Кінець політичного сезону: на канікули без обіцяних реформ

Кінець політичного сезону: на канікули без обіцяних реформ

Аналітика
1212
Ukrinform
Андрій Парубій відправив депутатів “на моря” з невиконаними перед суспільством обіцянками

Сьогодні завершилася шоста сесія Верховної Ради України восьмого скликання. Пропозицію продовжити роботу, через багато невирішених проблем, депутати кілька разів відхиляли. Наступного разу Рада збереться аж 5 вересня. Які підсумки від “тяжкої” роботи народних обранців маємо у фіналі політичного сезону, що позитивного можна виділити і навпаки, який найдошкульніший негатив від парламенту? На таке питання Укрінформу відповіли політологи — Олександр Кочетков, Віктор Небоженко, Олеся Яхно та Вадим Карасьов

Олександр Кочетков: “Завершення політичного сезону — це жорстоке протистояння між боротьбою з корупцією і захистом власних інтересів”

Перш за все хочу виділити спробу виконавчої влади на чолі з президентом, якимось чином продемонструвати готовність боротися з корупцією не залежно від фракційної приналежності. Але мова йде не системну боротьбу, а лише про намагання. Друге стосується депутатів, які фактично готові будь-яким чином захищати своє право на незаконне збагачення, право на власні статки, походження яких пояснити не можуть і не хочуть, не зважаючи на суспільний осуд. Тобто завершення політичного сезону - це жорстке протистояння між виконавчою владою, яка намагається приборкати корупцію і представницькою владою, яка захищає власні інтереси. І надалі воно лише посилюватиметься.

Крім усього іншого, політичний сезон продемонстрував втрату єдності між різними гілками влади. Приміром, виникли розбіжності між адміністрацією президента і керівництвом Кабміну. Адже якщо раніше Володимир Гройсман був представником БПП (читай — президента), то зараз прем’єр тяжіє до “Народного фронту”. Тобто пішла дисоціація, і ці розбіжності стали наявними і відомими суспільству.

І нарешті останнє. Загалом згадані процеси (боротьба з корупцією і розбіжності позиціювання. - Ред.) говорять про те, що йде підготовка до виборів. Наразі достеменно не відомо, будуть ці вибори дострокові чи строкові, президентські чи парламентські, але про всяк випадок усі хочуть зайняти вигідну позицію.

Тепер про позитив. По-перше, це таки спроби боротися з корупцією. Очевидно, боротьба не зовсім успішна, не зовсім системна, але вона є. По-друге - це діяльність “єврооптимістів”, які пропагують боротьбу з корупцією. По-третє — це те, що нарешті у США сформувалася певна вертикаль щодо України (Пенс-Тіллерсон-Волкер. - Ред.). Вони вимагатимуть від української влади рішучих дій, як у напрямку реформ, так й боротьби з корупцією.

Віктор Небоженко: “Люди думали, що після Майдану до парламенту прийдуть кращі з кращих, але виявилися все навпаки

З точки зору політології, Верховна Рада працювала. Але працювала за відсутності парламентської більшості. І тут справа навіть не в моралі, не в фізиці, а в тому, що якщо немає зафіксованої парламентської більшості, то відповідно немає політико-юридичної відповідальності за рішення. Кожна група, фракція, яка йтиме на майбутні дострокові вибори або строкові вибори говоритиме: «Ми не винні, що хтось проголосував, а хтось - ні». І це дуже погано, адже Верховна Рада відмовила собі в найголовнішому - в наявності політично відповідальної більшості. Відповідно парламент не встигає приймати необхідні реформаторські закони. Кваліфікація нинішньої Верховної Ради набагато гірша за попередню. Обираючи депутатів, люди думали, що після Майдану до парламенту прийдуть кращі з кращих, але виявилися все навпаки.

Щодо позитивного, то тут можна виділити наступне: менше бійок і відсутність скандальних переходів з однієї фракції до іншої.

Олеся Яхно: “Парламент не демонструє достатньої мотивації в якісному і швидкому проведенні реформ”

Якщо ми говоримо про завершення політичного сезону, то найважливіше тут для України — зовнішньо-політична складова. По-перше, це завершення остаточної процедури ратифікації угоди про асоціацію й отримання безвізового режиму з ЄС. По-друге, нарешті вдалося вийти на певний рівень діалогу зі Сполученими Штатами.

Що стосується Верховної Ради, то тут варто згадати про старт певних процесів, таких як пенсійна, медична, земельна реформи. Звичайно, конкретних результатів поки що нема, але навіть те, що ці питання перебувають на рівні обговорення, по них йдуть напрацювання — це вже краще, ніж узагалі нічого. Але позитивом це не назвеш. Парламент не демонструє достатньої мотивації в якісному і швидкому проведенні реформ. Все відбувається на рівні пустих балачок. Чому? Тут відповідь проста: депутати в цьому не зацікавленні.

Вадим Карасьов: “Не маючи де-факто коаліції, парламент все одно проводить важливі голосування”

По-перше, парламент дав старт реформам соціального сектору, без яких не можливе подальше співробітництво з МВФ. Побачимо, яка буде швидкість, але стартовий постріл пролунав. По-друге, це історія зі зняттям депутатської недоторканності, яка перетворила народних обранців в касту недоторканих. По-третє, всупереч тому, що коаліції де-факто немає, парламент все одно працює і за рахунок голосів незалежних депутатів, депутатських груп — проводить важливі голосування. По-четверте, реформа конституційного суду, за якою, можливо, відбудуться зміни до конституції. Адже нинішня - не відповідає вимогам часу, блокуючи багато серйозних рішень.

Щодо негативу, то, на мою думку, він полягає в блокуванні парламентом розбудови антикорупційної структури в частині надання НАБУ технічних можливостей (читай — прослуховування), для проведення досудових слідчих дій, а також неспроможність створити Антикорупційний суд. Розумієте, коли в Україну приїжджає Держсекретар США і говорить про те, що потрібно створити Антикорупційний суд - це сигнал, що в цьому напрямку Верховна Рада недопрацювала.

Завершуючи розмову, журналіст Укрінформу попросив експертів прокоментувати два факти: Конгрес США відклав свої літні канікули на два тижні, а наш парламент — не погоджується на продовження сесії, скільки не голосуй.

Кочетков: “Є таке прислів’я: “Війна війною, але обід за розкладом”. У США чомусь влада працює залежно від обставин, а в нас... Те, що за наявності нагальних проблем, непроголосованих рішень і законопроектів Верховна Рада готова йти на канікули — демонструє лише відверте презирство”.

Небоженко: “Конгрес Сполучених Штатів розуміє відповідальність перед своїми виборцями, а наш парламент — ні, адже зв'язку між виборцем і депутатом нема”.

Яхно: “Якби депутати дійсно поставили собі за мету досягти конкретних результатів, то поступили, як конгресмени в США. Проте вони у цьому не зацікавлені”.

Карасьов: “Знаєте, я все ж таки за календар, але при цьому має бути робота. Якщо депутати не встигають провести роботу, то потрібно виділити час, щоб вони довели її до кінця, а не переносили на осінь. Більше того, коли суспільство чекає серйозних рішень, то відпустка може почекати”.

Мирослав Ліскович, Київ


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-