Максим Ткач, радник Донецького Центру розвитку місцевого самоврядування
Проблема у громадах – не фінансовий, а саме кадровий «голод»
14.02.2019 14:18

У квітні виповниться п’ять років із дня, коли Кабмін ухвалив Концепцію реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, яка стала основою створення об’єднаних тергромад. Донеччина долучилася до реформи.

Перші ОТГ у Донецькій області були створені у 2015 році. З того часу область досягла непоганих результатів. Реформа набирає обертів, проте реальний процес не завжди проходить гладко. З якими проблемами зіштовхуються ОТГ, як можна допомогти їм, розповів Максим Ткач, радник з питань децентралізації Донецького Центру розвитку місцевого самоврядування (ЦРМС), створеного за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» і Мінрегіону.

НА ДОНЕЧЧИНІ СТВОРЕНО МЕНШЕ ПОЛОВИНИ ВІД ЗАПЛАНОВАНИХ ГРОМАД

- Процес децентралізації триває. Які висновки ви зробили б та як можете схарактеризувати результати роботи Донецької області в цьому напрямку?

- Так, зараз в Україні активно проводиться реформа децентралізації, спрямована на те, щоб покращити якість життя та добробут людей. Перспективний план формування громад Донецької області охопив 100% підконтрольної українській владі території регіону. За цим планом на Донеччині має бути створено 45 ОТГ. І це вже є певним успіхом сьогодні. Протягом 2015-2018 років у Донецькій області було створено 17 об’єднаних територіальних громад. Десять з них уже повноцінно функціонують після проведення перших виборів. Ще сім створених ОТГ чекають на проведення перших виборів.

- Чекання це якось затяглося…

- Так, трохи затяглось, вибори не оголошуються з різних причин, але основні  дві: безпекова складова та потреба в зміні адміністративно-територіального устрою. Проте президентські вибори найближчим часом мають показати, чи можливо проводити голосування в цих ОТГ. Якщо так, то ми закликатимемо громади звертатись до ДонОДА та Центрвиборчкому з проханням оголосити перші вибори вже цього року. Сподіваюся, що вони відбудуться.

- Цікаво, чи пройшла Донеччина так звану «точку неповернення» у процесі реформування?

- Сподіватимемось, що чергові вибори місцевого самоврядування 2020 року відбудуться вже на новій територіальній основі. Буде прийнятий закон про засади адміністративно-територіального устрою, який визначить місце кожної громади, будуть створені нові райони. Зараз в Україні вже діє 876 громад – вважаю це показником, який дає підстави говорити багатьом про «точку неповернення».

- Скажіть, чи довго працюватиме принцип добровільності об’єднання? Що буде далі, чи не примушуватимуть громади до об’єднання?

- Громади, які не гаяли часу та об’єдналися, вже користуються всіма перевагами децентралізації, вони за кілька років реформи зробили те, що не робилося десятиріччями. Водночас реформа органів місцевого самоврядування та децентралізації влади – фундаментальна, вона докорінно змінює суспільні відносини, є великим поштовхом для змін у країні на краще. Люди чекають від реформи швидких результатів, а їх можна буде відчути лише через кілька років. Зараз законом встановлено добровільний порядок створення об’єднаних громад, іншого варіанту не закріплено юридично. Дуже важливо, що процеси реформування проходять добровільно і демократично. Це також сприяє формуванню активного громадянського суспільства у громадах. Але повторюся, що ми працюємо над тим, щоб місцеві вибори 2020 року були проведені на новій територіальній основі.

НЕАКТИВНИЙ ПІВДЕНЬ

- У південній частині Донецької області поки не створено жодної ОТГ. Громади продовжують розмірковувати, в якому форматі та з ким об’єднуватись?

- Цього року відбулись певні зміни, що покликані вплинути на ситуацію та активізувати процеси об’єднання, зокрема й на півдні Донеччини. Мова йде про затвердження двох важливих документів – закону, який спрощує утворення об’єднаних громад довкола міст обласного значення шляхом приєднання, а також змін до Перспективного плану формування територіальних громад Донецької області. Цього чекав, зокрема, Маріуполь. Сусідній із цим містом – Нікольський район. Якщо раніше планували утворити єдину на весь район об’єднану громаду, то відтепер пропонується утворити дві окремих ОТГ – Нікольську та Кальчицьку. А в Бердянському, який за Перспективним планом мав би об’єднатися з Маріуполем, тепер виникла ідея створити самостійну громаду. Проте це не передбачено законодавством, щоб об’єднану громаду створювала одна адміністративно-територіальна одиниця, треба дві або більше. Суть реформи – об’єднання сусідніх територій і ресурсів, а не самостійне життя з умовами отримання усіх податків, як для ОТГ. Так, закон поки що дозволяє ні з ким не об’єднуватись, адже діє принцип добровільності. І хоч це не найкраще рішення – продовжувати жити у старому форматі, але найліпше в такому випадку зосередитись на розвитку своєї території.

ДЕ НАЙЗАМОЖНІШІ В УКРАЇНІ ГРОМАДИ?

