Абонентська плата за газ: буде, але не так

Абонентська плата за газ: буде, але не так

Аналітика
4668
Ukrinform
Абонплату за газ притримали. До з’ясування нюансів та заради адаптації. А раніше про це подбати, ні?..​

Рішення Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) про розподіл газового тарифу на дві складові – плату за газ-товар і плату за його транспортування викликало шалений суспільний резонанс. Людям традиційно ніхто нічого толком не пояснив, і вони, не зрозумівши, чому і за що мають платити, обурилися. Можновладці змушені були прислухатись. В результаті державний регулятор дав задню - станом на сьогодні скандальне рішення НКРЕКП відтерміновано. Але не відмінено остаточно. То ж, маємо на увазі…

Як громадський розголос змусив регулятора піти на поступки

Дуже дивна ситуація склалася навколо рішення НКРЕКП про переведення розрахунків за газ на нову модель із застосуванням так званого принципу потужності (детальніше про «розщеплення» газового тарифу читай  ТУТ). Начебто усі регуляторні дії відбувалися згідно стратегічного плану - МВФ давно вже вимагає від України врегулювати непрозорий монопольний ринок, керівництво держави погодилось, під вимогами підписалось. Розробили відповідну законодавчу базу, прийняли Закон «Про ринок природного газу», придумали методологію розрахунків, формулу… Але чомусь саме перехід до практичного застосування нового механізму став для населення громом посеред ясного неба.

Чому так сталося? По-перше, увесь час розробка нових принципів оплати за газ йшла майже потайки – ні широких громадських обговорень, хіба що в кулуарах у вузькому колі причетних, ні інформаційної підготовки суспільства до  майбутніх змін. Не дивно, що рішення застало усіх зненацька.

По-друге, стислі строки  у його імплементації (Комісія оголосила рішення за три дні до фактичного введення механізму у дію) свідчить не на користь авторів ідеї. Поспіх, з яким воно було прийнято і озвучено, спровокувало лише паніку серед населення та посіяло великі сумніви щодо обґрунтованості та комерційної неупередженості (більша частина абонентської плати це, по суті, гроші в карман Дмитру Фірташу, як найбільшому власнику облгазів в Україні - Авт).

В результаті одіозне рішення довелося пояснювати народу в авральному порядку. Мовляв, вимога про запровадження подібного механізму на ринку газу міститься в Меморандумі про співпрацю з Міжнародним валютним фондом (МВФ), що не є таємницею. Методологія, за якою визначено тарифи, була розроблена з урахуванням досвіду країн ЄС та погоджена з усіма зацікавленими органами виконавчої влади та передбачає соціальний захист побутових споживачів для полегшення їх адаптації до нових умов. І ні в якому разі підвищення загального рахунку за газ не станеться.

Врешті, зійшлися на тому, що  потрібен час для додаткового опрацювання питання та консультацій із зацікавленими сторонами. В свою чергу НКРЕКП ініціює додатковий період для адаптації споживачів та обіцяє на засіданні 10 квітня призупинити деякі свої постанови. За що конкретно проголосують – побачимо згодом.

Про те, як живе і платить газифікована Європа

Потрібно сказати декілька слів про європейську практику в оплаті газу, на яку посилається Комісія. «Варто почати з того, що Третій енергетичний пакет (пакет законів щодо внутрішнього ринку газу та електроенергії у Європейському Союзі, до якого Україна приєдналася у 2016 р., нічого «не знає» про обов’язковість абонплати за розподіл газу, - пише на своїй сторінці у Фейсбук заступник начальника департаменту енергоефективності НАК «Нафтогаз України» Олексій Хабатюк.  - В газовій директиві просто написано: регулятор має повноваження встановлювати тарифи на транспорт та розподіл на основі прозорих критеріїв та відповідної методології».

Тому, за його словами, в країнах Європи і немає єдиного підходу до структури тарифів на розподіл газу. Це і фіксована плата, і плата за потужність, і плата за обсяг та інше в різних комбінаціях. В ЄС є тільки 11 країн, які мають в тарифах на розподіл фіксовану плату та (або) плату за потужність, окрім плати за обсяг. І всього чотири країни з них мають плату за потужність для побутових споживачів. «Але всього ОДНА з них, - Нідерланди, має лише плату за потужність та фіксовану щомісячну плату, подібну до того, як це намагаються зробити у нас. Нідерланди перейшли на таку систему в 2009 році.

Але фокус в тому, що в той же рік в Нідерландах одночасно змінили ставки енергетичного податку, який запровадили ще у 1996 році. І перехід цей відбувався ДВА роки, протягом яких споживачі могли знижувати потужність підключення», - каже пан Хабатюк. Тому де-факто в Нідерландах є як фіксована плата та плата за потужність, так і податок на обсяг споживання, який стимулює до підвищення енергоефективності. Тому й кивати на європейські практики, за словами пана Хабатюка, потрібно дуже обережно.

Про збільшення плати мова не йде. Повіримо?..

