Статус ОРДЛО: ходіння по колу. Але наразі – безальтернативне

Статус ОРДЛО: ходіння по колу. Але наразі – безальтернативне

Аналітика
507
Ukrinform
Експерти «за» продовження дії «особливо-статусного» закону. І закликають владу за рік напрацювати більш вигідну альтернативу

Глава держави пропонує народним обранцям продовжити дію Закону України "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей", термін дії якого спливає у жовтні. Зважаючи на так званий «фактор часу», зареєстрований за поданням Петра Порошенка законопроект визначено як невідкладний. І голосуватимуть за нього парламентарії, вочевидь, вже у четвер.

Ймовірність продовження дії документа, нагадаю, обговорювали на останньому засіданні Погоджувальної ради керівників парламентських комітетів і фракцій. Представник Президента у Верховній Раді Ірина Луценко, зокрема, заявила, що пролонгація закону – важлива передумова продовження дії санкцій проти Росії, а також започаткування миротворчої місії ООН на Донбасі. Продовжити дію документа Україні пропонують і міжнародні партнери. Зокрема, нещодавно це рекомендував спецпредставник Державного департаменту США з питань України Курт Волкер.

У вітчизняному ж політикумі чимало як прибічників, так і противників пролонгації закону. Багато хто говорить про його безальтернативність на нинішньому етапі протидії агресору. Скептики ж звертають увагу на те, що за час дії документа він не приніс жодних позитивних результатів. А дехто взагалі називає законодавчий акт шкідливим, оскільки він, мовляв, лише підтверджує статус-кво захоплених ворогом територій і заважає впровадженню дієвих механізмів деокупації.

Закон як найменше «зло»

Олег Саакян
Олег Саакян

«Безумно, Закон не відповідає інтересам України в питанні повернення суверенітету над тимчасово окупованими територіями», – погоджується з аргументами скептиків політолог, голова Єдиного координаційного центру «Донбас» Олег Саакян. Цей документ, за його словами, є продиктованим мінським переговорним процесом компромісом, імплементація якого, швидше за все, не буде сприйнята суспільством.

«Але з іншого боку цей документ не відповідає і інтересам Росії. Більше того, для міжнародної спільноти він є додатковим аргументом для посилення тиску на Кремль. Це стратегічно. А із практичної точки зору хоча продовження дії Закону за нинішніх обставин і не розблокує початку передбачених мінськими домовленостями процедур, однак додасть конструктивну для продовження перемовин», – вважає експерт.

При цьому він закликає українських можновладців не втрачати час, як це, по-суті, було упродовж останнього року. Натомість потрібно працювати над тим, щоб через рік, коли спливе черговий термін дії документа після ймовірної пролонгації, мати сильніші позиції, аби Україна могла дозволити собі або відмовитися від його чергового продовження або переглянути частину найбільш невигідних для нас його положень.

«Завдання – розробити і хоча б частково імплементувати не лише стратегію реінтеграції тимчасово окупованих територій, а й інтеграції України у цілому. Тобто, залучити у загальнополітичні, економічні, соціальні, інформаційні процеси мешканців таких територій, як, приміром, «бурштиновий басейн» чи «лісозаготівельний басейн» на Закарпатті, інших прикордонних районів, які де-факто живуть нібито «за своїми правилами», відокремлено від усієї країни. У такому випадку Україна, як держава, матиме набагато міцніші позиції для переговорного процесу з агресором», – вважає Олег Саакян.

Водночас, певний відбиток на втілення цього плану, на думку політолога, накладе проведення в Україні у наступному році одразу двох виборчих кампаній – президентської і парламентської. З одного боку «виборчий» рік дає додаткові можливості – це шанс для політиків взяти на себе відповідальність за розблокування процесу. З іншого – створює додаткові ризики. Адже українські політики серйозно заграватимуть і з «протестним» електоратом, і з іноземними гравцями.

