Лешек Бальцерович: Ваші реформи - ваша можливість захистити країну

Лешек Бальцерович: Ваші реформи - ваша можливість захистити країну

Аналітика
6959
Ukrinform
Міняйте систему, не роздумуйте, де взяти кадри, а просто міняйте їх...

Наприкінці минулого тижня Президент України Порошенко оголосив, що його представником в уряді стає автор польського економічного дива Лешек Бальцерович. 

Прихід в українську президентську команду колишнього віце-прем'єр-міністра і міністра фінансів Польщі, який болісно вихопив її з перехідних пострадянських країн та вивів у коло країн з ринковою стрімко зростаючою економікою, напевно, символізуватиме кінець ери популізму в економічній політиці України. В нинішньому історичному періоді у нашому суспільстві приязно і навіть із захопленням ставляться до Польщі. Польща - друг та приклад успіху. У нас не згадують про три важких роки, які пережила Польща  на шляху до цього дива, суспільство Польщі тоді заплатило високу ціну за успіх. Але чи є інший шлях? Колишній прем'єр-міністр Микола Азаров у інтерв'ю автору рядків на запитання про досвід Бальцеровича переконував, що реформи не повинні бути шоковими, бо це болісно людям. Та Азаров в історії залишиться прем'єром колоніальної економіки, в принципі нездатним на реформи та оновлення. Напевно, призначення Бальцеровича - це сигнал нашим елітам - "Я готовий на зміни, а ви?", сигнал Заходу - "Я готовий до прозорості та рішучих кроків", сигнал суспільству - "Легко ще не буде, але зі мною людина, яка провела свою країну шляхом успіху"...

Відтепер всі непопулярні та жорсткі кроки повинні будуть покриватися авторитетом людини, яка  зробила економіку Польщі відкритою, демонополізувала її, запровадила ринкові механізми. Свій погляд на події в Україні Лешек Бальцерович висловив на публічній лекції, по яку ми вирішили нагадати сьогодні.

У лютому 2015 року Лешек Бальцерович прочитав у Києві публічну лекцію. Нагадаємо основні її тези.

ІСТОРІЯ ПІДНОСИТЬ СЮРПРИЗИ. І РОЗПАД СРСР - ОДИН ІЗ НИХ

Соціалізм - заборона на приватну власність. Ніколи не було і не буде хорошого соціалізму з погляду економічного розвитку. Не існує і не може існувати демократичного соціалізму, якщо демократія позначає громадянські і економічні свободи й конкуренцію.  Ми (країни пострадянського табору) втратили дуже багато часу, живучи в соціалістичній системі центрального планування, яка відібрала у людей найголовнішу свободу.

Демократія  - запорука того, що в політиці має бути конкуренція. А забезпечують її громадянські свободи і вибори. Адже немає громадянських свобод і змінюваності політиків - немає демократії. Але сама по собі демократія не гарантує мудрих рішень політиків. Пам'ятаєте, в Греції теж були вільні вибори, ну і що трапилося? Стагнація. Багато хто з політиків вживається в небезпечний образ "Діда Мороза". "Я дам вам гроші, - говорить Дід Мороз, - погано розуміючи, що гроші для роздачі - це всього лише податки, умови для отримання яких він зобов'язаний створити".

У Польщі в 1988-му році було багато людей, які вірили, що через два роки ми будемо вільні. Я про це мріяв, але не думав, що це настане протягом мого життя. Час від часу історія підносить приємні сюрпризи - Радянський Союз розсипався. Ми всі опинилися перед необхідністю робити реформу, будувати державу з ринковою економікою і приватною власністю. Я, до речі, зустрічався з Єльциним, бачив в ньому великого політика і вірив, що він теж піде цим шляхом. Але він зробив помилку - обрав Путіна.

КОНКУРЕНЦІЯ ПОЛІТИЧНИХ ЗВ'ЯЗКІВ В ЕКОНОМІЦІ НЕ НАБАГАТО КРАЩА ЗА СОЦІАЛІЗМ

У своєму розвитку пострадянські держави часто обманюються - інколи здається, що всі вони йдуть в руслі правової держави.  Але правова держава - це держава, яка, окрім іншого, ефективно обмежує апетити.  Після перших кроків до вільного ринку і Росія, і Україна почали будувати політичний капіталізм. Це капіталізм, коли долі підприємств і галузей вирішує не конкуренція ринку, а конкуренція політичних зв'язків. Політичний капіталізм (жартома я називаю його капіталізмом окремих підприємств) ненабагато кращий за соціалізм. При ньому немає розвитку економіки, є розвиток концернів і галузей, в яких домінують особи, пов'язані з владою.

