Влада, опозиція, Україна: що приніс їм минулий тиждень

Влада, опозиція, Україна: що приніс їм минулий тиждень

Аналітика
988
Ukrinform
Тиждень пройшов під знаком протестів і ухвалення давно назрілих реформ. Укрінформ цікавився: з чим ми всі з нього вийшли?

Хтось може, й тішиться, вважаючи, що саме завдяки тиску вулиці депутати в режимі давно небаченої швидкості проголосували за медичну реформу, включили до порядку денного і направили до КСУ президентський та парламентський законопроекти про зняття депутатської недоторканності, а Президент ще на початку тижня, перед самісіньким початком протестів під Радою, заявив про необхідність створення окремого антикорупційного суду.

Втім, видається, що не все так просто. Але, не торкаючись дискусії на тему, що це було - Майдан, чи МіхоМайдан – маємо право засвідчити: ті хто боявся (або розраховував), що широко анонсована акція 17 жовтня призведе до глобальної дестабілізації в Україні - всі вони можуть заспокоїтись.

Протестувальники, які досі залишаються під парламентом, заявляють, що не підуть звідти, мінімум, до початку наступного пленарного тижня – 7 листопада. Ну, то їхнє право. Нехай, згідно зі словами свого лідера, пана Саакашвілі, проводять у цей час на площі Конституції «семінари, дискусії» , а ми, підбиваючи підсумки минулого тижня, в контексті прийнятих законів і перших підсумків подій під Радою – вирішили поцікавитися у експертів, що все це дало і до чого призведе по трьох напрямках: для чинної влади, для опозиції, і для України в цілому?

Віктор Таран, політолог, голова Громадської ради при Національному агентстві з питань запобігання корупції:

"Влада спільно з парламентом змогла прийняти три реформи, які витягують Україну з радянського світу"

1. Чинна влада отримала можливість закінчити прийняття блоку соціальних реформ: після освітньої реформи у вересні парламентарі ухвалили медичну та пенсійну. Це тепер дає можливість владі говорити про те, що стагнації реформ не існує, вони просуваються.

2. Протести під Радою на чинну владу ніяк не вплинули, оскільки зазнали тактичної поразки. Тільки якщо на вулицю виходять десятки тисяч людей – можна говорити, що це суспільні процеси. Поки що під парламентом мітингують 100-300 демонстрантів, тож не випадає казати, що це масові акції, які підтримують широкі верстви населення. Без масовості й динаміки не можна змусити до чогось владу.

Опозиція опинилась у ще більш критичній ситуації. Якщо тиждень тому вона вийшла під парламент єдиною, то в четвер вона розділилася і розділятиметься надалі. Це показало, що опозиціонери здатні об’єднуватися під невеликі протестні дії, але не здатні стратегічно грати спільно. «Батьківщина», «Самопоміч», «Опоблок» вирішили відійти від сценарію перевиборів і починають грати «в довгу» і готуватися до виборчої кампанії, яка по суті вже стартувала.

3. Для України минулий тиждень, як і взагалі минулий місяць, ознаменувався тим, що влада спільно з парламентом змогла ухвалити три реформи, які витягують країну з радянського світу - в нові реалії. Закони, які нині проголосовано: зокрема освітня, медична та пенсійна реформи, - відміняють норми, які були закладені ще за Радянського Союзу в галузі освіти, медицини та пенсійного забезпечення. Очевидно, що втілити їх буде непросто, можливо з’являтимуться гострі кути через неправильне трактування, але старт закладений, ми отримаємо принципово нову побудову у цих сферах».

Юлія Кириченко, член Ради Реанімаційного пакету реформ:

"Ми виступали за обмеження депутатської недоторканості, а депутати проголосували за її повне зняття"

1. Для влади тиждень справді складний, оскільки прийняті закони покладають на неї, на уряд дуже багато завдань щодо їхньої імплементації і реального втілення.

2. Опозиція. Президент відреагував на вимогу про скасування депутатської недоторканності і вніс відповідний законопроект аналогічний тому, що був у ВР. Але зазначу, що Реанімаційний пакет реформ виступав саме за обмеження депутатської недоторканності, уточнюючи цю вимогу, адже на сьогодні це ризиковано. Скасування недоторканності можливе лише за належного рівня дотримання верховенства права, за наявності незалежної судової системи і стабільної роботи демократичних інституцій. Усі ці критерії не дотримані в Україні. Інакше це призведе до посилення позиції президента, що цілком загрозливо. Історія показує, що механізм державної влади в нас побудований так, що тяжіє до перевищення повноважень главою держави.

Виборча реформа. Тут – провал поки що. Якщо до весни наступного року ми не змінимо Закон про вибори, то не встигнемо на належному рівні провести наступні парламентські вибори за новою системою. А система, що діє зараз, спотворює результати виборів і діє на користь великих політичних гравців.

А щодо Антикорупційного суду, то ідея відповідних антикорупційних палат вже і так не підтримується на рівні влади, і на це вплинули і позиція громадянського суспільства, і відгуки з європейських інституцій.

3. Для України в цілому минулий пленарний тиждень був доволі суттєвим, оскільки прийняті законодавчі акти дають можливість реалізовувати важливі реформи, зокрема медичну і пенсійну.

Вадим Карасьов, директор "Інституту глобальних стратегій":  

"Має змінюватися не тільки влада, опозиція теж має змінюватися"

1 та 3. Минулий тиждень для України та чинної влади був дійсно непересічним, оскільки Верховна Рада продемонструвала майже одностайність щодо прийнятих законів – про недоторканність, медичну реформу, тощо. Можна прогнозувати, що питання про недоторканність може у січні-лютому відійти на другий план, але парламент зробив перший крок, і це теж непересічний результат.

2. Щодо опозиції. Те, що парламент почав приймати закони у «кулеметному» режимі, є наслідком іншої непересічної події – протестів під Радою та появи наметового містечка. Так, цього тижня відбувся перехід цього руху у фоновий режим існування. Але це наметове містечко буде дратівливим фактором як для влади, так і для парламенту, оскільки завжди депутати зможуть побачити невдоволених людей.

А ще - формується нова, «младоєвропейська» опозиція, де беруть участь активісти Революції Гідності і ті, хто нині вимагає великої політичної реформи. Це нове явище, оскільки влада і політика в Україні досі родом з 90-х. І це теж можна вважати першим підсумком цього тижня: має змінюватися не тільки влада, опозиція теж має змінюватися».

Юлія Горбань, Київ


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-