Участь суспільства ми вписуємо ледь не в кожен закон, в якому йдеться про боротьбу з корупцією. Але при цьому ніяке суспільство там не бере участі
- Давайте поговоримо про обрання Антикорупційного прокурора. Уже до 30 листопада його мають вибрати. Вас влаштовує комісія, де четверо осіб делеговані Шокіним, а семеро - парламентом?
- Складнішого запитання я собі уявити не міг. З одного боку, нібито є Шокін, який, куди не глянь, усім мені не подобається. Він настільки радянський, настільки старорежимний, він узагалі не розуміє, що таке суспільство, що таке контроль суспільства, має нульову легітимність сьогодні, не користується жодним авторитетом. Тому, з одного боку, мені хочеться насварити Шокіна, з іншого боку - у нас склалася парадоксальна ситуація. Ми пишемо мало не в кожен закон, де йдеться про боротьбу з корупцією, участь суспільства, але при цьому ніяке суспільство там не бере участі. Там беруть участь декілька людей, що якимось чином стали суспільством. Тобто, коли склалася певна група людей, яка і в раді Національного Антикорупційного бюро, і в комісії Агентства з протидії корупції, така нібито мафіозного характеру, з моєї точки зору, яка сьогодні вважає, що вона - суспільство. Розумієте, що я починаю думати: а наскільки взагалі це все легітимно? Хоча я - теж начебто громадськість, але я ще раз кажу, я замислююся, наскільки це легітимно. Тому що, коли прокурора призначають політики, у них є якась відповідальність, політична відповідальність. Ось Шокін погано працює - усе лягає дуже темною плямою на Президента Порошенка. А яку відповідальність несуть представники громадськості?
- Шкода, коли різні групи представників громадськості конфліктують один з одним. Ну, якщо ті, про кого ви кажете, зросли в аналітичних структурах і розуміються на антикорупції, чому б їм не брати участі?
- Так, ну досить вам, не треба перебільшувати, у яких аналітичних структурах вони зросли? Мені недавно дещо дуже смішне надіслали. – Показує відео, де визнаний фахівець з антикорупції веде тренінг, розповідаючи про те, що причина ВІЛ-інфекції в Україні полягає в тому, що на Заході занепад моралі, і вони нам насаджують свої цінності. – Він фахівець широкого профілю, бере будь-які замовлення. Я знаю, що аналітичні грантові центри - теж бізнес, вони по-своєму отримують, по-своєму щось відпрацьовують. Клуби розпилу дотацій на іноді корупційні інтереси, як писав Мар'ян Заблоцький. Але це їхній бізнес, а не їхня громадська активність. Я, наприклад, розумію, чому я - громадськість. Я не отримую з цього жодної копійки, я не використовую свою, ну, певну можливість входження до кабінетів для вирішення жодного особистого питання. Ми пишемо закон безкоштовно, ми їх лобіюємо безкоштовно, ми допомагаємо їх виконувати безкоштовно і так далі. А як у цій ситуації бути з тими, хто це робить за гроші? Припустимо, отримують грант від якогось міністерства чи якийсь закордонний грант - яка ж це громадськість?
- Конституційний Суд нещодавно розглядав конституційність закону про люстрацію, але вирішив відкласти розгляд. Це відкритий фінал?
- Ми поставили КС у глухий кут своїм останнім клопотанням. Не задовольнити клопотання вони просто не могли. Ми жорстко показали, що судді не можуть розглядати люстрацію, оскільки там конфлікт інтересів. Вони ж зробили перерву для його розгляду. І розглядатимуть його дуже довго. Думаю, вони чекають, що ми приймемо зміни до закону, після чого з чистим серцем відішлють суб'єктам Конституційного подання (суб'єктами вивчення конституційності закону про очищення влади були 47 народних депутатів, переважно Опоблоку. - Автор). Логіка проста. Раз закон змінено, то, даруйте, ми вже це розглядати не можемо. І ми завершимо люстрацію.
Лана Самохвалова. Київ
Фото: facebook.com/karl.volokh