Тому для вас дуже важлива реформа політики. Найголовніша реформа після соціалізму - це реформа політики. Найголовніший економічний показник вашої свободи - це економічне зростання, зростання валового продукту. Закордон не допоможе просто так. Треба підвищувати економічне зростання. І ще один показник - еміграція молоді. Люди виїжджають зі своєї країни, якщо немає роботи.

Я відповідав за реформи в Польщі. У 1989-му році, у вересні я набрав команду, і за три місяці я запустив основні реформи. До речі, я завжди цікавився радикальними реформами, але не думав, що це виявиться корисним для моєї країни так швидко. У нас була досить драматична ситуація: великий зовнішній борг, постійно падало виробництво. Але якщо є команда, бажання і політична підтримка, можна все робити швидко. Один міністр Польщі говорив мені: рухайтеся повільно, тому, що швидкий хід - це швидкі соціальні витрати. І цей аргумент: швидкі реформи - соціальні витрати, один з найголовніших, хоч і популярних, абсурдів. Це можна порівняти з порадою: не треба так летіти за пацієнтом, він все одно хворий. Серйозні хвороби треба лікувати невідкладно. Вислів "шокова терапія", яким позначили нашу роботу, мені не подобається, він дуже небезпечний, тому що всі бояться шоку. А термінологія в позначенні реформ дуже важлива, тому що слова проектують емоції. І ті, хто не любить реформ, вони завжди говорять "шокова терапія".

Я переймався значенням слів, і я із самого початку працював з групою журналістів, готових пояснювати реформи суспільству. Звичайно, були і критичні статті журналістів, але це не було так важливо, оскільки я знайшов прихильників в середовищі ЗМІ.

Ви питаєте мене, що робити, якщо у вільних ЗМІ одні олігархи лають інших, і там суцільні війни олігархів. А я скажу, що це все одно краще, ніж державна монополія на ЗМІ. Хай буде і третій, і четвертий олігарх зі своїм ЗМІ, та хоч цілий консорціум, тим більше у читача-глядача можливостей для різних джерел інформації.

ГРОШЕЙ НЕМАЄ, ЯКЩО НЕ ВИРІШУЄТЬСЯ ЖОДНИХ ПРОБЛЕМ

Не треба думати, що якщо ви не почали реформи в 1989 році, то тепер все пропало, і це пізно. Вам треба швидко рухатися вперед. Ми були першою країною, де перехід від соціалізму до капіталізму проходив у драматичній обстановці гіперінфляції. Але протягом останніх 25 років ми накопичили величезний досвід. На чому має грунтуватися логіка реформ?

Дефіцит бюджету не має бути великим. Соціальні витрати не мають бути високими. Високі податки і дефіцит означають, що соціальні витрати дуже високі, і їх треба скорочувати. Наслідком цього стає падіння курсу та інші неприємні речі.

Якщо у вас - величезний дефіцит бюджету, то треба усунути величезні субсидії.

І ми це зробили в Польщі 25 років тому. Це можна зробити, оскільки це ослабляє вашу економіку. Треба створити систему, щоб не було можливості красти. Це потрібно, щоб подавити загрозу економічної, фінансової пожежі.

Якщо ви потребуєте того, щоб інвестувати, не слід запитувати: звідки гроші. Грошей немає, якщо не вирішуються жодні проблеми, а у вас є резерви для зростання.

Проводьте дерегуляцію, вона зменшує можливість для корупції.

На дешевий газ, окрім вас, було підсаджено багато країн, але пора розбиратися з тарифами. Володарі палаців не мають отримувати субсидій, допомога має бути адресною.

У вас найнижчий пенсійний вік. У нас пенсійний вік був підвищений - до 67 років.

Потрібно професійно підготувати приватизацію і розбити монополії, щоб була конкуренція. Якщо мова йде про підприємства, то найбільш ефективним механізмом підвищення їх продуктивності є саме приватизація. Можуть бути винятки, але в принципі приватизація означає, що політики втрачають владу над окремими підприємствами. У Польщі не вдалося приватизовувати всі необхідні підприємства, зокрема, державні вугільні шахти, де тепер спостерігається проблемна ситуація, пов'язана з необхідність фінансування цієї сфери за рахунок інших секторів економіки. У вас є команда дуже хороших економістів. У вас є дуже хороші економісти тут, я їх знаю, вони українські, і знають, що зробити. Є також радники.

