Громадяни потребують більшої поінформованості про діяльність МСЕК - Урядовий контактний центр

Громадяни потребують більшої поінформованості про діяльність МСЕК - Урядовий контактний центр

Укрінформ
Медико-соціальна експертиза є складовою прав людини у сфері медичної діяльності, зокрема, щодо її соціального захисту, реабілітації та відновлення працездатності, трудових можливостей, реалізації особистості, включення людини з інвалідністю у суспільне життя. 

Проведення експертизи працездатності обумовлене наявністю в нашій країні системи державного соціального страхування, яка передбачає соціальний захист громадян у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, і є одним із прав, зафіксованих у статті 46 Конституції, трудовому законодавстві та ряді інших законів України.

Метою проведення медико-соціальної експертизи є визначення наявності факту, ступеня, причини тимчасової та стійкої втрати працездатності й необхідності звільнення у зв'язку з цим від роботи. Цей вид експертизи здійснюється лікувально-профілактичними закладами при тимчасовій непрацездатності та медико-соціальними експертними комісіями (МСЕК) - при стійкій непрацездатності.

Водночас, функціонування медико-соціальної експертизи пов'язане із багатьма проблемами, у тому числі непрозорістю процедур, корупційними факторами тощо.

У Положенні про медико-соціальну експертизу, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 р. №1317, передбачено, що МСЕК видає особі, яку визнано інвалідом або стосовно якої встановлено факт втрати професійної працездатності, довідку та індивідуальну програму реабілітації. Органові, в якому інвалід перебуває на обліку як отримувач пенсії чи державної соціальної допомоги, а також органові, що здійснює загальнообов'язкове державне соціальне страхування, надсилається у триденний строк виписка з акта огляду комісії.

Експертиза повинна проводитись лише після повного та всебічного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, визначення діагнозів, одержання результатів відновного лікування, соціально-трудової реабілітації та інших даних, що підтверджують стійкий або необоротний характер захворювання. При цьому, видача особі, яку визнано інвалідом або стосовно якої встановлено факт втрати професійної працездатності, виписки з акта огляду комісії на руки забороняється. Отже, суть проблеми полягає в тому, що у довідці, яка видається МСЕК, вказується тільки те, чи є особа інвалідом чи ні. Водночас, у порядку щодо оскарження рішень, дій, бездіяльності органів державної влади та їх посадових осіб, під час звернення громадян до суду, виникає питання саме про "рішення", а не "довідку". Також відсутність викладу мотивації є суттєвою проблемою. У результаті під час розгляду позовів громадян суди зобов'язують медико-соціальні експертні комісії надати відповідь, зобов'язати вчинити певні дії, розглянути і надати письмове рішення по суті спору (присвоєння певної групи інвалідності). Тому, за оцінкою експертів, у зазначеному Положенні має бути передбачена процедура оформлення та надання заявнику рішення МСЕК, а не довідки та виписки з акта огляду комісією, надання мотивації прийнятого рішення.

Ще однією проблемою є встановлення групи інвалідності без зазначення строку повторного огляду. З усього переліку підстав, визначених чинним Положенням, коли група інвалідності встановлюється без зазначення строку повторного розгляду, лише одна: інвалідам, у яких строк переогляду настає після досягнення пенсійного віку, беззаперечно застосовується медико-соціальними експертними комісіями. Це породжує невдоволення багатьох інвалідів, які, не знаючи зазначених правових норм щодо порядку та підстав проходження переогляду, змушені впродовж багатьох років проходити переогляд неодноразово. Таким чином, діяльність медико-соціальних експертних комісій потребує підвищення прозорості та рівня інформування громадськості.

Як повідомили Укрінформу в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру (Центр), з початку 2016 року на урядову "гарячу лінію" надійшло майже 400 звернень з питань проведення медико-соціальної експертизи.

Громадяни переважно зверталися із скаргами на рішення медико-соціальних експертних комісій стосовно встановлення групи інвалідності, оскільки, на думку заявників, вказані висновки МСЕК не відповідають їх фактичному стану здоров'я. Особливо ці питання актуальні для громадян, яким група інвалідності встановлена на певний строк, після завершення якого вони мають проходити переогляди МСЕК. Також заявники зверталися з проханням пришвидшити виклики на проходження МСЕК та надати роз'яснення стосовно порядку та критеріїв визначення інвалідності для осіб зі стійким розладом функцій організму.

Так, пенсіонер з м. Бровари Київської області, який тимчасово проживає у м. Біла Церква, зателефонував на урядову "гарячу лінію" щодо сприяння у проведенні повторної комісії та встановленні йому II групи інвалідності, пов'язаної з травматологічними захворюваннями. Заявнику раніше вже було встановлено II групу інвалідності загального захворювання на підставі рішення медико-соціальної експертної комісії Центральної районної поліклініки Дніпровського району м. Київ. В управлінні охорони здоров'я Дніпровської районної в місті Київ державної адміністрації надано роз'яснення щодо порядку направлення пацієнтів на МСЕК та запропоновано представити для цього необхідні медичні документи: висновки спеціалістів та виписки стаціонарних закладів під час проведеного лікування за період 2015 року та лютого 2016 року.

Вимушена переселенка з м. Горлівка Донецької області повідомила фахівцям урядової "гарячої лінії", що нині проживає у пансіонаті м. Святогірськ Донецької області. Вона подала документи до УПСЗН м. Краматорськ на проходження комісії МСЕК для встановлення ІІ групи інвалідності. Станом на початок листопада жінка не отримала виклику на проходження МСЕК і тому просила допомогти у його прискоренні. У Департаменті охорони здоров'я Донецької облдержадміністрації, за результатами розгляду звернення, заявниці повідомили, що її запрошено на найближче засідання обласної МСЕК.

Військовослужбовець з Петрівського району Кіровоградської області, перебуваючи у військовому шпиталі м. Вінниця, пройшов наприкінці минулого року комісію ВЛК для надання групи інвалідності, але відповідь про рішення комісії не отримав. Заявник просив сприяння у пришвидшенні надання рішення комісії. Невдовзі після звернення на урядову "гарячу лінію", у медичній службі Командування Сухопутних військ Збройних Сил України повідомили, що чоловіку видали свідоцтво про обмежену придатність до військової служби та направлення на огляд медико-соціальною експертною комісією.

Заявниця з Білокуракінського району Луганської області повідомила, що подала документи на проходження МСЕК у м. Старобільськ півтора місяця тому, а виклика на МСЕК досі не отримала. У Луганському комунальному закладі "Обласний центр медико-соціальної експертизи" після розгляду звернення повідомили, що Старобільська міжрайонна МСЕК знайшла можливість перенести запланований огляд на найближчий термін. В результаті заявниці було встановлено II групу інвалідності за загальним захворюванням. Зворотним зв'язком підтверджено позитивне вирішення питання.

За період з 18 по 24 березня 2016 року на урядову "гарячу лінію" надійшло 41 тисяча 198 дзвінків, а також 689 громадян звернулися через Інтернет.

Урядова "гаряча лінія" працює цілодобово за номером: 0-800-507-309 (безкоштовно зі стаціонарного телефону).

Для постраждалих під час Революції Гідності діє спеціалізована "гаряча лінія" за окремим номером: 0-800-505-607.

Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової "гарячої лінії": +38(044)284-19-15.

Киянам надається прямий міський телефон "гарячої лінії" за номером: 284-19-15.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Центру за адресою: www.ukc.gov.ua.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-