Архівні довідки необхідні громадянам для вирішення соціальних питань - Урядовий контактний центр

Архівні довідки необхідні громадянам для вирішення соціальних питань - Урядовий контактний центр

Укрінформ
Одним із пріоритетів у роботі державних архівів є виконання запитів, спрямованих на соціальний захист і забезпечення прав громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства як на території України, так і за її межами.

Процеси реорганізації чи ліквідації підприємств, установ та організацій усіх форм власності вимагають забезпечення тривалого, а часом і постійного (довічного) зберігання архівних документів, які гарантують соціальний захист громадян. Практика роботи архівних установ засвідчує, що збереження документів, які мають соціальне значення для громадян, є визначальним для реалізації прав та законних інтересів громадян, зокрема, на належне пенсійне забезпечення та соціальне страхування.

Одним із пріоритетів у роботі державних архівів є виконання запитів, спрямованих на соціальний захист і забезпечення прав громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства як на території України, так і за її межами. Зокрема зазначені запити передбачають витребування інформації про: реєстрацію актів громадянського стану, національність (підтвердження громадянства України), освіту, трудовий стаж (для трудових книжок - архівна довідка) та заробітну плату, пенсії, службу у Збройних Силах СРСР, Українському війську, військову службу в складі діючої армії у період бойових дій, у тому числі під час виконання інтернаціонального обов’язку, участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС тощо.

Відповідно до статті 35 Закону України "Про Національний архівний фонд та архівні установи" надання архівних довідок, необхідних для забезпечення соціального захисту громадян, надання фізичним особам для користування в читальному залі архівної установи архівних документів, що належать державі, територіальним громадам, та архівних довідок судам, правоохоронним, органам державного фінансового контролю, а також юридичним і фізичним особам, які передали зазначені документи на зберігання, здійснюється безоплатно.

Як повідомили Укрінформу в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру (Центр), протягом поточного року на урядову "гарячу лінію" надійшло понад 1500 звернень із зазначеної тематики.

У цих зверненнях заявники порушували питання надання інформації про трудовий стаж, заробітну плату, необхідних для оформлення або перерахунку пенсій, доходи під час проходження військової служби в АТО, порядку сплати за надання архівних довідок тощо. Так, жителька м. Переяслав-Хмельницький Київської області звернулася від імені чоловіка з проханням допомогти отримати довідку про розмір заробітної плати за період роботи з 1982 по 2000 рр. в агрофірмі "Славутич", яку станом на 18.02.2015 року ліквідовано. Для отримання довідки чоловік неодноразово звертався до Архівного відділу Переяслав-Хмельницької райдержадміністрації, але питання залишалося невирішеним. За результатами розгляду Переяслав-Хмельницькою РДА Київської області довідку чоловіку заявниці підготовлено та видано.

Із проблемою щодо отримання довідки про заробітну плату покійного чоловіка зіткнулася мешканка м. Дніпродзержинськ Дніпропетровської області. Жінка повідомила фахівцям Центру, що він працював у ТОВ "Укрцемремонт" (Рівненська область, м. Здолбунів), а довідка їй необхідна для переходу на пенсію чоловіка. Незважаючи на те, що жінка зверталася самостійно рекомендованим листом на підприємство, довідку їй не видали. Після звернення на урядову "гарячу лінію" довідку було сформовано Здолбунівською РДА Рівненької області та надіслано поштою заявниці, що підтверджено зворотним зв’язком.

Почастішали випадки звернень громадян на урядову "гарячу лінію" з питань надання довідок про доходи, отримані мобілізованими під час проходження військової служби в зоні АТО, у військових частинах інших регіонів України. Так, заявник з м. Світловодськ Кіровоградської області просив сприяння в наданні довідки про доходи, отримані ним під час проходження військової служби в зоні АТО, яка йому необхідна для подання до Державної служби зайнятості України. А заявниця із села Кочубеївка Високопільського району Херсонської області звернулася за роз’ясненнями щодо отримання подібної довідки для свого чоловіка, який був мобілізований до військової частини м. Біла Церква. За результатами розгляду звернень Фінансово-економічним управлінням командування Сухопутних військ Збройних Сил України Міністерства оборони України необхідні довідки надані заявникам.

Чимало звернень на урядову "гарячу лінію" надходить стосовно допомоги з отримання інформації про загиблих родичів, зокрема для призначення батькам надбавки до пенсії у разі смерті сина під час виконання військової служби за часів Радянського Союзу. У вказаних випадках в Державній архівній службі надають такі роз’яснення: документи про реєстрацію актів цивільного стану, а саме - народження, шлюбу, смерті, розлучення, зберігаються в архіві РАЦСу за місцем реєстрації упродовж 75 років. Для отримання підтверджуючих документів про смерть годувальника радять звертатися до обласного управління юстиції за місцем реєстрації смерті. Також можна звертатися до Галузевого архіву Міністерства оборони України, в якому зберігаються документи про проходження військової служби, поранення, лікування, загибель, а також з інших питань, пов’язаних з військовою службою громадян України (вул. Бориспільська, 16, м. Київ, 02093).

На жаль, трапляються випадки, коли смерть військовослужбовця не пов’язана з участю в бойових діях. Так, жителька з Баранівського району Житомирської області звернулася з проханням допомогти отримати довідку про заробітну плату її покійного сина, підполковника, який загинув влітку 2014 року під час виконання службових обов'язків, за період проходження військової служби у 128 окремій гвардійській гірсько-піхотній Закарпатській бригаді Збройних Сил України. На момент смерті син заявниці проходив службу у військовій частині в м. Рівне. Зазначена довідка необхідна для призначення заявниці пенсії по втраті годувальника. За результатами розгляду Фінансово-економічним управлінням командування Сухопутних військ Збройних Сил України Міністерства оборони України, документи були підготовлені та передані до Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області, що підтверджено зворотним зв’язком.

Цікавлять громадян і питання, пов’язані з порядком надання архівних довідок про стаж роботи зі шкідливими та важкими умовами праці. Мешканка с. Калчева Болградського району Одеської області зателефонувала на урядову "гарячу лінію" стосовно отримання довідки про стаж роботи зі шкідливими умовами праці її чоловіка, який працював у колгоспі ім. Димитрова (МСК "Кальчево") з 1975 по 2002 рр. Додатково заявниця повідомила, що на даний час МСК "Кальчево" перебуває у стадії ліквідації. Після розгляду звернення Болградською районною радою на адресу заявниці направлені необхідні архівні довідки.

У період з 18 по 24 грудня 2015 року на урядову "гарячу лінію" надійшло 69 тисяч 927 дзвінків, а також 575 громадян звернулися через Інтернет.

Урядова "гаряча лінія" працює цілодобово за номером: 0-800-507-309 (безкоштовно зі стаціонарного телефону).

Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової "гарячої лінії": +38(044)284-19-15.

Киянам надається прямий міський телефон "гарячої лінії" за номером: 284-19-15.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Центру.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-