Громадяни виявляють активність у реформуванні податкової системи – Урядовий контактний центр

Громадяни виявляють активність у реформуванні податкової системи – Урядовий контактний центр

Укрінформ
В нашій країні найбільшою проблемою для ведення бізнесу, крім корупції та бюрократії, є податкова політика, а саме податкове регулювання та розмір податків. 

Водночас експерти Світового банку відзначають і деякі позитивні тенденції, зокрема спрощення сплати податків шляхом удосконалення системи електронного документообігу, спрощення звітності з податку на прибуток, податку на додану вартість, сплати Єдиного соціального внеску, завдяки цьому суттєво скоротився час на подачу звітності, процедуру одержання посвідчення платника ПДВ тощо. При належній імплементації та використанні більшістю підприємців електронна система декларування та сплати податків вигідна як владі, так і бізнесу.

І якщо для податкових служб електронне подання звітності полегшує навантаження, знижує операційні витрати, то для платників податків зазначена процедура в електронному вигляді не тільки економить час, але й сприяє зменшенню кількості помилок при заповненні податкових декларацій, полегшує  підготовку, подання звітності та сплату податків, знижуючи потенційні ризики корупції, які значно вищі при більш частих контактах підприємців з податківцями.

Так, 16 липня поточного року Верховною Радою прийнято Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість». Цим Законом удосконалюється функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість. Зокрема, встановлено скорочення реквізитів податкової накладної, які втратили актуальність у зв’язку із запровадженням системи електронного адміністрування податку на додану вартість (місцезнаходження покупця/продавця та вид цивільно-правового договору);  надання можливості складання раз на місяць (в останній день місяця) зведених податкових накладних у разі здійснення постачання товарів (послуг), яке має безперервний або ритмічний характер (як платникам, так і неплатникам ПДВ); продовження з 180 днів до 365 днів строку, протягом якого платники податку мають право отриману податкову накладну та/або розрахунок коригування, зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, включити до податкового кредиту тощо. Крім цього, запроваджено надання платнику податку інформації про рух коштів на його рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Втім, процес реформування податкової системи триває.

Як повідомили Укрінформу в управлінні взаємодії з громадськістю Урядового контактного центру (Центр), протягом поточного року на урядову «гарячу лінію» щодо оподаткування надійшло понад 5000 звернень.

Громадяни хотіли отримати відповіді на питання стосовно оподаткування доходів фізичних осіб, сплати загальнодержавних платежів, у тому числі плати за землю, а також роз’яснення податкового законодавства, зокрема щодо податкової звітності, контрольно-перевірочної роботи тощо. У зв’язку із введенням в дію зазначеного вище закону заявники (переважно підприємці) просили надати їм роз’яснення, вони також озвучили свої пропозиції щодо удосконалення системи електронного адміністрування податку на додану вартість. Наприклад, житель м.Торчин Луцького району Волинської області звернувся з проханням надати роз'яснення щодо особливості адміністрування 70-відсоткової рентної плати за видобуток газу, бо вважає, що цю ренту сплачують не власники свердловин, а населення. У Головному управлінні Державної фіскальної служби у Волинській області надали роз’яснення, що порядок справляння рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин визначено Податковим кодексом України, де платниками цієї плати є користувачі надр, які набули права користування ділянкою надр. Реалізація природного газу для задоволення потреб населення здійснюється за регульованими державою цінами відповідно до цін, встановлених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 03.03.2015 р. №583.

Підприємець з м. Дніпропетровськ запропонував надати фізичним особам – підприємцям - платникам єдиного податку можливість укладати договори про добровільну участь у державному соціальному страхуванні в електронному вигляді без відвідування органів ДФС. Також у своєму зверненні він зазначив, що дотепер платники податків не мають змоги подавати заяву на право застосування спрощеної системи оподаткування в електронному вигляді, хоча можливість такого способу подання заяви прямо передбачена Податковим кодексом України вже більше 2 років. У Державній фіскальній службі України відповіли, що можливість подання заяви про застосування спрощеної системи оподаткування засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних ociб наразі не реалізовано. Сьогодні триває робота у напрямі вирішення всіх технічних можливостей, пов'язаних із реалізацією програмного забезпечення.

