Замовити пресконференцію в Укрінформі

реклама

Новорічна лотерея для ОТГ: чи залишаться субвенції й акциз?

Новорічна лотерея для ОТГ: чи залишаться субвенції й акциз?

Блоги
Укрінформ
Час формування національного бюджету є лотерейним для більшості громад України.

Хтось отримає «по повній», а хтось так і буде рахувати копійки. В умовах проведення реформи місцевого самоврядування громади отримали додатковий стимул до наповнення власних бюджетів через податки. Усе просто: маєш у своєму місті або селі заправку, розвинуті підприємства, торгівлю - маєш хороші доходи в бюджет.

60% податку на доходи фізичних осіб, 5% акцизу, а також інші надходження зробили 2016 рік чи не найбагатшим для більшості громад України. Подорожуючи нашою країною можна було побачити постійні ремонти доріг, оновлення шкіл та дитячих садків, налагодження благоустрою тощо.

Проте восени, як завжди, стартувала «бюджетна лотерея» і більшість представників місцевих рад стали непокоїтися про доходи своїх громад. Україною почала мандрувати чутка про скасування субвенцій, що наче повітря необхідні для реформування освіти та медицини на місцях. Також говорять про передачу 50% з палива та 100% акцизу з продажі алкоголю до обласних бюджетів, що може стати для громад катастрофою.

Інститут «Республіка» вирішив проаналізувати ситуацію і розповісти, що є правдою, а що - міфом.

Хоча більшість міських та сільських голів об’єднаних громад непокоїлись про скасування субвенцій на медицину та освіту, вони все ж закладені в проекті на 2017 рік.

З акцизом ситуація більш небезпечна.

У Верховній Раді України нині зареєстрований законопроект № 5206 про внесення зміни до Бюджетного кодексу України щодо зміцнення фінансового стану місцевих бюджетів.

Як на мене, «зміцнення фінансового стану» - назва із сарказмом. Бо він передбачає, що 50% акцизу на паливо підуть в обласні бюджети. У ВРУ пояснюють, що це допоможе збалансувати доходи усіх громад. У даному випадку народним депутатам краще знайти інші можливості для збільшення доходів ОТГ, що не мають заправок, аніж забирати половину доходів з акцизу.

Таким чином, експерти Інституту «Республіка» взяли для аналізу по 5 ОТГ з однієї області сходу, центру, півночі, півдня та заходу України і порівняли співвідношення акцизу до власних доходів громад. Тобто ми шукали відповідь на питання: яку ж частку акциз становив у власних доходах в громадах за 2016 рік?

Виявилося, що у 23 громадах Одеської, Тернопільської, Дніпропетровської, Донецької та Чернігівської областей  в середньому акциз становив 13% від загальних доходів місцевих бюджетів. Звісно, десь він наближався до 0, десь до 39%, але це були чесно зароблені гроші громади. Тим більше, це стимулювало органи місцевого самоврядування створювати відкриті умови для торгівлі за правилами податкового кодексу. Касові апарати та чекові машини росли, як гриби, у більшості газових заправок та магазинів з алкоголем і тютюном.

Зараз можна навести багато гіпотез появи цього законопроекту, та головне для місцевих громад сьогодні - зберегти свої кошти, а отже, відстояти свій зароблений акциз, доки законопроект не прийняли. За прогнозами, його скоріш за все будуть ставити на голосування до нового року, щоб січень почати з новими бюджетами.

***Тому, порада для ОМС - шукайте швидше своїх лобістів у ВРУ, проводьте переговори з народними депутатами, щоб провалити цей законопроект.

Варто наголосити, що реформа місцевого самоврядування та її кровоносна система – кошти (зі скрипом), але вона намагається встояти проти величезної кількості внутрішніх та зовнішніх противників і паразитів. Факт розвитку або деградації громад залишається все ж незмінним: або громади формують сильний професійний склад з якісною, системною комунікацією починаючи з мешканців, завершуючи народними депутатами та Кабміном. Крім цього, пишуть стратегії та починають заробляти справжні кошти для розвитку своїх міст та сіл, або вони ж приречені на провал. У будь-якому разі Інститут «Республіка» бажає реформі та громадам успіху в новому році, високих досягнень та перемог!

Олександра Скиба

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-