Фіскали – ліпші друзі платників податків

Фіскали – ліпші друзі платників податків

Аналітика
2511
Ukrinform
Очам своїм не віримо! Державна фіскальна служба перетвориться у сервіс по обслуговуванню платників податків

На цьому тижні Верховна Рада прийняла за основу антикорупційний законопроект №5368, який суттєво спрощує податкову систему та реформує Державну фіскальну службу України. Чи не вперше депутати наважились серйозно поскубти

Хештег під ялинку - #перемога #податки 

Мінфін не нарадується результатам голосування за його спільну з бізнес-спільнотою розробку – законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України. «Це надважливе зрушення на шляху до системної реформи ДФС, більш прозорого та якісного податкового адміністрування, покращення інвестиційного клімату в Україні та зменшення тиску на бізнес», - зазначається в офіційному повідомленні відомства.

Цьогорічне опитування українських підприємств, проведене Transparency International, свідчить, що саме податкова служба - найбільш «ідейний» та послідовний для бізнесу ворог, що займає перше місце за рівнем корупції. Чверть українських підприємств хоч раз стикалися з корупцією в роботі ДФС, і саме з приводу адміністрування податків. От його і «рихтують» в першу чергу на радість платникам.

Коротко про ключові зміни

  1. Запроваджується повноцінний електронний кабінет платника податків (збільшить прозорість адміністрування)
  2. На 5 років вводяться податкові канікули для новостворених підприємств (мається на увазі нульова ставка податку на прибуток підприємств, сприятиме розвитку малого бізнесу)
  3. Запроваджується Єдиний реєстр податкових консультацій (мінімізує кількість податкових спорів завдяки якісному роз'ясненню законодавства)
  4.  Запроваджується адміністрування всіх баз даних Мінфіном (зменшить можливості для зловживань)
  5.  Запроваджується прискорена амортизація на 2 роки для виробничого обладнання (стимулюватиме інвестиції)

  1. Вводиться єдиний публічний Реєстр заяв на бюджетне відшкодування ПДВ (збільшить прозорість відшкодування ПДВ)
  2. Запроваджується механізм блокування реєстрації податкової накладної, яка підпадає під критерії ризиків (усуне можливості для зловживань з ПДВ)
  3. Зупиняється нарахування штрафів, звільняються від сплати місцевих податків в зоні АТО (врегулює питання сплати податків на території проведення АТО). 

Що з цього випливає

Віталій Смєрдов, директор Палати податкових консультантів, радник юридичної фірми OMP Tax&Legal пояснив, які з серед запропонованих Мінфіном нововведень є найбільш цікавими і важливими для бізнесу.

По-друге, електронний кабінет дозволить платникам податків взагалі уникнути живого контакту з податковими інспекторами. А все спілкування буде зводитися до переписки та планових перевірок раз на кілька років. До того ж Єдиний централізований реєстр роз’яснень податкового законодавства унеможливить «індивідуальне» трактування норм законів з боку органів ДФС.

 «Передача Міністерству фінансів права адмініструвати податкові бази даних дозволить виключити несанкціоноване втручання в їх роботу (це за умов, якщо їх знову не «завалять» якісь хакери – Ред.»). Введення електронного кабінету платника податків дозволить істотно поліпшити якість послуг. Окрім усього, функції податкових перевірок передаються на обласний рівень. На районному залишаться тільки сервісні функції, що дозволить скоротити зловживання на місцях і зробить роботу податківців більш контрольованою і якісною», – коментує Павло Кухта, заступник голови Стратегічної групи радників з підтримки реформ в Україні.

В сфері ПДВ революційність нововведень полягає в заміні двох реєстрів заяв на бюджетне відшкодування одним. «Це дозволить уникнути плутанини (або юридичним сленгом - правової невизначеності), що мала місце в 2016 році. Таким чином, всі платники ПДВ при подачі заяв на бюджетне відшкодування будуть потрапляти в один і той же реєстр, у хронологічному порядку. І в такому ж хронологічному порядку їм повинні надавати бюджетне відшкодування» - коментує Віталій Смєрдов. Згаданий реєстр буде розміщуватись (і щодня оновлюватися) на сайті Мінфіну.

До речі, вимога ведення реєстру існує і сьогодні - тільки виконувати її мали податкові органи. Однак навіть через рік після появи такої вимоги ГФСУ так і не забезпечила публікацію інформації в повному обсязі.

Важливим також є відмова від одностороннього розірвання електронних договорів (з метою блокування реєстрації податкових накладних у разі виявлення контролерами фіктивних платників податків).

На заміну цього механізму планують запровадити моніторингову систему, яка буде оцінювати ризики за іншими параметрами діяльності. Наприклад, на «вході» і на «виході» у підприємства фіксуються різні товарні коди (цей код потрібно вказувати при поставках будь-яких товарів): наприклад, підприємство масово закуповує зерно, а продає будівельні матеріали тощо.

Податкова косметологія нічого не дасть

У загальному схвальному хорі ледь чутно голоси тих, хто не вважає прийняті поправки по справжньому революційними. Сергій Носенко, старший управляючий директор інвестиційної компанії International Investment Partners LLC вважає, що проголосований законопроект непоганий, але «це знову косметичні реформи, зміни по формі, а не по суті».

«Що робити з податком на прибуток в такій моделі? Або одномоментно збільшувати для балансування бюджету (цей варіант вважається негативним, так як спровокує бізнес на оптимізацію прибутку), або зберігати на нинішньому рівні і робити ставку на зростання бази оподаткування за рахунок зростання і легалізації прибутку, адже скасування ПДВ неминуче призведе до зростання економіки», – впевнений пан Носенко.

Цю ідею підтримують економісти правих поглядів, образно кажучи українські республіканці, прихильники зменшення державного втручання в економіку. Критиками ж виступають «соціал-демократи», які намагаються будь що втримати наявний рівень доходів бюджету.

За розрахунками «республіканців», за рахунок ліквідації схем оптимізації ПДВ, відкатів за його відшкодування і різних хабарів  оборотні капітали компаній збільшаться мінімум на 100 млрд. грн. Мовляв, якщо ці гроші вивести із тіні, то вони забезпечать ріст прибутків майже на 40%.

«Заміна ПДВ на податок з продажів приведе до ліквідації величезної корупційної системи. І це буде реальне поліпшення інвестиційного клімату. Щоб інтегрувати таку модель, потрібно влаштовувати буквально революцію. Показово, що наші експерти найбільшим її ризиком вважають опір з боку держапарату», - заявляє пан Носенко.

Оксана Поліщук, Київ.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-