алкогольного сп’яніння. Його джип виїхав на зустрічну смугу, де зіткнувся у лоб з автомобілем ВАЗ 2107, водій якого загинув.

Утім суддя виправдовувався тим, що приймав ліки. За такий злочин Віктору Амаровичу “світив” термін від 3 до 8 років ув’язнення, але йому навіть підозру не оголосили, слідство затягувалося через проведення більш ніж двох десятків експертиз... За три роки з того часу достатньо доказів так і не знайшли.

Схема №4 — підставні особи

Петро Дімінській, бізнесмен та власник каналу ZIK

Петро Дімінській
Петро Дімінській

18 серпня 2017 року біля одного з сіл Львівської області в ДТП загинула 31-річна водій Опеля, з яким зіткнулося Мерседес багатія Петра Димінського. Поліція відразу заявила, що за кермом Мерседеса був його охоронець, а сам Димінський після ДТП пересів у машину супроводу і зник з місця злочину.

Олександр Омельченко, екс-мер Києва

Олександр Омельченко
Олександр Омельченко

Авто колишнього мера столиці Олександра Омельченка декілька разів “засвітилося” у різних ДТП. Востаннє — у 2015 році, коли під колеса його “Вольво” потрапила 32-річна Тетяна Микитін. Жінка померла у лікарні. А відповідальність за смертельне ДТП взяв на себе водій і помічник екс-мера Анатолій Ніщун, якому дали умовний термін.

Схема №5 — медичний діагноз

Станіслав Толстошеєв, син донецького бізнесмена

Станіслав Толстошеєв
Станіслав Толстошеєв

На початку січня 2016 року син Андрія Толстошеєва став учасником смертельного ДТП в столиці біля метро “Лівобережна”. 22-річний Толстошеєв, за кермом кросовера Mercedes-Benz GL, вилетів на тротуар, де на смерть збив літню жінку. Від початку лінія захисту полягала в тому, що у Толстошеева-молодшого - порок серця, і що в момент інциденту у нього взагалі стався напад епілепсії. Не минуло й року, як справу проти сина бізнесмена закрили. У прокуратурі Києва нібито взяли до уваги доводи лікарів, мовляв, у момент трагедії у водія сталося затьмарення свідомості, алкоголю або наркотиків в його крові експертиза теж не виявила. Остання схема зацікавила нас найбільше. Адже там де підключаються лікарі, у слідства починаються проблеми. Відомий автомобільний юрист Володимир Караваєв, пояснив чому.

Караваєв: "У цілому наведений вами перелік - повний. І якщо з першими чотирма пунктами все зрозуміло, то про останній — медичний діагноз — розповім детальніше. Право керувати автомобілем має особа, яка досягнула 18-річного віку і визнана здоровою за висновком медичної комісії. Тобто нездорова людина, приміром, з тим же вродженим пороком серця, взагалі не має права братися за кермо. Але в Україні частіш за все медичні комісії — це формальність, довідку можна купити. Звідси питання: чи можна пред’явити претензії лікарям, які видали таку довідку людині, яка потім «раптом» виявилася непридатною до керування автотранспортом?

Так, теоретично притягнути до відповідальності лікарів за халатність можна, але практично - дуже важко. Адже вони мають можливість за крайньої необхідності навіть переписати всю історію хвороби, аж до народження. А далі — судова справа розтягується на роки. Якщо постраждала сторона не погоджуються з висновком медичної експертизи, то слідчий має призначити незалежну судову експертизу, а це — не дешеве задоволення (7-10 тис. грн) і довготривалі процедури. Своєю чергою інша сторона також може залучити незалежного експерта. І так до безкінечності, адже кількість експертиз законом не регулюється. До того ж експерти – теж люди, і ніщо людське їм не чуже… Тому в даному разі фінансове становище відіграє ключову роль: хто платить, той замовляє музику".

Замість висновку

Питання дорожньої безпеки і невідворотності відповідальності за скоєні смертельні ДТП вже не просто назріло, а перезріло. За останні 9 місяців на дорогах України загинуло 2 317 осіб. Цифра — шокує. Але чомусь лише тоді, коли вона подається в якості загальної статистики. Окремі ж, поодинокі випадки не фіксуються в суспільній свідомості наскільки сильно, як харківська трагедія, де загинуло одразу аж 5 осіб.

Тисячі коментарів у соцмережах, сотні статей у ЗМІ... Цього мало б вистачити для початку системних змін не лише у державній політиці (Мінінфраструктури розробляє Державну програму на 2018-2020 роки, яка спрямована на підвищення безпеки на автошляхах, зокрема, нею передбачено обмеження швидкісного режиму в населених пунктах до 50 км/год), а й в головах громадян. Хоча з останнім будуть проблеми до тих пір, поки не запрацює нормально судова система, не припиняться масові “відмазування” винуватців гучних ДТП, а також - не підвищиться вимоги дорожньої безпеки. Одне слідує з іншого: не буде правової рівності в суспільстві, не буде й порядку на дорогах.

Мирослав Ліскович, Київ 


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-