Cпоживачі та фінансові установи отримают справедливого арбітра

Cпоживачі та фінансові установи отримают справедливого арбітра

178
Ukrinform
  • України запроваджує новий позасудовий механізм вирішення спорів - через фінансового омбудсмена

  • Вирішення фінансових спорів незалежною інституцією повністю відповідає Директиві ЕС 2013/11/ЄС та впроваджено в 24 країнах ЕС

  • Спори між споживачами та фінустановами будуть вирішуватись незалежною інституцією в строк до 90 днів.

Прийняття Верховною Радою законопроекту 8055 «Про установу фінансового омбудсмена» покращить взаємовідносини між фінансовими установами та споживачами, а запровадження нового позасудового механізму вирішення спорів – через омбудсмена – призведе до збільшення рівня довіри населення до фінансової системи. До такого висновку прийшли учасники круглого столу «Як фінансовий омбудсмен захистить споживача фінансових послуг», який пройшов за ініціативи Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».

На сьогоднішній день українські споживачі фінансових послуг не мають ефективного правового захисту у разі виникнення спорів з фінансовою установою. Єдиною опцією для них залишається звернення до суду. Українські суди залишаються дорогими та неефективними. За результатами досліджень, тільки 6,5% українців довіряють українській судовій системі. Також споживачі можуть направити скаргу до регуляторів фінансових ринків, але останні не наділені достатніми повноваженнями впливу на порушників прав споживачів фінансових послуг.

Законопроектом «Про установу фінансового омбудсмена», який було зареєстровано у Верховній Раді України 22 лютого 2018 року за ініціативи 9 народних депутатів різних фракцій пропонується запровадити в Україні новий альтернативний механізм позасудового вирішення спорів між фінансовими установами та споживачами. Розділ III законопроекту передбачає, що громадяни України, при виникненні спорів з фінансовою установою, отримають нове право звернутись за захистом своїх прав (з заявою) до фінансового омбудсмена. Фінансовий омбудсмен – це інституція, яка створюється згідно законопроекту та в першу чергу, буде намагатиcя примирити сторони конфлікту (спору). Фінансовий омбудсмен також отримає повноваження приймати рішення за результатами розгляду заяв споживачів. Такі спори мають вирішуватись в загальний строк не більше 90 днів. При цьому, за громадянами зберігається конституційне право звернутися з прямим позовом до суду.

«Запроваджуючи установу фінансового омбудсмена, ми намагаємось не стільки створити альтернативу судам, скільки сприяти досягненню компромісу між споживачами та надавачами фінансових послуг у разi конфлiктних питань. Законопроект №8055, перш за все, направлений на медіацію та ефективне вирiшення спорів, що виникають між ними, вiн для кращого порозуміння сторін. Що в свою чергу сприятиме росту довіри до фінансового сектору. Більше того, законопроект вочечидт сприятиме росту довіри до фінансого сектору. Впевенений, , що з появою установи фінансового омбудсмена, закони, які регулюють дотримання прав споживачів фінансових послуг будуть набагато краще виконуватись», – каже один з авторів законопроекту, народний депутат Руслан Демчак

«Законопроект в певному сенсі є революційним, тому що він змінить всю філософію взаємовідносин між фінансовими установами та споживачами. В їх основі буде довіра та більш справедливе обслуговування українців. Закони не можуть якісно працювати без належного контролю та правозастосування. І саме поява інституту омбудсмена буде сприяти кращому виконанню фінансовими установами законів. Сподіваюсь, що фінансові установи будуть працюватимуть більш чесно та прозоро. Вони також выд цього виграють, бо тыльки через якісне обслуговування можна розвивати роздрыбни бызнес», – зазначила Юлія Вітка, модератор круглого столу, заступник керівника Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору».

«Я переконаний, що цей закон, перш за все,для пересічних українців. Але я також впевнений, що буде і сильний супротив системи проти закону. Не всі хочуть змінювати існуючі правила, тому що в «мутній водиці» краще ловити рибу. Дехто хоче і надалі продовжувати ошукувати фінансово необізнаних людей, видавати кредити, де реальна проценна ставка сягає більше 1000% річних, порушувати правил розкриття інформації та вимог до договорів. Людей потрібно захистити. І це зробить фінансовий омбудсмен», – зазначив народний депутат Сергій Рибалко, одна з авторів законопроекту.

Законопроект 8055 «Про установу фінансового омбудсмена» відповідає вимогам Директиви ЄС 2013/11/ЄС, яка є обов’язковою для виконання в країнах ЄС з 1 січня 2016 року, та кращим міжнародним практикам. Механізм альтенативного вирішення спорів працює в 24 країнах ЕС із 28.

###

Американський народ, через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), надає економічну та гуманітарну допомогу різним країнам світу протягом 50 років. В Україні допомога з боку USAID зосереджується на трьох напрямках: охорона здоров’я та соціальний перехід, економічне зростання, демократія та врядування. Починаючи з 1992 року, USAID надало технічної та гуманітарної допомоги Україні на суму 1,8 млрд. доларів США. За додатковою інформацією щодо програм USAID в Україні просимо звертатися до Управління зв’язків з громадськістю та комунікацій USAID за телефоном: +38 (044) 521-5753 або завітати на наш веб-сайт: http://ukraine.usaid.gov.

Мета Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» (жовтень 2016 року – грудень 2020 року) – допомогти перетворити фінансовий сектор України на прозору, справедливу та диверсифіковану систему, яка підтримує підприємства всіх розмірів та слугує потребам людей. Проект підтримує реформування фінансового сектору в Україні та надає допомогу за такими напрямами: підвищення довіри до банківського сектору; розширення доступу до фінансів у небанківському фінансовому секторі; розширення застосування електронних фінансів; реформування пенсійної системи; а також інформаційно-освітня робота з вразливими групами населення для збільшення їхнього залучення до фінансових ринків. Особливу увагу Проект USAID «Трансформація фінансового сектору» приділяє питанням фінансової грамотності та захисту прав споживачів фінансових послуг, щоб допомогти їм отримати впевненість, знання, інформацію та захист, необхідні для розширення можливостей повноцінної участі у фінансових ринках.

За додатковою інформацією щодо Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» та його діяльності, просимо звертатися до Групи Проекту з комунікації та зв’язків з громадськістю за телефоном: +38 0442370210. Сторінка Проекту в Facebook: https://www.facebook.com/FSTProject/.


Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-