Як Коломойський і Шлапак фейками стали

Як Коломойський і Шлапак фейками стали

Аналітика
3566
Ukrinform
Невідомі власники фальшивих сторінок у соцмережах несуть ахінею, а журналісти це тиражують. Ми – знаємо, що з тим робити. А вони?

У мережі Facebook з’явився чергові фейкові профілі  - колишнього власника ПриватБанку Ігоря Коломойського і його ймовірного нового очільника Олександра Шлапака. Невідомі люди, що стоять за їхнім створенням, активно обговорюють ситуацію з Приватом, видаючи себе за вищеназваних осіб. Журналісти, громадські активісти і навіть нардепи - цілком серйозно спілкуються з цими «фейковими» VIP-ами, що виглядає дещо кумедно.

Втім, причин для сміху мало. Хтось, зібравши про вас достатню інформації, може спробувати прикинутися вами. З появою соціальних мереж проблема викрадення навіть не власності чи грошей, а особистості – набула загрозливих масштабів. В нашу інформаційну добу знайти особисту інформацію - дату народження, адресу, номери телефонів, дані про сім’ю, політичні погляди та віросповідання, стан здоров’я, а також освіту та місце роботи – не проблема.

Сьогодні соцмережі – інструмент журналіста, якому простіше взяти коментар з того чи іншого питання в онлайні за лічені хвилини. На основі подібним шляхом добутої інформації пишуться новини і огляди, які потім читають, беруть до уваги... Але якби неперевірене або фейкове джерело просто гасило довіру до видань, які таке публікують – це було б ще півбіди. Гірше те, що іноді розповсюджується відверта брехня.

Фальшивий Коломойський, фальшивий Шлапак… А Приват хоч справжній?

Часто одним профілем не обходиться. У соцмережі Фейсбук ми натрапили на… 5 (п’ять) сторінок Ігоря Валерійовича Коломойського. Кількість людей, які їх вподобали від 10 тисяч - до 59 тисяч. Опубліковані коментарі фейкового Коломойського в більшості стосуються ПриватБанку – його націоналізації. Приміром, в неділю на одній з таких сторінок з'явився отакий от запис:

"Що ж, нас все-таки дотиснули. Це не націоналізація, це класичне рейдерство. Клієнтам прохання не панікувати, з грошима все буде в порядку. Постраждали тільки власники. І інвестиційний клімат в країні. Втім, його більше немає. Решта подробиць завтра».

Цей коментар поквапились опублікувати українські ЗМІ у незліченній кількості, зробивши з нього «сенсацію №1». Не дивно, що у Фейсбуці з’явилися відповідні записи: «високі стандарти журналістики: ЗМІ штампують новини на основі повідомлення з фейкової сторінки Коломойського».

Те, що сторінка насправді фальшива підтвердив і сам пан Коломойський, який раніше неодноразово заявляв, що не зареєстрований в жодній соціальній мережі і здійснює публічну комунікацію виключно через офіційну прес-службу.

Наступним фейковим героєм тижня став, за багатьма ознаками, майбутній голова правління ПриватБанку Олександр Шлапак. Журналіст програми «Гроші» Олександр Дубінський, написав у Фейсбуці, що «профіль майбутнього голови правління ПриватБанку від Мінфіну – фейковий». Журналісту, який має власну базу даних, звісно, розпізнати фальшивку легше. Дубінський про автора «Шлапака» пише так: «людина навіть не знає правильного мобільного»! Але останньою краплею для журналіста стала ось те, що фейковий Шлапак заявив про готовність коментувати «своє призначення для "Інтера"» - телеканалу, який відомо кому належить і яку політику проводить.

Наразі фейковий профіль Шлапака має близько 900 друзів, а також кілька десятків дивних дописів. Приміром про «Самую маленькую в мире пожарную машину» - ще від 26 травня 2014 року. Щодо останнього опублікованого саркастичного запису, зміст якого вже трохи більше наближений до професійної діяльності пана Шлапака, то він так само дивакуватий: «Гроші зло…».

    

Залишається сказати, що переглянувши список друзів «Олександра Шлапака» ми побачили там багатьох відомих людей. А саме: Миколу Княжицького, Мустафу Наєма, Дмитра Булатова,  Зоряна Шкіряка, Андрія Тетерука тощо.

Facebook-контроль: перевіряємо профілі відомих людей на справжність

Як швидко визначити, що вас дурять?

Варто згадати, що першими хто почав підтверджувати облікові записи відомих осіб був Twitter: ще у 2009 році соцмережа використовувала для цього синю іконку з білою галочкою.

