А комунальник слухає, та їсть

А комунальник слухає, та їсть

Аналітика
Укрінформ
Кияни в розпачі: січневі платіжки ще вищі за грудневі. А чого ви ще чекали від монополіста?  

Після гучного скандалу в столиці з тарифами на комунальні послуги та численних обіцянок столичної влади вкупі з постачальниками-монополістами розібратися у ситуації, кияни отримали… ще більші платіжки на опалення у січні! Після скандалу з перевізниками столичної області, які дружно підняли тарифи на проїзд у приміських маршрутках, ті спочатку дали задній хід, трохи знизивши ціну, а потім повернули все назад і взагалі відмовились пояснити обуреній громадськості, звідки узялася нова ціна.

Про що свідчить подібне нахабство? Про те, що тримання споживачів за горло – улюблений спосіб «господарювання» в Україні. Причому цим грішать не тільки так звані природні монополії, а й усіляка підприємлива «дрібнота», що вміє обернути справи виключно на свою монопольну користь. Таким і закон спеціально писаний, і тарифи спеціально «обґрунтовані», і потрібні рішення забезпечені. А от спитати з них чомусь - нікому. Антимонопольний комітет та чиновники, які мають наглядати за порядком та відсікати будь-які спроби зловживаннями монопольним становищем, помічають зловживання ненаситних ділків лише тоді, коли обурена громадськість здіймає крик та виходить на пікети. Причому головний аргумент постачальників-монополістів у цінових війнах з українцями один: чхати ми на вас хотіли. Не надто борзо, шановні?

Монополія загрожує національній безпеці

Ріст цін на товари та послуги так званого нееластичного попиту (оскільки життєво-необхідні – Авт.), зокрема, тарифів на пасажирські перевезення, послуги ЖКГ, електроенергію на фоні «епопеї» з торговою блокадою ОРДЛО загострив соціальне напруження в Україні до критичної точки. І спровокував цілу низку скандалів та протестних акцій українців проти цінового свавілля монополістів  (детальніше тут - про комунальників, тут – про перевізників).

У зв’язку c економічними та соціально-політичними наслідками  блокади, РНБО мусила, в тому числі, дати вказівку Кабміну разом з Комісією з регулювання в сфері енергетики та ЖКГ невідкладно вивчити економічну та соціальну обґрунтованість встановлених тарифів на енергоносії, електроенергію та житлово-комунальні послуги. На предмет «удосконалення механізмів державного регулювання діяльності у цій сфері природних монополій та управління суб'єктами господарювання, корпоративні права яких належать державі, а також поінформувати населення про результати цієї роботи».

А тим часом в Київраді пройшли слухання житлово-комунальної інспекції про нарахування, які отримали кияни в платіжках цієї зими – було вирішено перевірити теплопостачальні організації на предмет можливих зловживань. Комісія вже прийняла рішення про перерахунок 48 тисячам киян. За словами чиновників, за три тижні було оброблено 203 скарги киян на величезні суми нарахувань за опалення за грудень 2016 року. Однак, щодо платіжок за січень скарг не поменшало. Очільники ж Київенерго затялися – все, мовляв, в рамках закону. Перерахунок здійснили лише одиницям споживачів, «платіжні» історії яких прогриміли на всю країну.

Виявляється, що з 48 тис. власників квартирних теплових лічильників 28 тис. не повідомили вчасно показання своїх приладів обліку. Тому недисциплінованість боржників “Київенерго”… компенсувала за рахунок сумлінних платників. “Чинне законодавство покладає відповідальність за передачу показань індивідуальних лічильників опалення на споживача. А відповідальність за контроль цього процесу фактично ніхто не несе”, – повідомили в компанії “Київенерго”. Тому компанія начебто ініціювала перегляд правил теплопостачання Мінрегіонбудом.

Зверніть увагу, подібна проблема «того парня» в оплаті за послуги ЖКГ існує не перший рік (відколи в 2005-му згідно Закону «Про житлово-комунальні послуги» були розроблені Правила надання послуг з централізованого опалення та водопостачання). Про її наявність всі ці роки постачальники знали і мовчали, як риба об лід. І лише зараз, коли споживачі зіткнулися з гігантськими сумами і нарешті поставили питання руба, з боку постачальників виникла «ініціатива по вдосконаленню» очевидної несправедливості.

То що не дозволяло внести її раніше? Коли компанії ДТЕК, що керує енергоактивами Рината Ахметова, у тому числі й "Київенерго", стало дуже невигідно продавати вугілля за колишніми цінами, вона так само хутко добилася прийняття регулятором формули "Роттердам+". Тепер монополіст дуже просить йому повірити, що насправді він день і ніч «працює над тим, щоб доносити владі й регулятору проблеми, які мають наші клієнти». Відразу, бачте, відреагували на ситуацію з платіжками. Хоча по великому рахунку зобов’язані були не доводити до юридичних колізій, що викликали дискримінацію прав значної частини клієнтів та шалений суспільний спротив.

