Як Верховна Рада «риє» під ProZorro

Як Верховна Рада «риє» під ProZorro

Аналітика
Укрінформ
Зацікавлені депутати навчилися просувати "потрібні" норми – через хитрі поправки до непрофільних законів

Окремі депутати винайшли новий спосіб лоббістської «оборудки» - внесення поправок в скромні, другорядні законопроекти, що можуть принципово змінити суть реформаторських новацій. Наприклад, невеличке удосконалення закону "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах» вноситься ряд змін, які відкривають можливості для «ручного» блокування електронних закупівель. А в законопроект, який знову вносить купу змін у Податковий кодекс, зокрема для регулювання оподаткування спадщини, намагаються заштовхнути поправку про повернення податковій міліції її повноважень. Противники змін діють наполегливо та «витончено», приховано створюючи правові колізії, і таким чином встромляючи палки в колеса реформам. От що з такими робити? Ти їх у шию, а вони – в вікно!

Нахабство – це щастя і удача «лоббіста»

Заступник міністра економічного розвитку та торгівлі Максим Нефьодов  попередив громадськість, що п'ятірка народних депутатів на чолі із Віктором Бондарем і Геннадієм Чекітою спробували "креативно" підставити підніжку  системі публічних електронних закупівель ProZorro. Вони внесли законопроектом "Про електронні довірчі послуги" ряд правок, серед яких схованими виявились декілька «геніальних» новацій щодо закупівель. Зокрема, право Держспецв’язку скасувати авторизацію електронного майданчика у разі «непогодження документів, поданих на підтвердження кваліфікації постачальника електронних довірчих послуг».

Роз’яснюємо. Для того, аби зайти через абсолютно непрофільний законопроект, вони продублювали в ньому визначення е-майданчика ProZorro (із Закону про публічні закупівлі – Авт.) і таким чином створили законодавчу колізію, що формально наділяє систему публічних закупівель статусом надавача електронних довірчих послуг. Хоча вона і близько цим не повинна займатися. А відтак – з’являється можливість в будь-який момент заблокувати роботу майданчика під соусом підтвердження його «довірчої» кваліфікації.

 «Тут підходить тільки російська приказка "наглость - второе счастье". Підозрюю, депутати не самостійно це придумали, а просто підписали текст одного відомого тендерного "профі", - заявив пан Нефьодов. Він дуже розраховує на відповідальних депутатів, які вчасно розберуться із цими "ідеями". «Але взагалі, це сумна відповідь на питання, яке люблять задавати журналісти: "от ваша реформа вже незворотня?" На жаль, тільки постійний контроль і тиск громадянського суспільства втримує позитивні зміни. Як тільки ми відвернемось, все вмить повернуть назад», - констатує заступник очільника МЕРТ.

Тендерна мафія вирішила йти не в лоб, а манівцями. Може, депутати не помітять, за що голосують, а це у них часто трапляється і гарно виходить. Рецепт простий: підготувати «цікаві» законодавчі пропозиції, знайти вірних друзів серед депутатів, які внесуть ці пропозиції у який хороший, потрібний, але малопомітний  законопроект, і тихенько чекати, коли «проканає».

Податкова міліція, давай, до побачення

Також стало відомо, що на засіданні останньої погоджувальної ради, що відбулася в понеділок 20 лютого, голова податкового комітету Ніна Южаніна звернулася до спікера ВР Андрія Парубія з проханням включити в порядок денний поточної сесії законопроект № 0940 щодо оподаткування спадщини, одним з пунктів якого значиться… повернення повноважень податковій міліції.

Нагадаємо, що Верховна Рада помилково ліквідувала податкову міліцію, коли в кінці минулого року вносила чергові зміни до Податкового Кодексу. Депутати проголосували за виключення з кодексу розділу про податкову міліцію та забули вказати, що норма діятиме лише зі створенням в Україні нової служби фінансових розслідувань (фінансової поліції). Відтак, з 1 січня 2017 року податкова міліція автоматично виявилась «де-юре» ліквідованою. І доки Мінфін з незрозумілих причин затримує розробку нового закону про фінполіцію, окремі добродії намагаються будь-що повернути старий податково-міліцейський «орган» до життя.

«Якщо ці зміни пройдуть, то про створення найближчим часом фінансової поліції – цього не карального аналітичного органу, можна забути», - пояснює нардеп від Самопоміч Андрій Журжій. Він з колегами організував широку інформаційну кампанію та правову підтримку постраждалим від дій податкових полісменів з  хештегом #до_побачення_податкова_міліція

Депутат переконаний, що лише публічний резонанс і активна суспільна позиція зможуть відіграти вирішальну роль в ліквідації карального "азарівського" органу. «Це єдине, чого бояться лобісти Насірова (нинішній голова ДФС – Авт.)», - вважає Журжій.

Адже спочатку, за його словами, ситуацію намагалися вирішити непомітно: зранку 7 лютого коаліційні депутати підтримали правку про повернення повноважень податковій міліції в Податковому комітеті, і в той же день планувалося проголосувати в Раді за законопроект з цією правкою.

«Виключно через те, що міністр фінансів виніс це питання на публічний загал і проблема  створила суспільний резонанс, лобісти податкової міліції побоялися розглядати законопроект № 0940. Очікується, що законопроект буде поставлений на голосування в кінці лютого, щоб ухвалити закон до того, як відсутність повноважень в податкової міліції буде підтверджена в суді», - повідомив депутат.

Як бачимо, діяльність окремих депутатів має усі ознаки шкідництва.  І, здається, побороти його вдасться лише через запровадження системи моніторингу і контролю за нардепами – хто, на кого і в чиїх інтересах впливає на законодавство, та системи жорсткого реагування на такі дії з боку регламентного Комітету та керівництва ВР.

Оксана Поліщук, Київ.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-