- На Донеччині першими на об’єднання наважились Лиманська міська, Черкаська селищна та Шахівська сільська громади, потім підтяглися інші. Чи є в області певний рейтинг самодостатності та заможності серед громад?

- Громади, які перші пішли на об’єднання, зуміли зберегти всю інфраструктуру, а також розпочати роботу над відкриттям нових об’єктів. Наприклад, Шахівська та Андріївська громади – серед найзаможніших не тільки в Донецькій області, а й в Україні. Про це свідчать дані фінансового моніторингу, який готує Мінрегіон. Багато експертів говорять, що в Донецькій області створюються якісні громади, що мають гарні показники. Допомагає у цьому й Донецька облдержадміністрація. При цьому хочу наголосити, що спроможність – це не лише фінансова складова, а й кадровий потенціал. Енергія людей, готових змінювати свою громаду, іноді важливіша за гроші.

- А що можуть запозичити колеги з інших областей? Чи є чим поділитися?

- У Донецькій області з урахуванням потужної техносфери в межах підписаного меморандуму між Державною службою з надзвичайних ситуацій та облдержадміністрацією розпочалася реалізація пілотного проекту зі створення Центрів безпеки в громадах. Нині їх уже сім. У межах реформи децентралізації громади самостійно можуть обирати формат утворення Центру безпеки із залученням фінансового ресурсу з обласного бюджету. Перший варіант – посилення матеріально-технічної бази діючої пожежної частини, завдяки чому зростає якість послуг у сфері безпеки. Другий варіант – створення нових Центрів безпеки як самостійних підрозділів, чи комунальних закладів у тих громадах, де раніше не було своєї пожежної команди. В ОТГ Донецької області запровадили обидва варіанти. Познайомитися з роботою Центрів безпеки приїздили представники Дніпропетровщини, Одещини, Черкащини, Херсонщини й інших регіонів. Об’єкти вразили гостей оснащенням і організацією роботи.

- Але ж і громади Донеччини переймають позитивний досвід у сусідів…

- Так. У нас поки «провисає» підписання договорів про міжмуніципальне співробітництво та налагодження партнерства органів місцевого самоврядування для реалізації спільних проектів. Донецький ЦРМС проводить навчання для громад, на яких розглядаються різні питання міжмуніципального співробітництва, переваги для громад і найкращі практики, особливості укладання договорів, можливості фінансування. Предметом співробітництва можуть бути різні сфери. Наприклад, можна ефективно співпрацювати у сфері охорони здоров’я. Так Андріївська сільська громада стала першою ОТГ у Донецькій області, яка підписала договір про міжмуніципальне співробітництво з Краматорськом про медичне обслуговування сільських жителів. Інший приклад спільного проекту – модернізація системи теплозабезпечення для Добропілля. Це стало можливим завдяки співдружності одразу двох ОТГ та міста. Наразі лідер з підписання договорів про міжмуніципальне співробітництво – Полтавська область, і представники ОТГ Донеччини їздили до колег за досвідом.

ЯК НАВЧИТИ АГЕНТІВ РОЗВИТКУ ТЕРИТОРІЙ

- Саме ЦРМС допомагає органам місцевого самоврядування щонайшвидше пройти етап становлення реформ і навчитися бути агентами розвитку територій області. «Вчитися ніколи не пізно». Цей вислів актуальний для громад?

- Навчати потрібно обов’язково! Велика проблема у громадах – не фінансовий, а саме кадровий «голод». Децентралізація полягає в тому, щоб передати на рівень місцевого самоврядування додаткові повноваження, додаткові ресурси. Щоб ефективно виконувати нові повноваження й використовувати фінансові ресурси, громади повинні мати ефективний менеджмент, і тому Донецький Центр розвитку місцевого самоврядування та Програма «U-LEAD з Європою» демонструють спроможність місцевого самоврядування.

- Як організовуєте навчання?

- Донецький ЦРМС підтримує громади інформаційно та методично у створенні ОТГ, організовує навчання представників майбутньої ОТГ. Експерти ЦРМС беруть участь у громадських обговореннях, засіданнях місцевих рад, здійснюють супровід під час утворення виконавчих органів, проводять поточні консультації з питань реорганізації структури. Також Донецький ЦРМС збирає інформацію стосовно потреб, що існують у фахівців громад. Згідно з пріоритетами, здійснює навчання з юридичних, фінансових питань, регіонального розвитку, комунікації тощо. Команда Донецького ЦРМС готова й надалі надавати консультативну підтримку, запрошувати експертів. Центр прагне донести до громад Донеччини кращі напрацювання місцевого самоврядування, впровадити новітні методи управління і розвитку відкритого громадянського суспільства. Зрозуміло, що людський ресурс, потенціал – це найдорожче, що у нас є. Це ті активні люди, які живуть на Донеччині. Вони хочуть чогось досягнути, їм не байдуже, як живе їхня громада, як через кілька років будуть жити їхні діти.

Програма «U-LEAD з Європою» фінансується спільно Європейським Союзом і державами-членами Данією, Естонією, Німеччиною, Польщею та Швецією й підтримує реформу децентралізації та її секторальні напрямки.

Віра Ільїна. Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-