Бюджет-2017: Усім дала, себе не забула

Бюджет-2017: Усім дала, себе не забула

Аналітика
Укрінформ
У новій версії бюджету видатків побільшало до рівня повний «соціалізм»

Стали відомі параметри бюджету, що готується до другого читання. Експерти почитали, схопились за голову і тихо виматюкались. Ми повертаємось до практики: не стільки заробили, як роздаємо. Причому, більшою мірою роздаємо «своїм». Оголосили про підвищення витрат на 28,3 млрд гривень від підвищення мінімальної зарплати, а реально підвищили витрати на більш ніж 40 млрд гривень.

Одним словом – щедрість

Данило Монін, один зі співавторів альтернативної версії податкової реформи, проаналізував видатки, передбачені новою версією бюджету на наступний рік і коротко резюмував: «Бля…во!».

Ось, що він побачив. В категорії «зрада»:

  1. Бюджет Верховної Ради - збільшено на 14%.

  1. Бюджет ДУСі (Державне управління справами, обслуговує Президента та високопосадовців – Ред.) – збільшено до 2 млрд грн. Зростання витрат на 48% у порівнянні з 2016 роком.

  1. Обслуговування президента і його адміністрації - зростання на 63%,  456 млн до 746 млн грн.

  1. Генеральна прокуратура - після зростання витрат у першому варіанті бюджету на 40%, ще додали 400 млн грн. Підсумкове зростання - 52% в порівнянні з 2016 роком.

  1. Міністерство оборони - без збільшень в порівнянні з першим варіантом бюджету.

В категорії «перемога»:

Освітня субвенція в місцеві бюджети - збільшена на 10,7 млрд грн. Медична субвенція місцевим бюджетам - на 8,9 млрд грн. Якщо врахувати, що медицина і освіта оплачуються також і з місцевих бюджетів, то в цілому цим двом галузям перепаде 30,5 млрд гривень. Оскільки доходи місцевих бюджетів, очікується, отримають майже 10,9 млрд грн від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО).

В категорії «все складно»:

  1. На Пенсійний фонд витрати зменшені на 14,8 млрд грн. Знову ж таки, очікується, що у зв’язку з підняттям мінімальної зарплати у фонд збільшаться відрахування єдиного соціального внеску (ЄСВ) з підприємств. А чи насправді так станеться – ніхто не впевнений.

  1. «Енергосубсідії», якими уряд вирішує основну соціальну проблему, викликану підвищенням тарифів на житлово-комунальні послуги, на які планувалося виділити близько 51 млрд грн, таки скоротили на 3,6 млрд грн. Знову ж, не зрозуміло, як вплине підвищення мінімальних зарплат на платоспроможність населення, і наскільки громадяни, роботодавці, а також розпорядники субсидій будуть сумлінними у питанні зарплат та субсидій.

Загальний висновок. Державна система показує свій ненаситний апетит і діє у властивій їй манері. Оголосили про підвищення витрат на 28 млрд гривень (у зв’язку з підвищенням мінімальної зарплати), а реально «намалювали» витрат на більш ніж 40 млрд гривень.

А давайте всім перерозподілимо!

Фактично видатки зведеного бюджету тепер оцінюються в 975 млрд грн або 43-44% від очікуваного в 2016 році ВВП.

Трохи пояснень, чому саме ця цифра є показовою і важливою.

Річ у тім, що через співвідношення видатків бюджету і ВВП визначається так званий рівень перерозподілу ВВП (наскільки справедливо роздаємо те, що спільно заробили), який означає ефективність функціонування економіки.

Психологічна межа для платників податків знаходиться на рівні 30%. Якщо рівень перерозподілу не перетинає цю межу, вважається, що платники перебувають у стані економічної свободи. У разі її перевищення бізнес починає задавати питання: «Чи ефективно використовує мої кошти держава?», і паралельно намагається оптимізувати свою діяльність. І чим далі – тим сильніше, аж до повного виходу в «тінь». Відповідно, державні фінанси отримують дулю з маком і держава балансує на межі економічної безпеки.  

Ще кілька років тому в Україні показник перерозподілу був на рівні  44%. Це, по суті, «соціалізм» у економіці, кажуть спеціалісти. Урядом Арсенія Яценюка у бюджеті-2016 показник було зменшено до 41%. І ми пам’ятаємо про той шквал суспільного незадоволення, що супроводжував його уряд.

На початку року в експертному середовищі пройшла дискусія, за результатами якої для України, з її бідністю і слабкими інститутами, орієнтиром були названі 37% перерозподілу ВВП через зведений бюджет. Але у першому ж варіанті Бюджету-2017 урядом Володимира Гройсмана цей показник було піднято до 42%.

За словами учасника податкової групи РПР (неурядова організація «Реанімаційний Пакет Реформ»), підприємця  Едуарда Курганського, експерти проскрипіли зубами і сказали – ну, добре, у воюючій країні... Потопчемося на місці ще рік… А потім почалося щось незрозуміле: заява уряду про підняття мінімальної зарплати, законопроект про повернення коштів вкладникам банку Михайлівський... «Мені байдуже, хто при владі. Але політики штовхають країну в економічну яму. І це не може не напружувати», - каже Курганський.

Владі варто було б прислухатися, доки не пізно, до думки бізнесменів. Інакше всі її плани можуть накритися мідним тазиком.

Оксана Поліщук. Київ.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-