Інформованість та обізнаність у діяльності державних банківських установ продемонстрував столичний підприємець. Зателефонувавши на урядову «гарячу лінію», він подав таку пропозицію: якщо банківська депозитна ставка менша від інфляційного показника, то 20-відсотковий податок, згідно зі ст. 167 Податкового кодексу, не нараховувати на депозитний дохід банківських вкладів. За результатами розгляду звернення Міністерством фінансів України надано роз’яснення: Законом України  від 28 грудня 2014 р. № 71 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» запроваджено єдину 20-відсоткову ставку на пасивні доходи (дивіденди, проценти, роялті), яка відповідає максимальній ставці податку для трудових доходів (20 %). Такий підхід є вирівнюванням податкового навантаження на доходи фізичних ociб незалежно від місця походження їx капіталу, що узгоджується з принципом податкової рівності всіх платників перед законом. З аналогічною пропозицією звернувся і мешканець м. Харків: не накладати податок на депозити у національній валюті у зв'язку з інфляцією, або оподатковувати за вирахуванням індексу інфляції. У Міністерстві фінансів надали таку ж відповідь, як і попередньому заявникові, додавши, що оподаткування процентних доходів - це практика країн-сусідів Східної та Західної Європи, де середня ставка податку на проценти становить 21,6%.

Цікаве нововведення запропонував розглянути Міністерству фінансів житель Біляєвського району Одеської області, а саме: розробити новий порядок нарахування акцизного збору для автомобілів, за яким критерії (порядок та розмір) нарахування акцизного збору буде визначати місцева громада. Кошти від акцизного збору надходитимуть безпосередньо у місцевий бюджет і можуть використовуватися для проведення ремонту доріг. У Міністерстві  фінансів, розглянувши пропозицію, заявнику повідомили, що з 1 січня 2015 року запроваджено акцизний податок на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами та паливом у pозмірі 5% від їх вартості. До доходів загального фонду місцевих бюджетів внесено акцизний податок з реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, що зараховується до місцевих бюджетів, і місцеві громади мають повне право розпоряджатися ними, у тому числі виділяти кошти на ремонт доріг.

Перелік таких прикладів надзвичайної активності громадян у питаннях оподаткування можна ще продовжувати, але у Центрі повідомили й про інші. Відповіді на них можуть бути корисними для багатьох заявників. Так, підприємець з м. Тернопіль одночасно працює в комерційній організації. На урядову «гарячу лінію» він звернувся з приводу подвійного оподаткування, оскільки сплачує податки (Єдиний соціальний внесок) як підприємець, а також зазначений податок сплачує організація, в якій він працює. Заявник  пропонує  внести зміни до податкового законодавства стосовно врегулювання питання подвійної сплати Єдиного соціального внеску. У Державній фіскальній службі України надано таке роз'яснення: Основи законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування та Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» не мають жодних виключень щодо соцстрахування для фізичних ociб, які є одночасно найманими працівниками та суб'єктами господарської діяльності - вони підлягають соцстрахуванню на загальних підставах i як наймані працівники, i як підприємці. Реалізація зазначеної пропозиції ускладнить адміністрування єдиного внеску, оскільки потребуватиме підтвердження зазначеними фізичними особами факту сплати роботодавцями єдиного внеску за них, як за найманих ociб, у poзмірі, не меншому ніж мінімальний страховий внесок.

Бухгалтер з м. Кременчук Полтавської області просила роз'яснити, який Єдиний соціальний внесок необхідно сплачувати, якщо наймані працівники не працюють повний місяць, і заробітна плата складає менше мінімальної. Вона зауважує, що згідно з новим податковим законодавством необхідно сплачувати ЄСВ з мінімальної заробітної плати. У Державній фіскальній службі України відповіли, що для працівників, які працюють неповний місяць за основним місцем роботи та отримують заробітну плату за відпрацьований час, що не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, підприємство має нарахувати єдиний внесок, виходячи із законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати на місяць. При цьому утримання єдиного внеску із заробітної плати (доходу) найманого працівника здійснюється з фактично нарахованої заробітної плати.

За період з 23 по 29 жовтня 2015 року на урядову «гарячу лінію» надійшло 65 тисяч 181 дзвінок, а також 495 громадян звернулися через Інтернет.

Урядова «гаряча лінія» працює цілодобово за номером: 0-800-507-309 (безкоштовно зі стаціонарного телефону).

Для громадян України, які перебувають за кордоном, номер телефону урядової «гарячої лінії»: +38 (044) 284-19-15. Киянам надається прямий міський телефон «гарячої лінії» за номером: 284-19-15.

Оформити звернення можна також через веб-сайт Центру за адресою: www.ukc.gov.ua.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-