Довіра до ЗМІ. Чи готові українці підвищувати власну медіаграмотність?

Довіра до ЗМІ. Чи готові українці підвищувати власну медіаграмотність?

Укрінформ
27 березня 12.00 - Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні

Організатор: ГО «Детектор медіа».

Учасники: Володимир Паніото - директор КМІСу; Антон Грушецький - заступник директора КМІСу; Наталія Лигачова - голова ГО «Детектор медіа», Галина Петренко - директорка ГО «Детектор медіа».

Коротко. ГО «Детектор медіа» та КМІС презентують результати соціологічного дослідження, в рамках якого громадяни України висловили своє ставлення до українських та російських ЗМІ, соцмереж, до заборони російського контенту, ефективності боротьби з російською пропагандою, а також продемонстрували, наскільки вони здатні критично сприймати інформацію, готові підвищувати власну медіаграмотність тощо.

Довідково.  Дослідження провів Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) на замовлення ГО «Детектор медіа» з 2 по 26 лютого 2018 року. Польовий етап тривав із 9 по 21 лютого 2018 року. У результаті польового етапу було зібрано 2043 анкети.

Опитування проводилося у 110 населених пунктах (PSU) у всіх областях України, крім Автономної республіки Крим. У Донецькій і Луганській областях опитування проводилися тільки на підконтрольних Україні територіях.

Нагадаємо, у грудні 2016 року ГО «Детектор медіа» разом із КМІСом проводили дослідження «Як російська пропаганда впливає на суспільну думку в Україні»; у травні 2015 року - дослідження «Ставлення населення до ЗМІ, пропаганди та медіареформ у період конфлікту».

Дослідження було здійснене за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії та The National Endowment for Democracy.

Підсумкові матеріали:

Третина українців підтримують мовні квоти на радіо та ТБ - директор КМІС

Третина українців підтримують запровадження мовних квот на радіостанціях і телебаченні.

Про це повідомив директор Київського міжнародного інституту соціології (КМІС) Володимир Паніотто під час презентації соціологічного дослідження «Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні», що відбулась 27 березня в Укрінформі.

«Запровадження квот на українську мову на радіо та телебаченні підтримує третина населення. Разом з тим, лише третина з них вважають достатньою діяльність держави. На мою думку, запровадження квот не є боротьбою з російською пропагандою», - зазначив Паніотто.

При цьому він звернув увагу на зниження індексу результативності російської пропаганди.

«Індекс результативності російської пропаганди з 2015 року скоротився - з 26 до 23 (при максимальному показнику в 100%)», - зазначив Паніотто.

Водночас, звернув увагу директор КМІС, 38% респондентів висловились про те, що «секретом впливу» російської пропаганди на багатьох людей у світі є вкладання значної суми грошей у пропаганду, понад 33% заявили, що причина у відсутності критичного мислення в більшості людей і близько 30% схиляються до думки, що РФ інвестує в те, щоб корумпувати ЗМІ та політиків за межами своєї країни.

Як повідомляв Укрінформ, за результатами дослідження «Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні», більше 57% українців довіряють загальнонаціональним телеканалам як основному джерелу інформації про збройне протистояння на Донбасі. Разом з тим 23,5% українців найчастіше отримує інформацію про стан справ в Україні та світі саме із соціальних мереж. При цьому 12,5% опитаних довіряють поширеній у соцмережах інформації про збройне протистояння на Донбасі.

Загалом під час дослідження, що було проведено у перші половині лютого, експерти КМІС опитали 2043 респондентів, які проживають в усіх областях України, крім тимчасово окупованого Криму та непідконтрольної території Донбасу.

Найбільш популярним серед українців, які отримують інформацію із соцмереж, є Facebook - соціологи

Найбільш популярним серед українців, які отримують інформацію із соцмереж, є Facebook, яким користується 35,5% українців.

