Олександр Клюжев, аналітик громадської мережі «Опора», політолог
Нова ЦВК має висловитися щодо можливих виборів на Донбасі
19.05.2016 13:50

- Суспільство не довіряє ЦВК. І ці люди не мають морального права здійснювати дані повноваження. А в цій ситуації політикам дуже легко чинити політичні маніпуляції з виборчими правами громадян, переводячи в площину відповідальності ЦВК. І це неодноразово робилося. Остання ситуація, яку ми мали з призначенням проміжних виборів народних депутатів України, продемонструвала - наскільки зручно мати оце так зване «підвішене ЦВК». Тобто, коли постанова про дострокове припинення повноважень народного депутата йде до Центральної виборчої комісії кілька місяців, то виникають запитання до парламенту. Бо парламент просто технічно мав би швидко передати цю постанову про припинення повноважень, і ЦВК мало би приймати рішення. Але керівництво парламенту цього не робило. В суспільстві обговорювали, що Центральна виборча комісія ігнорує свої повноваження. І всі політики ніби з цим погоджувалися, знімаючи з себе відповідальність і навіть власними зусиллями демонізуючи склад Центральної виборчої комісії. Так само ми пам'ятаємо ситуацію з покійним Єремеєвим. Тобто ЦВК, дійсно, могла бути більш активною у пошуку свідоцтва про смерть Єремеєва. Але, як виявилося, це свідоцтво є в апараті Верховної Ради. І виникає питання, чому апарат Верховної Ради тримав це свідоцтво стільки часу? І, власне, знову ж таки, суспільство реагувало на цю ситуацію з точки зору відповідальності ЦВК, а не керівництва парламенту. Але якщо ми отримаємо новий склад ЦВК, політики вийдуть з зони комфорту.

- Чому вийдуть? ЦВК - фактично це парафія Президента. Він торгується з парламентом. ЦВК завжди залежна.

- Нинішні члени ЦВК, які на валізах сидять уже два роки, не вмотивовані діяти, і не турбуються про свою репутацію. Коли ж прийдуть нові члени ЦВК, їм треба показувати ефективність. У нинішніх членів ЦВК було розуміння, що вони в новий склад ЦВК не потраплять, тому вони були готові терпіти політичну демонізацію і не аргументовувати: чому вони приймають ті чи інші рішення, і підлаштовуватися під певні політичні мотиви керівництва держави, керівництва парламенту, політичних фракцій. З новими така історія буде неможливою. Вони змушені будуть думати про діяльність ЦВК на середньострокову і довгострокову перспективу. У нас є таке бачення, що ЦВК - це орган, який координує і організовує лише конкретні вибори. Це основна задача. Але у будь-якій цивілізованій країні Центральна виборча комісія задає тренд. ЦВК не може формувати законодавче поле, але ЦВК може задавати тренди розвитку інституту виборів. Наприклад, треба починати дискусію про цифрові вибори.

- Пілотні експерименти йдуть. Але вони, відверто кажучи, не завжди є успішними, навіть у тих країнах, де немає ризиків політично мотивованого втручання в ці системи. Втім, виборець змінюється, він стає все більш мобільним і, об'єктивно, ми йдемо до цифрових виборів. Хоча ми не можемо так одномоментно сказати, що ми відмовляємося від традиційних способів голосування. Ми маємо пройти довгий шлях і обговорення вибору найкращої технології, і впровадження перевірки через пілотні експерименти. Але я веду до того, що у ЦВК є багато роботи, яка не пов'язана тільки з конкретним виборчим процесом. Організувати вибори в 5 округах немає жодної проблеми. Для будь-якого члена ЦВК ...

- Політики бояться, бо це буде чіткий показник соціологічний для результатів наступних виборів…

- З технологічної точки зору все відомо, є секретаріат Центральної виборчої комісії, який прекрасно володіє інструментарієм організації таких виборів. Але швидше за все, їх проводитиме вже новий склад ЦВК. Це конституційне право Президента і конституційне право Верховної Ради визначити склад, ми лише маємо ставити чіткі вимоги до ЦВК. З одного боку - деполітизація діяльності, з іншого боку - належна організація тих виборчих процесів, які відбуваються в країні. І третє - це планування заходів із вдосконалення виборчого процесу інституту виборів. Наприклад, ми говоримо багато років, і є напрацювання, в тому числі експертного середовища, про запровадження системи навчання членів виборчих комісій.

- Ви про тренінги для членів комісій?

Будь-який склад нового ЦВК буде кращим, ніж те, що ми маємо зараз

- Тут питання не лише в тренінгах перед днем голосування чи виборчим процесом. Це неефективно. Особливо, коли ми бачимо, що члени виборчих комісій змінюються фактично за кілька днів до дня голосування. Ми одних навчили, через два дні, ці, ті, хто навчені, вони вже ідуть, відмовляються працювати, і приходять люди, які абсолютно не мають жодного уявлення про те, як їм працювати. Тому має бути постійна система навчання потенційних членів виборчих комісій у міжвиборчий період. Такі напрацювання є. Але коли два роки ЦВК була неповноцінна, реалізувати ці напрацювання, навчання й атестацію знань потенційних членів виборчих комісій було просто неможливим.

Але будь-який склад нового ЦВК буде кращим, ніж те, що ми маємо зараз. Це ми маємо розуміти. Тому що буде багато певних негативів по окремих кандидатурах, і вони напевно будуть об'єктивні. Але це все одно поступ уперед, тому що ми отримуємо повноцінний стабільний орган, який буде нести вже повноцінну відповідальність. До нових членів ЦВК висуватимуться інші вимоги, і суспільство може контролювати їхню діяльність, і висувати конкретні вимоги.

- Запровадження системи навчання членів виборчих комісій. Питання розвитку системи відкритих даних. Ми маємо запровадити систему відкритих даних на всіх етапах виборчого процесу, щоби ці дані були доступні науковцям, аналітикам громадських експертних організацій, міжнародній спільноті. Якщо зайти на сайт виборчих комісій у розвинених країнах, то ми побачимо, наскільки ми відстали у цьому питанні - в доступі до електоральних даних.

Деполітизація Центральної виборчої комісії - це важливе питання, і воно забезпечується лише активним громадським контролем. Тому ЦВК має відмовитись від практики приймати рішення, не пояснюючи їх зміст і без правового обгрунтування. У нас, на жаль, така практика склалась: якщо виникає певний конфлікт, рішення прийнято, а пояснюють це рішення всі, крім членів ЦВК. Зрозуміло, чому це робилось. Тому, що члени ЦВК в тих умовах, коли вони були в підвішеному стані, просто не хотіли брати на себе відповідальність перед суспільством. Вони прийняли, закрилися і далі нічого не відбувалося. Підвищення відкритості ЦВК - є ключовою задачею.

Питання потенційно можливих виборів, пов'язаних із мирним врегулюванням. Має бути хоча б одна особа, яка буде здатна говорити на цю тему в Центральній виборчій комісії. В цьому, попередньому складі ЦВК такої людини, на жаль, не було. Далі - питання внутрішньо переміщених осіб. Як їм забезпечити повноту виборчих прав на підконтрольних територіях? Якщо говоримо про мирне врегулювання (потенційне, гіпотетичне), то ЦВК має підвищувати свою компетентність у цьому питанні, мислити на десятиліття вперед і розуміти, що у разі досягнення якихось мирних домовленостей вона має бути здатна організувати цей виборчий процес. Тому що тільки українське ЦВК може організовувати такі виборчі процеси, якщо вони потенційно колись будуть.

Лана Самохвалова, Київ.

Фото: Костянтин Ковпак

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-