«У такому випадку загострювати ситуацію переглядом документа, який, зокрема, активно підтримують наші зарубіжні партнери, ніхто не буде, – каже Олег Саакян, – Тому я залишаюся песимістом щодо можливості стратегічних змін упродовж найближчого року. З іншого боку – розумію, що в цей період з’являтимуться нові «вікна можливостей». І якщо вдасться ними скористатися, це посилить українські позиції».

Ігор Хсів
Ігор Хсів

Політолог Ігор Хсів також погоджується, що в нинішній ситуації Україні потрібно продовжувати дію цього Закону. За висновками експерта, для нас це – не переможний варіант, та все ж – найменше «зло» з усіх можливих сценаріїв розвитку ситуації. Адже це дозволить і далі тримати конфлікт у відносно «замороженому» стані і не давати Кремлю та його маріонеткам стверджувати, що Україна нібито порушує домовленості.

«Хоча, як і раніше, я вважаю мінський формат переговорів невигідним і, навіть, шкідливим для України. Адже свого часу було обрано найгірший із варіантів перемовин, коли провідні світові гравці знехтували Будапештським форматом. Але, як-то кажуть, що зроблено – то зроблено. І тепер потрібно покроково наближатися до створення передумов для запуску передбачених законом виборчих механізмів. Але, вочевидь, через деструктивну позицію Кремля і на п’ятий рік дії документа фактично нічого у цьому напрямку зробити не вдасться», – вважає експерт.

При цьому Ігор Хсів прогнозує, що, попри негативну оцінку мінського процесу патріотично налаштованими представниками українського парламенту, вони змушені будуть підтримати бодай такий варіант, голосуючи за пролонгування закону.

Настрої у парламенті: схоже, більшість – за пролонгацію документа

Голова Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки і оборони Сергій Пашинський у коментарі Укрінформу спрогнозував, що парламент підтримає президентський законопроект. Зокрема, про необхідність його пролонгації говорять у лавах найбільших парламентських фракцій – БПП і «Народного фронту»

Сергій Пашинський
Сергій Пашинський

«Через рік буде якраз у розпалі виборча кампанія. І навіть технічно, я думаю, буде неможливо зібрати парламент. Саме тому це скликання парламенту має подовжити термін дії документа. А парламентарії наступного скликання вже визначатимуться, як діяти далі", – наголосив Сергій Пашинський.

Альтернативну думку в коментарі Укрінформу висловив позафракційний Віталій Купрій:

«За продовження дії Закону не голосуватиму у жодному разі. Адже вважаю, що свого часу ухвалення цього документа стало частиною плану Путіна щодо капітуляції України. Жодного особливого статусу будь-яких територій в унітарній державі бути не може. При цьому зараз Україні потрібна зміна парадигми: потрібно відійти від мінських домовленостей і розпочати втілення комплексу заходів, які допоможуть без кровопролиття перемогти у війні. По-перше, треба визначитися з дефініціям, назвавши війну «війною», а агресора «агресором». Це допоможе у юридичній боротьбі з ворогом на рівні ООН та інших міжнародних організацій. Паралельно потрібно міняти країну зсередини: побороти корупцію, підвищити соціальний статус людей – з тим, щоб мешканці окупованих територій прагнули якомога швидше повернутися».

Віталій Купрій
Віталій Купрій

Загалом же парламентарії і експерти погоджуються: продовження дії Закону України "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" кардинально нічого не змінить. Адже, відповідно до статті 10 (перехідні положення) ухваленого у вересні 2014-го Закону особливий порядок місцевого самоврядування запроваджується винятково органами місцевого самоврядування, які будуть обрані на позачергових виборах. А серед умов, без виконання яких такі вибори неможливі, – виведення з України незаконних збройних формувань і військової техніки, гарантії вільного волевиявлення, нагляду за виборами, зокрема, з боку представників міжнародних організацій, недопущення незаконного втручання у виборчий процес, дотримання принципів політичного плюралізму і свободи агітації.

Владислав Обух, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-
*/ ?>