Отже, що маємо в сухому залишку? Розділення рахунку за газ станеться з ймовірністю 99,9%. Скоріш за все восени, перед початком нового опалювального сезону. Ціну доставки буде вилучено із загального тарифу на газ, що становить на сьогодні 6879 грн за тис. куб.м. і  ціна газу зменшиться до 6000 грн за тис. куб.м. Платіж за доставку буде сплачуватися окремо, при цьому ціна за транспортування зросте.

Усі хвилювання споживачів з приводу збільшення загального фінансового навантаження на сімейні бюджети НКРЕКП намагається спростувати. Мовляв, “про збільшення плати мова не може йти. Для споживачів, що використовують газ для опалення, рахунок зменшується. Для споживачів з газовою колонкою плата також не повинна збільшитися”, — зазначили в НКРЕКП. Оте розпливчасте «не може і не повинно» найбільше й турбує.

Тому на всяк випадок приводимо попередні розрахунки майбутніх платіжок.

З ціною на «блакитний» товар все більш-менш зрозуміло – є вартість кубометра, є спожиті кубометри. А от ціна на транспортування буде нараховуватися відповідно до одного з 4-х типів газового лічильника (G1,6; G 2,5; G 4 та G 6) та буде різною у кожного газорозподільного підприємства. В тариф закладено як витрати державного "Укртрансгазу" на транспортування газу магістральними газопроводами до газорозподільних систем (близько 23% в структурі тарифу), так і витрати місцевих ГРС. За оцінками Комісії, абонплата складе близько 92 грн на місяць для найбільш поширених лічильників стандарту  G1,6 і G2,5.

Громадянська мережа ОПОРА розрахувала всі варіанти абонплати по кожному з регіонів України за місяць та за рік. Для зручності, Укрінформ вибірково приводить розраховані щомісячні тарифи, що сплачуватимуть найширші верстви побутових споживачів.

Марина Нечипоренко, Київ.

Плата за послуги розподілу природного газу (абонплата), грн/місяць:

ПАТ "Київгаз"

лічильник G1,6 – 28,7

лічильник G2,5(і без лічильника) – 45,9

ПАТ "Київоблгаз"

лічильник G1,6 – 57,5

лічильник G2,5(і без лічильника) – 92,0

ПАТ "Чернігівгаз"

лічильник G1,6 – 38,0

лічильник G2,5(і без лічильника) – 60,8

ПАТ "Сумигаз"

лічильник G1,6 – 42,7

лічильник G2,5 (і без лічильника) – 68,4

ПАТ "Харківгаз"

лічильник G1,6 – 58,2

лічильник G2,5(і без лічильника) – 93,0

ПАТ "Донецькоблгаз"

лічильник G1,6 – 56,0

лічильник G2,5(і без лічильника) – 89,7

ПАТ "Запоріжгаз"

лічильник G1,6 – 42,9

лічильник G2,5(і без лічильника) – 68,6

ПАТ "Дніпропетровськгаз"

лічильник G1,6 – 52,2

лічильник G2,5(і без лічильника) – 83,6

ПАТ "Полтавагаз"

лічильник G1,6 – 53,5

лічильник G2,5(і без лічильника) – 85,6

ПАТ "Херсонгаз"

лічильник G1,6 – 52,5

лічильник G2,5(і без лічильника) – 84,0

ПАТ "Миколаївгаз"

лічильник G1,6 – 55,6

лічильник G2,5(і без лічильника) – 88,9

ПАТ "Одесагаз"

лічильник G1,6 – 49,9

лічильник G2,5(і без лічильника) – 79,8

ВАТ "Кіровоградгаз"

лічильник G1,6 – 38,7

лічильник G2,5(і без лічильника) – 61,9

ПАТ "Черкасигаз"

лічильник G1,6 – 48,0

лічильник G2,5(і без лічильника) – 76,8

ПАТ "Вінницягаз"

лічильник G1,6 – 51,5

лічильник G2,5(і без лічильника) – 82,4

ПАТ "Житомиргаз"

лічильник G1,6 – 43,2

лічильник G2,5(і без лічильника) – 69,1

ПАТ "Рівнегаз"

лічильник G1,6 – 60,3

лічильник G2,5(і без лічильника) – 96,5

ПАТ "Хмельницькгаз"

лічильник G1,6 – 50,1

лічильник G2,5(і без лічильника) – 80,2

ПАТ "Тернопільгаз"

лічильник G1,6 – 69,9

лічильник G2,5(і без лічильника) – 111,9

ПАТ "Волиньгаз"

лічильник G1,6 – 54,0

лічильник G2,5(і без лічильника) – 86,4

лічильник G4 – 129,6

ПАТ "Львівгаз"

лічильник G1,6 – 49,0

лічильник G2,5(і без лічильника) – 78,5

ПАТ "Івано-Франківськгаз"

лічильник G1,6 – 54,9

лічильник G2,5(і без лічильника) – 87,8

ПАТ "Чернівцігаз"

лічильник G1,6 – 49,3

лічильник G2,5(і без лічильника) – 78,9


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-