 Про це повідомив заступник директора Київського міжнародного інститут соціології (КМІС) Антон Грушецький під час презентації соціологічного дослідження «Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні», що відбулась 27 березня в Укрінформі.

«За нашим дослідженням, 23,5% людей отримують інформацію із соцмереж. Найбільш популярним серед них є Facebook, яким користується 35,5% українців. Далі йдуть «ВКонтакті» (11,3%), Instagram (9,6%), «Одноклассники» (7,2%), Twitter (5,6%) і LinkedIn (0,5%). Більше половини населення (52,4%) говорять, що взагалі не користуються соціальними мережами», - сказав Грушецький.

Разом з тим, 29% українців користуються лише західними соцмережами, передусім - Facebook, а 3% опитаних відвідують виключно російські.

Як повідомляв Укрінформ, за результатами дослідження «Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні», 23,5% українців найчастіше отримує інформацію про стан справ в Україні та світі саме із соціальних мереж. При цьому 12,5% опитаних довіряють поширеній у соцмережах інформації про збройне протистояння на Донбасі.

Більше половини українців довіряють телеканалам як джерелу інформації про війну на Донбасі - опитування  

Основним джерелом інформації про збройне протистояння на Донбасі, якому найбільше довіряють українці, є загальнонаціональні телеканали.

Про це повідомив заступник директора Київського міжнародного інститут соціології (КМІС) Антон Грушецький під час презентації соціологічного дослідження «Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні», що відбулась 27 березня в Укрінформі.

«Абсолютна більшість опитаних отримують інформацію насамперед з українських телеканалів. Таких людей в Україні майже 86%. Кожним іншим джерелом користуються значно менше людей. Наприклад, на другому місці знаходяться українські інтернет-ЗМІ - це 27% населення. На третьому місці - соціальні мережі (25,5%). Також ми ставили питання про те, яким джерелам інформації люди довіряють в плані отримання відомостей про збройне протистояння на Донбасі. Тут, знову ж, лідирують українські телеканали, яким довіряють 57,2% опитаних», - зазначив Грушецький.

При цьому «1+1», «Інтер» та «Україна», за результатами дослідження, очолили ТОП телеканалів, які українці дивляться найчастіше та яким довіряють щодо інформування про події в Україні та стосовно відносин з Росією. Зокрема, телеканал «1+1» регулярно дивляться 60,9% українців, а довіряють - понад 35%. До аудиторії «Інтера» та «України» себе віднесли 47,9% і 43,7% опитаних відповідно, причому рівень довіри до них становить 22,3% і 21,7%.

Загалом під час дослідження, що було проведено у першій половині лютого, експерти КМІСу опитали 2043 респондентів, які проживають в сіх областях України, крім тимчасово окупованого Криму та непідконтрольної території Донбасу. Опитування було проведено КМІСом на замовлення громадської організації «Детектор медіа».

Зі свого боку голова ГО «Детектор медіа» Наталія Лигачова пояснила, що громадяни припиняють довіряти українським ЗМІ через засилля у них негативу та дезінформації. 

«Люди втомились від засилля у наших ЗМІ негативу. Люди не довіряють нашим ЗМІ, бо там - великий градус емоцій, тому що ЗМІ обманюють. При цьому для них уже не має значення ступіть брехні в російських або наших ЗМІ - от у чому весь парадокс. Не треба брехати - ані в бік критики влади, яка, до того ж, має бути збалансованою, ані в бік вихваляння влади», - сказала вона.

Разом з тим Лигачова зауважила, що нині однією з центральних проблем в Україні та загалом у світі стає самоідентифікація журналістів.

«Прийшла вже пора говорити про те, хто є журналістом в усьому світі, а хто - ні. Чи є ЗМІ, які поширюють дезінформацію, все ж таки, засобами масової інформації? Чи підлягають вони захисту як журналісти і як засоби масової інформації?» - акцентувала вона.