Увага, електрика б’є. По кишені

Така само бездіяльність відповідальних осіб наразі посилює ситуацію з електропостачанням. Блокада торгівлі з ОРДЛО була оголошена 16 січня. З того часу минув місяць - можна було вже кілька разів укласти контракти на імпортне вугілля і воно б уже «підходило» до українських портів. Але цього не зроблено. «Все просто. Мало того, що ринок взагалі досить монополізований, коли одна компанія видобуває понад 70% вугілля в Україні. Так ще й всі поставки відбуваються виключно згідно дозволів СБУ. Випадкова компанія його не отримає. Таким чином, при вільній торгівлі та конкурентному ринку ціни на контрольованій та неконтрольованій території сходилися б до одної точки та відрізнялися б лише на транспортну складову. Але у нашій ситуації всі поставки "під ковпаком", де задача - не допустити низької ціни на контрольованих територіях. Найгірше буде, якщо чекатимуть доки ситуація розсмокчеться, щоб далі все продовжувалось, як було. Нажаль, поки схоже на те», - коментує експерт Андрій Герус.

Між тим, 1 березня вартість електроенергії для населення зросте в середньому на 26%  – це буде вже п’яте підвищення за останні два роки. Черговий стрибок має завершити розпочате в 2015 році підвищення вартості електроенергії, яке офіційно пояснюється «необхідністю приведення тарифу до економічно обґрунтованого рівня». Найбільш гостро відчують березневе здорожчання ті споживачі, щомісячні обсяги споживання яких перевищують 100 кВт•год.

 Для мешканців міст та сіл, враховуючи тих, хто має електричні плити:

  • До 100 кВт•год. на місяць – 90 коп/кВт•год.;

  • Понад 100 кВт•год. на місяць – 1,68 грн/кВт•год.

І це, як недавно почали говорити у регулятора, далеко не межа, бо, як тепер з’ясувалося, наші тарифи не покривають 45% витрат на виробництво електроенергії. Але даруйте, куди ж зникають додаткові мільярди, отримані від уже реалізованого підвищення тарифів? Відповіді на це питання ніхто не дає, хоча цілком зрозуміло, що на модернізацію зношених енергомереж та обладнання, а це принципове зменшення тих же втрат при транспортуванні,  в належному обсязі вони не надходять. А розплачується за це, як завжди, споживач. І це при тому, що значна частина українців має ще й постійні проблеми з напругою у побутових електромережах.

Дивно, але тільки у січні цього року НКРЕКП  нарешті запровадила компенсацію за неякісні послуги енергопостачання. Документ встановлює процедуру надання та розміри компенсацій споживачам за недотримання гарантованих стандартів. Знову ж таки, проблема існує роками, а вирішувати взялися лише під тиском громадськості та активістів.

Компромісу з перевізниками нема. Катайтеся на своїх двох…

Акції протесту, що відбулися на протязі лютого під  Київською обласною адміністрацією в результаті неконтрольованого підвищення перевізниками тарифів на пасажирські перевезення -  це, ніби, сигнал владі, що затягування з вирішенням проблеми призведе до посилення соціальної напруги серед громадян, які щоденно користуються послугами міжміських та приміських перевезень. І що?

Як повідомила активіст Людмила Мартиненко, третє поспіль засідання робочої групи, що мала розібратися з тарифоутворенням  у перевізників та віднайти рішення, засвідчило, що компромісу між споживачами та постачальниками транспортних послуг - нема. Перевізники вже втретє проігнорували засідання. «Влада на них не має впливу!», - обурюється пані Мартиненко.  

Громадськість звернулася до Кабміну з приводу тимчасового повернення державного регулювання цін на пасажирські перевезення. «Усунення корупційної складової проведення конкурсів, позбавлення перевізників монопольного права на перевезення, ось основні завдання, як законодавчо забезпечити право виходу на ринок альтернативних гравців» - йдеться у зверненні. Прем’єр Володимир Гройсман документ прийняв, та повідомив про те, що питання не буде залишене без уваги. Тобто знову – без «ручного режиму» у стосунках між споживачами послуг і тими, хто їх надає, не обходиться…

Резюме поки що буде таке: на упередження зловживань монопольним становищем існуюча в Україні регуляторна система не працює. Дуже неправильно, коли «чарівним» пенделем у боротьбі з монополістами, що зарвалися, слугує народний гнів. Це означає, що регулятори забули, за що і від кого вони отримують зарплатню і хто тут взагалі головний…

Оксана Поліщук, Київ.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-