Згодом цю естафету від них підхопив Фейсбук, який почав досліджувати справжність профілів знаменитостей, громадських та політичних діячів, а також великих компаній за допомогою функції Verified Pages (підтверджений профіль).

Справжні сторінки знаменитостей, авторство яких адміністрація Фейбуку зуміла перевірити, відзначаються білої галочкою у синьому колі з білою окантовкою біля їхнього імені. У компанії повідомляють, що дану функцію вони ввели для того, аби «усі були впевнені в достовірності опублікованої там інформації» (Див. нижче).

Раніше адміністрація Фейсбуку сама вирішувала, хто і коли отримає таку галочку, але зараз правила трохи змінилися і тепер запити на верифікацію своєї сторінки користувачі соцмережі можуть відіслати самостійно. Проте галочку дадуть не всім, а лише тим певним категоріям користувачів. А саме: знаменитостям та громадським діячам, спортивним командам, розважальним організаціям, світовим брендам і компаніям, ЗМІ.

Євген Федченко: «Завжди закликаю своїх колег критично ставитися до всього, що вони сприймають»

У випадку з фальшивими профілями Коломойського і Шлапака все зрозуміло: така «галочка» їм навряд чи світить. Виникає питання: що тоді робити  тим людьми, в кого її також нема, як гарантувати справжність профілю?

На це питання нам відповів директор Могилянської школи журналістики, співзасновник сайту StopFake Євген Федченко.

Федченко: «Ну, по-перше, потрібно звернути увагу на контент, що там написано. Приміром, два роки тому на сайті StopFake ми опублікували історію про фальшивий Твітер-аккаунт Турчинова. Цікаво було те, що на цьому аккаунті писали абсолютно протилежні речі до того, що він говорив насправді. І будь-яка людина, яка хоча б найменшою мірою орієнтується в українському політичному порядку денному одразу розуміла, що це не просто фейковий профіль, а відверта провокація: там були заклики до українських військових здаватися тощо.

По-друге, потрібно звертати увагу на верифікацію сторінки: стоїть біля неї синя галочка чи ні? Проте, якщо такої галочки нема – це не означає, що сторінка фейкова. В такому випадку треба написати цій людині і попросити, щоб вона якось підтвердила себе як реальну особу.

По-третє, інколи такі люди як Коломойський або Шлапак заявляють про те, що вони не ведуть ніяких сторінок у соцмережах. Значить, якщо такий аккаунт з’являється, то це сигнал до того, що він - фальшивий.

І взагалі, я завжди закликаю своїх колег критично ставитися до всього, що вони сприймають. Так би мовити, з певною підозрою, скепсисом».     

Як заблокувати користувача, який видає себе за когось іншого?

Отже, якщо визначити справжність профілю особи все таки не вдається, то слід написати до адміністрації ресурсу листа з проханням заблокувати/перевірити сторінку або зробити це самотужки.

Укрінформ, на прикладі профіля «Олександра Шлапака» підготував покрокову інструкцію, як заблокувати користувача, який видає себе за когось іншого.

№1. Зайдіть у профіль користувача, якого ви хочете заблокувати і натисніть на відповідну кнопку розміщену праворуч біля «повідомлення» і виберіть пункт «Поскаржитись».

№2. Після цього виберіть «повідомити про цей профіль» і натисніть продовжити.

№3. Фейсбук запитає у вас «що відбувається?» і запропонує обрати один із шести варіантів відповіді. Вибираємо «це несправжній обліковий запис» і тиснемо «продовжити».

№4. Потім, базуючись на вашому виборі, Фейсбук запропонує кілька варіантів з яких виберіть або «надіслати у Facebook для перевірки», або «блокувати користувача». Ось і все. Такі ж маніпуляції можна зробити з тим же профілем Ігоря Коломойського.

Тобто, як ви пересвідчилися, скаржитися на когось у Фейсбуці може будь-хто з зареєстрованих користувачів соцмережі. Для цього лише потрібно звернутися до адміністрації ресурсу з проханням заблокували профіль. Але є одне але… Фейсбук налічує близько 1,7 млрд користувачів (станом на липень 2016 року), тому заявка на «бан» сторінки може розглядатися від кількох днів до кількох тижнів.

Є і ще одне зауваження. Навряд чи людина стане блокувати не власну, а чиюсь сторінку, навіть, якщо вона фейкова. Очевидно, що це справа тієї особи, у якої вкрали її ім’я. Чому, наприклад, Ігор Коломойський, точніше його «інформаційні помічники» не очистять Мережу від фальшивих профілів?

… А у вас є відповідь на це запитання?

Мирослав Ліскович, Київ.   


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-