Окрім того, експерт підкреслила, що наразі українці загалом та жителі Донбасу зокрема потребують практичної інформації.

«Наша безкінечна політизація соціальних питань призводить до того, що люди не мають елементарного розуміння тієї ж реформи освіти, медичної реформи. Вони кажуть, мовляв, хочемо розуміти, що матимемо натомість, внаслідок реформи, коли щось у нас забирають. Якщо люди отримуватимуть відповіді на ці питання, це посилюватиме рівень їхньої довіри до ЗМІ», - додала Лигачова.

Як повідомлялося, торік «Детектор медіа» презентував аналогічне дослідження, в якому зазначалося, що станом на грудень 2016 року рівень довіри до українських телеканалів становив 40,4%, до 50% у 2015 році.

Лише 1% українців в цілому ознайомилися із законом про реінтеграцію Донбасу - опитування

Лише 1% українців ознайомились із законом «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях».

Про це свідчать результати соціологічного дослідження «Довіра до ЗМІ, вплив російської пропаганди, медіаграмотність в Україні», які презентував заступник директора Київського міжнародного інститут соціології (КМІС) Антон Грушецький 27 березня в Укрінформі.

«Під час опитування ставилось окреме питання «Чи ознайомлені ви із законом про реінтеграцію Донбасу?». Лише 1% сказали, що в цілому ознайомлені з законом, 4% - що знають окремі положення, 50% просто чули про закон, а більше 40% респондентів обрали відповідь, що вперше про нього чують», - сказав Грушецький.

Водночас у дослідженні наведено дані про зростання рівня поінформованості респондентів про цілі та стратегії держави в Криму та на Донбасі. Так, якщо в грудні 2016 року 17% опитаних вважали себе достатньо поінформованими з питань Криму, то нині цей показник становить 23%. Разом з тим щодо Донбасу на сьогодні достатньо інформації отримують 26% українців проти 20% у 2016-му. Хоча загалом, за словами Грушецького, більшість респондентів - а це 20% і 27% відповідно - заявили про те, що взагалі не отримують достатньо інформації з цих питань.

Водночас експерти цікавило те, як жителі різних частин України інтерпретують події в контексті анексії Криму та конфлікту на Донбасі.

«Респондентам пропонувались шість запитань, у кожному з яких було по парі протилежних за змістом інтерпретацій ситуації. Першим питання було «Хто першим почав війну?» і респонденти мали обрати між українським урядом і олігархами та Росією і сепаратистами. У цьому випадку 52% опитаних сказали, що першими війну почали Росія та сепаратисти, а 15% покладають відповідальність на Україну. Далі ставилось питання, яке стосуються свободи слова в Україні. 33% вважають, що в Україні забагато прокремлівських ЗМІ і влада слабко на це реагує, а натомість 30% вбачають, що в Україні відбувається наступ на свободу слова. Також ставились три пари питань стосовно заборони російських телеканалів, фільмів, соцмереж і артистів. У кожному з випадків більшість опитаних висловились про те, що такі дії є помилкою», - пояснив заступник директора КМІСу.

Також експерти цікавились у респондентів, чи переслідуються, на їхню думку, в Криму і «ЛДНР» україномовні громадяни і, навпаки, чи переслідують в Україні етнічні росіяни та російськомовні громадяни. Відповідаючи на цю пару питань, понад 43% опитаних наголосили, що в Криму утискають саме україномовних людей і українських патріотів, і лише 10% обрали інший варіант відповіді.

Разом з тим Грушецький повідомив про те, 52% респондентів заявили, що взагалі не перевіряють інформацію в альтернативних джерелах.

Під час дослідження, що було проведено у першій половині лютого, експерти КМІСу опитали 2043 респондентів, які проживають в усіх областях України, крім тимчасово окупованого Криму та непідконтрольної території Донбасу.

Відео з прес-конференції:

Замовити фото натисніть тут - Фотобанк

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-