Безпека, віра і війна з корупцією.Топ-10 рішень останньої сесії ВР

Безпека, віра і війна з корупцією.Топ-10 рішень останньої сесії ВР

Укрінформ
Чи напрацювали українські парламентарі собі на відпустку?

Один з найбільш тривіальних критичних до Верховної Ради дискурсів - це тема її ефективності, яку пов'язують із кількістю законів. І на подібні твердження я завжди дивилася із посмішкою. Де-де, а в парламенті ефективність роботи не вимірюється лінійною залежністю, чим більше - тим краще.  Вона вимірюється іншим: важливістю, комплексністю та своєчасністю ухвалених рішень. Навіть більше: її ефективність вимірюється ще тим, чи змогла вона відмовитися від певних законопроектів, які категорично не сприймає суспільство. Ми виділили Топ-10 найбільш важливих рішень, які вона прийняла на останній сесії.

1. ЗАКОН ПРО НАЦІОНАЛЬНУ БЕЗПЕКУ 

Для воюючої країни, яка довго переживала трансформації та стала жертвою власної багатовекторності, такий закон варто вважати засадничим. Він не лише дає чіткі дефініції: воєнний конфлікт, громадська безпека, збройний конфлікт, комплексний огляд сектору безпеки і оборони, планування у сфері нацбезпеки та багато іншого.

Законом чітко зафіксовано курс на  НАТО та ЄС.  Є очікування, що він допоможе реформувати армію, осучаснити підходи і прояснить. У ньому викладено систему забезпечення нацбезпеки та повноваження кожного з її суб'єктів, зокрема, президента, міністерств оборони та внутрішніх справ, Збройних сил, Генштабу, СБУ, Держприкордонслужби тощо.

Міністр оборони України і його заступники призначатимуться на посади з-поміж цивільних осіб від 1 січня 2019 року.

Також проект передбачає розмежувати посади начальника Генштабу та головнокомандувача ЗСУ, які зараз обіймає Віктор Муженко.

В СБУ більше боротимуться з корупцією, але там залишається функція контррозвідувальної діяльності в економічній сфері.

2. ЗАКОН ПРО АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД

Далі йде трійка рішень, які безумовно, підсилять антикорупційну боротьбу. Довго та важко приймався президентський Закон "Про Вищий антикорупційний суд". Його розгляд мав кілька етапів, на кожному були свої дискусії, найбільш запекла стосувалася участі та повноважень Ради міжнародних експертів. Зрештою, після довгих обговорень базовий закон було ухвалено, а буквально через два тижні було прийнято допоміжний закон, який, власне, запускає роботу суду.

Під час засідання парламенту, у межах якого був прийнятий проект закону №7441

Ініціатори не сумніваються, що суд працюватиме добре і буде створений швидко. Поживемо - побачимо, але швидкість запуску одночасно двох законів свідчить про серйозність намірів влади.

Петро Порошенко під час церемонії підписання Закону України
Петро Порошенко під час церемонії підписання Закону України "Про Вищий антикорупційний суд"

3. ЗМІНИ, ЩО УДОСКОНАЛЮЮТЬ РОБОТУ ДБР

ВР у першому читанні ухвалила проект змін до деяких законодавчих актів, що мають удосконалити діяльність Державного бюро розслідувань і забезпечити початок його функціонування.

І, хоча допоміжний закон прийнято лише у першому читанні, не варто його недооцінювати.

4. АУДИТОР НАБУ

ВР назвала свого представника до складу комісії зовнішнього контролю з незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності НАБУ. По-простому, призначила аудитора.

Володимир Василенко
Володимир Василенко

Верховна Рада не мала довгих дебатів у питання призначення аудитора НАБУ. Ним став Володимир Василенко, який раніше працював суддею в Міжнародному суді ООН і представником України в Раді ООН з прав людини. Окремі опозиційні депутати бояться, що він буде занадто лояльним до Банкової. При всіх засторогах, можна заперечити, що все життя дипломат Володимир Василенко працював на державний інтерес, не мав жодного скандалу, пов'язаного із збагаченням чи із компромісом не на користь України. 

5. СЛІДЧА КОМІСІЯ ПО ФАКТАХ РОЗКРАДАННЯ В АРМІЇ

Важливою є Постанова про утворення Тимчасової слідчої комісії ВР для розслідування фактів розкрадання в армії у період з 2004 по 2017 роки.

Утворити слідчу комісію завжди було непросто. І тому створити комісію із такою чутливою темою, як розкрадання в армії або зловживання на армії, було справжнім досягненням. Щоправда, період який охоплює її діяльність занадто довгий, але це не так погано. Зрештою, це дозволить вичистити і не допустити колишніх корупціонерів та розкрадачів до нинішніх армійських контрактів.

