Авіакатастрофа Ан-74 в Африці: чи то птахи, чи то «авось»…

Авіакатастрофа Ан-74 в Африці: чи то птахи, чи то «авось»…

Укрінформ
Пілоти - живі, а от чудо КБ «Антонова» - в хлам.  Хто чи що спровокувало аварію?

Прикро, але за гучною авіапригодою з українським героєм-пілотом в Туреччині, поза увагою широкої громадськості залишилися не менш драматична історія, яка сталася з іншими нашими співвітчизниками, які буквально за день потому потрапили у авіакатастрофу з аеропорту на острові Сан-Томе в Африці (держава Сан-Томе і Прінсіпі). Вантажний літак Ан-74, бортовий номер UR-CKC,   української авіакомпанії CAVOK Air (має ліцензію на транспортні авіаперевезення в США, Канаду, в країни Карибського регіону, Бразилії і т.д.) на злеті, начебто, зіткнувся зі зграєю птахів і опинився в кюветі. Машину потрощено. Четверо із шести членів екіпажу отримали тілесні ушкодження та були шпиталізовані, ще двоє відбулися синцями. Везіння? Майстерність? Фатальна випадковість? А може, звичайна недбалість?.. Нічого не можна виключати.

Розгін, удар, кювет – і вже ніхто нікуди не летить

Першим про подію повідомив заступник міністра інфраструктури Юрій Лавренюк: «Попередня інформація, це попадання зграї птахів в правий двигун під час зльоту. Всі члени екіпажу живі, але зазнали травм. Тримаємо ситуацію на постійному контролі».

Бельгійський авіаресурс luchtzak.be, посилаючись на нашого чиновника,  приводить також і інші подробиці катастрофи. За даними видання, в один із двох двигунів вантажного літака Ан-74ТК100 при злеті потрапила зграя птахів. Екіпаж припинив розгін, але літак не зміг вчасно зупинитися до кінця злетно-посадкової смуги (довжина якої 2190 м). І на швидкості викотився за її межі до огорожі периметру аеропорту, жорстко побивши при цьому фюзеляж та крила.

Знавці льотної справи одразу висловили припущення, що потрапляння птахів в один двигун не може спричинити такі наслідки. Комісія звичайно з'ясує, що сталося, чи був присутній трагічний збіг обставин, чи щось іще, але в 99% подібних випадків причини аварій, кажуть спеціалісти, інші. Вантажні літаки зазвичай можуть на одному двигуні досить впевнено триматися. Хіба що перегруз чи невдалий маневр…

У розмові з журналістами Укрінформ представник CAVOK Air, що підняв слухавку, був не багатослівний і категоричний: «Коментарі пресі ми не даємо. На щастя усі пілоти живі, а всі пояснення та звіти про інцидент ми доправили до Міністерства інфраструктури, там і запитуйте». Ні прізвища пілотів, ні те, що вони везли і куди, відмовився повідомляти.

З наступних коментарів Юрія Лавренюка «Громадському радіо», стало відомо, що пілотів спочатку доправили до місцевого шпиталю, надали першу допомогу, після чого вони повернулися до готелю. Однак, згодом, місцеві органи поліції знову «запросили» їх до шпиталю для взяття аналізів на алко- та нарковмісні речовини. «Екіпаж не потребує будь-якого додаткового лікування. Травм, які можуть загрожувати життю та здоров'ю, у членів екіпажу немає, - заспокоїв громадськість заступник міністра. - Наразі їхній стан задовільний. Після взяття аналізів на алко- та нарковмісні речовини члени екіпажу повернулись до готелю. Далі вирішуватиметься питання про доставлення їх в Україну».

Державіаслужба попереджає: дефект «залізної» пташки – небезпечний для здоров’я

Ан-74 — модифікація радянського транспортного літака Ан-72 для застосування в умовах крайньої Півночі, створений в АНТК імені О. К. Антонова ще на початку 80-тих років минулого століття. Призначений для перевезення вантажів, техніки і людей на авіалініях малої і середньої дальності в будь-яких кліматичних умовах від −60° С до +45° С і на будь-яких широтах. До того ж розміщення двигунів над крилом (через що літак в спільноті авіаторів прозвали «Чебурашкою») практично виключає попадання в двигуни сторонніх предметів з поверхні злітно-посадкової смуги при зльоті та посадці. Тобто, літак можна експлуатувати в аеропортах навіть з грунтовими смугами.

Цікаво, що за даними бази даних Aviation Safety Network станом на 2013 рік було втрачено лише шість літаків типу Ан-74 із близько сотні існуючих. З нинішнім - вже сім… До речі, у п’яти машин проблеми сталися якраз на злеті. В одному випадку через перегруз і в чотирьох інших – через відмову силових агрегатів.

Виявилось, що конкретно ця українська розбита «пташка» UR-CKC (безперечно красуня і гордість вітчизняного авіапрому), була вже не молода. Свій перший політ вона здійснила в 1992 році, тобто 25 років тому. З того часу налітала 2598 годин (майже третина її льотного ресурсу). В 2000 році літак було продано в Латвію, через 8 років перепродано  за $4 млн компанії SWIFT SOLUTION FZC із ОАЭ. В 2011-му борт помітили в Києві, на летовищі 410-го ремонтного заводу. 

До речі, в мережі, віднайшовся цікавий документ – Директива льотної придатності, видана Державною авіаційною службою України ДП «Антонов» в червні цього року для кількох моделей літаків, серед яких і модель Ан-74ТК100. Виявляється, в одному із літаків виробництва Харківського державного авіаційного виробничого підприємства знайшли брак вузлів двигуна, який здатний був змінювати параметри злетного режиму. Документ рекомендував усім експлуатантам вказаних моделей повітряних суден перед черговим злетом виконати перевірку вузлів, і у разі виявлення дефекту повідомити про це ДП «Антонов» та Державіаслужбу.

Не виключено, що у згаданій події причиною могли були не тільки птахи. Хоча це в кінцевому рахунку не відміняє майстерності українських пілотів, які достойно впоралися з позаштатною ситуацією. Ну, майже достойно.

Оксана Поліщук, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-