Польща - перша країна у світі, яка визнала незалежність України в 1991 році. Пoляки підтримали Україну під час Революції Гідності
- Я б не починала з цього моменту. Якщо ми починаємо тільки з кризи, то забуваємо, що відбувалося раніше. Йдеться не про історичні події, а про те, що вже більше як 25 років ми, поляки й українці, спільно робимо. Важливо пам'ятати про напрацювання, адже вони значні. Дуже важко було б навіть уявити собі наприкінці 80-х, що лише за 25 років нам спільно вдалося зробити щось, чого не вдавалося зробити протягом тисячі попередніх років. Раніше здавалося, що поляки й українці є приреченими на якийсь конфлікт, що між нами справжня дружба неможлива, що наша спільна трагічна історія не дозволить цього досягнути. А нам вдалося досягнути! І це не сталося випадково. Польща - перша країна у світі, яка визнала незалежність України в 1991 році. У політичному сенсі це дуже сильний акцент, що свідчив: суспільства наших країн були близькими. Це відбулося, зокрема, через напрацювання польських інтелектуалів, активістів, громадських та неурядових організацій, публічних людей з польського та українського боку. Тобто, йдеться про напрацювання на суспільному рівні. Пoляки також підтримали Україну під час Революції Гідності.
Водночас, я не маю однозначної відповіді на питання, чи ми зможемо відвернути негативний тренд. Це залежить також і від нас. Зараз такий час, що найбільше треба працювати над усвідомленням того, що незалежно від ситуації у нас є спільні інтереси, спільна справа. Певна частина польського суспільства зараз вже краще усвідомлює наслідки і ціну, яку поляки й українці платять за те, що не співпрацювали між собою в минулому. Тоді щоразу третя сторона розігрувала і перемагала нас. Важливо також усвідомити, що ця співпраця має відбуватися на багатьох рівнях.
Для багатьох людей, як і для мене, йдеться про побудову дружби незалежно від політичного контексту чи прагматизму, вона просто потрібна. А все тому, що в усій Європі ми, мабуть, найбільш близькі між собою нації. Ми схожі в позитивах і негативах. Це як двоє людей, які є дуже схожими на себе, і їх дратує передбачувана слабкість іншої сторони.
Яцек Куронь (відомий в минулому польський політичний діяч, активний прихильник українсько-польського примирення - ред.) говорив, що чим більше він замислювався над українсько-польським відносинами, тим частіше зустрічав аргументацію: зближення необхідне, оскільки це політичний вибір, геополітика і так далі. Але ми творимо спільноту, а спільнота не означає, що ми маємо зректися чогось свого, а просто повинні відкрити іншу людину, інше суспільство, інший народ, який має свою культуру, історію, слабкості, велич. Це і є щось на зразок сприйняття. І не обов'язково очікувати, що інша сторона має думати так як ми, зокрема, в історичних питаннях. Значна частина українського і польського суспільства завжди матимуть відмінну історичну пам'ять. І це, до речі, була одна з головних тез Яцека Куроня. Можливо, ми і не зможемо дійти до моменту, коли матимемо одну історичну пам'ять, бо це неможливо. Ми маємо тільки визнати, що інша сторона має право на свою. Але визнати право для мене означає відчинити ці двері, які ми, як польська сторона, зачинили.
- Волинськими резолюціями?
- Так. Вони закривають шлях. Двері зачинені. Знову ж таки, апелюватиму до поглядів Яцека Куроня, які мені близькі. Він завжди говорив: кожна зі сторін, в нашому випадку поляки й українці, повинні подивитися на себе. Тобто, Польща і польське суспільство повинні подивитися на те, що зараз в польсько-українських відносинах зроблено позитивно, а що з минулого є конфліктогенним. Просто, треба самим подивитися на наші власні провини.
- Йдеться про біблейське "побачити скалку в чужому оці й не бачити колоди в своєму"?
- Так. А українці своє домашнє завдання нехай роблять самі. Я не погоджуюся з твердженнями в багатьох статтях, інтерв'ю, які останнім часом вийшли в Польщі, що саме українська сторона не зробила чогось. Натомість, я б хотіла почути, чого ми, поляки, не зробили, або що ми зробили дуже поганого. Треба завжди починати з себе. Ми є нащадками тих, хто страждав. Яка тоді наша відповідальність? Чи ми не закриватимемо собі ці двері і не хочемо спільно подивитися і зрозуміти, що відбувалося в минулому? Я не бачу тепер бажання діалогу з боку частини поляків. Звісно, я не узагальнюю, адже є люди й аналітики, які пишуть по іншому, але це меншість в Польщі.