Споживачам необхідний захист від неякісних та небезпечних товарів - Урядовий контактний центр

Споживачам необхідний захист від неякісних та небезпечних товарів - Урядовий контактний центр

Укрінформ
Більшість українців у загальних рисах знають, що вони як споживачі товарів та послуг мають право на захист своїх прав державою. 

Водночас далеко не всі громадяни обізнані, у чому конкретно полягають їхні права, і не всі вміють ними користуватися. Так, відповідно до статті 4 Закону України "Про захист прав споживачів", під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб вони мають право на: належну якість продукції та обслуговування; безпеку продукції; необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця); відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції) тощо.

Споживач має право на обмін товару належної якості протягом 14 днів, за умов, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий разом із проданим товаром. Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 р. №172. Серед них: продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни, деякі непродовольчі товари, у тому числі парфюмерно-косметичні вироби, дитячі іграшки м'які, апарати для гоління, тканини, білизна постільна, панчішно-шкарпеткові вироби, аудіо- та відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом, ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння тощо.

Стосовно інформації про продукцію, Голова Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) Володимир Лапа повідомив, що у Верховній Раді зареєстровано урядовий законопроект "Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів". За словами очільника відомства, із прийняттям зазначеного акта в Україні будуть запроваджені європейські стандарти маркування продукції, що дозволить споживачу чіткіше бачити інформацію на етикетці, краще розуміти склад продукції та робити більш усвідомлений вибір. Крім того, у законопроекті, зокрема, передбачено, що інформація про харчові продукти не повинна приписувати будь-яким харчовим продуктам властивості профілактики чи лікування хвороб людини, або зцілення від таких хвороб, а також посилатися на такі властивості (крім природних мінеральних вод та харчових продуктів, призначених для спеціальних медичних цілей).

Зрештою, про актуальність проблеми захисту прав споживачів свідчать звернення, що надходять на урядову "гарячу лінію".

 Як повідомили Укрінформу в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру (Центр), у 2015 році зареєстровано близько 7 тисяч таких звернень, а з початку поточного року - майже 900.

Зокрема, громадяни порушували питання щодо продажу непридатних до споживання продуктів харчування, реалізації неякісної побутової техніки в магазинах роздрібної торгівлі (супермаркетах), незаконної торговельної діяльності та з приводу підвищення цін. Зареєстровано скарги стосовно відмови в обміні товарів або поверненні коштів за придбаний товар неналежної якості в мережах інтернет-магазинів та торговельних центрах, переважно у містах Київ, Харків, Полтава, Кривий Ріг (Дніпропетровська область).

Так, житель м. Київ звернувся зі скаргою на неякісний товар, а саме планшет Samsung вартістю 4119 грн, придбаний у вересні 2015 року в інтернет-магазині "Number One". Заявник здав планшет, проте коштів йому не повернули, у зв'язку з чим він просив у фахівців Центру сприяння у поверненні коштів. Для вирішення питання по суті Інспекція з питань захисту прав споживачів у м. Київ зажадала від заявника надання відповідних копій підтверджуючих документів (письмове звернення до суб'єкта скарги, копію розрахункового документа, копію договору тощо) або особисто подати безпосередньо до Інспекції письмову заяву із зазначеного питання.

З аналогічною ситуацією зіткнувся мешканець м. Костянтинівка Донецької області, який придбав мобільний телефон Lenovo в інтернет-магазині "Кнопка" (м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області). Отримавши телефон, він виявив, що карта пам'яті несправна. Заявник звернувся до адміністрації інтернет-магазину з приводу заміни телефону або ж повернення за нього коштів, проте в проханні йому було відмовлено. Чоловік зареєстрував звернення на урядову "гарячу лінію" щодо вжиття заходів для проведення обміну мобільного телефону чи повернення за нього коштів. За результатами розгляду звернення, заявнику повідомили у Інспекції з питань захисту прав споживачів у Хмельницькій області, що йому необхідно письмово звернутися у відомство, зазначивши у зверненні суб'єкта господарювання або прізвище, ім'я та по-батькові фізичної особи-підприємця, якій належить інтернет-магазин, місцезнаходження магазину із зазначенням вулиці та номера будинку, а також надати копії підтверджуючих документів на купівлю товару.

Заявник з Дрогобицького району Львівської області повідомив, що 28.02.2016 року в супермаркеті "Рукавичка" м. Дрогобич виявив неякісну молочну продукцію (молоко марки "Молокія"), термін придатності якої закінчився 27.02.2016 року. З даного питання він звернувся до адміністрації магазину та зареєстрував скаргу в книзі скарг і пропозицій. Заявник просив надати інформацію, чи було вжито заходів для виявлення та вилучення неякісного товару з прилавку магазину. У Державній ветеринарній та фітосанітарній службі, розглянувши звернення, поінформували, що заявником не надано документів підтвердження факту придбання харчового продукту саме в супермаркеті "Рукавичка", та, як мінімум, маркування придбаного товару. Отже, наразі підстави для здійснення позапланового заходу державного контролю (нагляду) відсутні.

Жителька м. Кам'янець-Подільський Хмельницької області звернулася зі скаргою на якість товару в магазині "Флора". Жінка у лютому поточного року придбала плитку шоколаду, якою отруїлася дитина. Заявниця просила сприяння у перевірці якості товару в магазині. У Державній ветеринарній та фітосанітарній службі надали роз'яснення щодо порядку проведення перевірок підприємців контролюючими органами та повідомили, що направлено листа до даного закладу для вжиття заходів з виявлення недоліків, усунення їх та недопущення подібних випадків у подальшому.

Відтак варто знати, що відповідно до Закону "Про захист прав споживачів" вимоги споживача розглядаються після пред'явлення ним розрахункового документа, а стосовно товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює, з позначкою про дату продажу. Тож будьте уважні, під час продажу товару продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу.

За період з 4 по 10 березня 2016 року на урядову "гарячу лінію" надійшло 33 тисячі 257 дзвінків, а також 498 громадян звернулися через Інтернет.

Урядова "гаряча лінія" працює цілодобово за номером: 0-800-507-309 (безкоштовно зі стаціонарного телефону).

Для постраждалих під час Революції Гідності діє спеціалізована "гаряча лінія" за окремим номером: 0-800-505-607.

Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової "гарячої лінії": +38(044)284-19-15.

Киянам надається прямий міський телефон "гарячої лінії" за номером: 284-19-15.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Центру за адресою: www.ukc.gov.ua.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-