Павло Петренко, міністр юстиції
Старі прокуратура та міліція не боролися з корупцією, бо вийшли б на себе як учасників «схем»
Інтерв'ю 29.01.2016 10:00

Завдання українського уряду полягає у тому, щоб забезпечити умови для проведення конкурсу і роботи конкурсної комісії. Тому станом на кінець минулого року дана комісія, яка була визнана всіма без винятку європейськими і американськими партнерами та нашими представниками громадськості такою, що створена на прозорих умовах, обрала трьох з п'яти членів антикорупційного агентства. Згідно з законодавством,  цього достатньо для того, щоб агентство почало працювати і робити хоча б перші кроки, пов'язані з запуском системи електронного декларування.

На дві вакантні посади уряд оголосив повторний конкурс. Наголошую: з боку ані Мін`юсту, ані Кабінету Міністрів не може бути жодного тиску на цю комісію. Я сподіваюся, що члени конкурсної комісії розуміють всю повноту відповідальності, яка на них лежить, та в максимально короткі строки проведуть повторний конкурс і таким чином повністю сформують НАЗК якнайшвидше.

Протягом минулого року нам вдалося запустити цілу низку електронних сервісів - це і реєстрації компаній, і отримання інформації, витягів, довідок, реєстрація в сфері актів цивільного стану, коли ви реєструєте народження дитини, своє одруження. І головне, що нам вдалося зробити, - наприкінці минулого року парламент ухвалив великий пакет децентралізаційних законів, якими передано функції щодо реєстрації бізнесу та нерухомості місцевим органам влади і майже восьми тисячам українських нотаріусів.

Таким чином, ми прибрали монополію та спростили саму процедуру. І вже зараз можу сказати, що протягом першого місяця роботи нових законів ми бачимо те, що бізнес і громадяни практично перестали скаржитися на наявність корупції при реєстрації, тому що у них є вибір.

Нотаріуси не беруть хабарі. Якщо один нотаріус погано працює, можна піти до іншого, який знаходиться через дорогу. Так само створена конкуренція, і саме це є тим успішним прикладом реформи, яка прибирає корупцію з побутових послуг і сервісів, якими користуються українські громадяни.

Я б хотів, щоб й інші міністерства, які мають дуже багато контактів з громадянами, це і міграційна служба, яка видає паспорти, це і Державна фіскальна служба, яка має постійний контакт з громадянами, брали приклад з Мін`юсту. Міністерство юстиції ліквідувало реєстраційну службу в своїй структурі як клас і тих реєстраторів, які асоціювалися з корупцією й хабарами.

- Це велике досягнення. Але в Україні залишається велика армія чиновників, які мріють жити краще, а тому не відмовляться від хабарів.  Як тут можна уникнути корупції?

- Це другий блок превенції - достойний рівень заробітної плати державним службовцям, які працюють з громадянами. Вони мають зосередитися на роботі, а не бути змушеними думати лише про те, як прогодувати дітей, родину.

- Відкритість, прозорість і підзвітність чиновників обов'язково мають бути. Цей блок превентивних заходів взаємозв'язаний з першими двома. Тому ми протягом минулого року відкрили всі реєстри, які є в Міністерстві юстиції, що стосуються нерухомості і бізнесу, де можна подивитися статки, компанії, майно, яке належить державним службовцям.

Ми спільно за європейськими та американськими експертами доведемо до успішного кінця запровадження системи електронного декларування. Щоб кожен українець мав змогу побачити через електронну систему контролю декларацію держслужбовця та його родичів. І основне - державні службовці, які не зможуть пояснити, звідки вони отримали ті чи інші статки, нестимуть реальну кримінальну відповідальність.

- Коли ж це станеться?

- Новий механізм декларування доходів держслужбовцями має запрацювати в 2016 році, незважаючи на небажання окремих членів парламенту, щоб нова система почала діяти якнайшвидше. Ця електронна система вже в попередньому варіанті готова і найближчим часом буде презентована суспільству.

- У корупції завжди винні дві сторони. Не можна звинувачувати лише чиновника-корупціонера,  адже для того, щоб він міг узяти, цей хабар йому має хтось принести. Що із цим робити?

- Треба вести роз'яснювальну та просвітницьку роботу серед громадян для того, щоб відпрацьовувати в нашій з вами свідомості неприйнятність будь-яких проявів корупції. Навіть тих, які нібито здаються нам не критичними, коли це подяка вчителю чи лікарю.

Корупція виникає там, де немає прозорості й відкритості. Саме тому ми максимально перевели наші сервіси в онлайн режим. Це дійсно дало результат. Понад два мільйони українців за неповний 2015 рік скористалися безкоштовними електронними сервісами на сайті Міністерства юстиції. Більше півмільйона скористалися платними сервісами по реєстрації компаній, отримання інформації. Це є ті реальні речі, які відчуває кожен українець. Коли немає контакту державного службовця з громадянином - це точно сприяє відсутності хабарів, тому що комп'ютер хабара не бере.

- Будь-які реформи не мають сенсу, якщо немає справедливості в суді. Тому дуже важливо, щоб судова реформа не була косметичною. Щоб ця судова реформа не просто набула форми змін до Конституції, але й змогла набути реального змісту. А реальний зміст - це оновлення судового корпусу, це прихід до професії судді тих людей, які пройдуть через публічний конкурс і які матимуть довіру у простих українців. Тому що не можуть виносити рішення іменем України ті люди, довіра громадян до яких складає тільки 5%. Таке рішення не вартує навіть паперу, на якому воно друкується.

Тому тільки оновлення судової системи через прозору процедуру і допуск до професії людей, які досі не працювали у ній, буде реальним результатом реформи.

Олена Собко, Укрінформ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-