ТСК перевірятиме законність переведення військового майна, техніки, озброєння і боєприпасів у статус надлишкового військового майна в 2004-2017 роках, відомості щодо обгрунтованості вартості відчуження військового майна, щодо розміру компенсації вартості земельних ділянок, які належали Міністерству оборони і Збройним силам України та були відчужені або передані під забудову в рамках реалізації інвестиційних проектів.

6. ЗАКОН ПРО ДИПЛОМАТИЧНУ СЛУЖБУ

Якщо говорити офіційною мовою, закон визначає правові засади та порядок організації дипломатичної служби, встановлює певні регламенти та прояснює деталі роботи дипломатів.

Четверта стаття закону перераховує принципи, яких має дотримуватися дипломат: патріотизм; відстоювання національних інтересів України; демократизм і законність; гуманізм і соціальна справедливість. Цей закон в принципі не є революційним, він просто довгоочікуваний, і його вітав увесь дипкорпус.

7. ЗВЕРНЕННЯ ПО СПРАВІ СУЩЕНКА

Йдеться про постанова про Звернення ВР до парламентів іноземних держав, світових лідерів та міжнародного співтовариства у зв'язку з неправосудним вироком у справі Романа Сущенка.

Роман Сущенко / Фото: Роман Цимбалюк, FB
Роман Сущенко / Фото: Роман Цимбалюк, FB

Укрінформ довго бореться за звільнення свого журналіста Романа Сущенка. І звернення парламенту - один з етапів цієї боротьби.  Втім у рядках Звернення згадано не лише ім'я Романа, парламентарі нагадують, що понад шістдесят громадян України продовжують незаконно утримуватися на території Російської Федерації і ще десятки громадян - на тимчасово окупованих територіях України.

Звернення поіменно перераховує політичних в'язнів, які незаконно утримуються Російською Федерацією: "Володимир Балух, Олександр Кольченко, Олег Сенцов, Олександр Шумков оголосили голодування на знак протесту проти аморальної та протиправної політики Російської Федерації, яка суперечить як міжнародному праву, так і загальнолюдським цінностям".

8. ЗВЕРНЕННЯ ДО ПАТРІАРХА ВАРФОЛОМІЯ

Український парламент звернувся до Вселенського патріарха вже вдруге. Цього разу парламент практично не мав часу на підготовку та осмислення: всі попередні події (поїздка на Фанар перших осіб, обіцянка Вселенського) відбувалися надто швидко та несподівано. Але на відміну від минулорічного звернення, оцей лист чекали у Вселенській патріархії. Верховна Рада проголосувала блискавично, показавши тим самим, що вони готові, просять і чекають визнану автокефалію.

9. ЗАКОН ПРО ТРАНСПЛАНТАЦІЮ

Незважаючи на те, що закон у нашому рейтингу стоїть у кінці списку, ми вважаємо його одним з найважливіших. Трансплантація, окрім того, що є галуззю медицини, вимагає й певної культури в суспільстві у ставленні до цієї проблеми. Закон створює правові основи для таких операцій, вводить певні регламенти та запобіжники у сфері пересадки органів.  

Якщо щороку близько трьох тисяч донорів могли б врятувати життя 10 тисячам хворим, не потрібно заважати цьому.

До 1 жовтня 2018 року в Україні мають створити Єдину державну інформаційну систему трансплантації, яка складатиметься з реєстрів - волевиявлення щодо посмертного донорства або списку представників, тобто родичів; анатомічних матеріалів людини, призначених для трансплантації чи виготовлення біоімплантантів, живих донорів, реципієнтів, медзакладів, які займатимуться трансплантацією, та перелік трансплант-координаторів. Інформація у цих реєстрах буде конфіденційною, доступ матимуть лише медзаклади, які займаються трансплантацією, трансплант-координатори та судмедексперти.

10. СКОРОЧЕННЯ КІЛЬКОСТІ ПАРЛАМЕНТСЬКИХ КОМІТЕТІВ

Непомітним, але серйозним рішенням я вважаю крок до зменшення числа парламентських комітетів. Це була одна з найбільш хибних парламентських традицій: у кожному новому скликанні створювати під кожну нову амбіцію новий парламентський комітет. Це в свою чергу тягнуло за собою таку штуку, як законодавчий спам, засмічення Ради величезною кількістю непрохідних і апріорі непотрібних законопроектів. Ми вважаємо, що зменшення кількості комітетів стане не лише кроком назустріч порадам європейців, але й підвищенням власної політичної законодавчої культури. 

На мій скромний погляд, Верховна Рада заслужила свою відпустку. А ви як думаєте?

Лана Самохвалова, Оксана Климончук. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-