Багато що в реформах залежить від громадян. Використовуйте демократію для того, щоб активно розвивати ринок, усувати дотації, оскільки це призводить до розвалу бюджету.

У вас є багато симпатиків у Польщі і величезне число симпатиків в Європі. Особливо, коли ми бачимо, що витворяє у вас Росія.

І дуже важливо, щоб Україна показала, що робить реформи, що ви не лише хочете грошей від інших країн. Реформи - це захист вашої держави у складній ситуації.

ВІЙНА НЕ ПРИВІД НЕ ПРОВОДИТИ РЕФОРМИ

Я вже двічі чув це запитання: чи може країна, що воює, проводити реформи? Ви потребуєте того, щоб інвестувати в армію. Війна не тотальна, вона йде на південному Сході. І це не заважає міняти погану систему.

У вас багато хороших економістів, і я особисто знаю багато гідних людей-реформаторів. Міняйте систему, не роздумуйте, де взяти кадри, а просто міняйте їх. Легко поміняти кадри вийшло тільки в Східній Німеччині, тому що у них були кадри із Західної. Але робити треба. Почніть з командувачів, потім поступово переходьте далі. Водночас не обов'язково починати кадрові зміни у сфері культури. Почніть з міністерств фінансів, економіки, Нацбанку.

Ще одна загроза - політик, який при владі боїться, що якщо він почне реформу, то програє вибори. Такий ризик програшу є. З політиків, що проиграли вибори, половина робила реформи, а половина не робила. Але за важкої економічної обстановки відсутність реформ буде її тільки погіршувати, і тоді популярність політика-керівника і без цього падатиме. А для країни, звичайно, краще реформувати.

Моє спостереження таке: ризик програшу на виборах вищий, якщо немає реформ. Шанси тих, хто взяв на себе відповідальність - вища. Я був політиком від завдання, і моя ситуація не була типовою. Ми виконали завдання, і я відчуваю себе переможцем.

І ЩЕ РАЗ ПРО ІМІДЖЕВІ РЕЗЕРВИ

Під час Майдану всі телеканали світу показали дівчину, яка хорошою англійською пояснює, що відбувається в країні. Це було чудово. Ви, люди творчих професій, артисти і учені, маєте пропагувати Україну.   Пропаганда в Росії зараз така, якої не було навіть при Радянському Союзі, спритна і хитра. Одного дня, в своєму Твіттері написав: "Якщо Захід підтримував моджахедів в Афганістані, чому він не може підтримати Україну. Чому він не може розгорнути широку гуманітарну допомогу у тому числі на Донбасі. Що за подвійні стандарти?"

Я завжди говорю, що Україна - перша лінія захисту від Росії.

Польщі спочатку списали 50% зовнішнього боргу. Це результат реформ і дипломатії. Я зустрічався зі всіма, включаючи Папу Римського. Але для таких переговорів потрібні аргументи. Без аргументів на такі зустрічі не ходіть.

Майдан не створив інституту влади, але ви повинні використовувати енергію Майдану в усіх сферах вашого життя.

ПІСЛЯМОВА

Коли я вводила у пошук Укрінформу слово «Бальцерович», воно видало новину 1999 року Цитуємо: «Віце-прем'єр, міністр фінансів Польщі Лешек Бальцерович оголосив в офіційній заяві, що не тільки залишається працювати в уряді, а й не має наміру відмовлятися від впровадження податкових реформ, частково заблокованих президентом Олександером Квасьнєвським. Своє рішення лідер "Унії свободи" мотивував тим, що соратник його партії по урядовій коаліції - "Виборча акція "Солідарність" погодилася на реалізацію намірів Бальцеровича провести кардинальні зміни в податковій системі Польщі. Віце-прем'єр повідомив також, що міністерство фінансів вже почало працювати над постановами, які дозволять зменшити негативні наслідки для дрібних підприємців від "забракованого" президентом Квасьнєвським закону про оподаткування фізичних осіб».

«Бальцерович залишається працювати в уряді» - мені чомусь ця новина здалася символічною. 

 Лана Самохвалова, Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-