Пенсійна реформа: знову «не на часі»?

Пенсійна реформа: знову «не на часі»?

2356
Ukrinform
Хочеться сподіватись, що прем'єр покаже, що таке пенсійна реформа, з тим щоб закінчились нарешті інтриги і розпочалася реальна праця

Світовий досвід

Пенсійна реформа в країнах Європи і світу, що знаменувала собою створення накопичувальних ПС (Пенсійних систем) та перехід до трирівневих моделей, розпочалася не так давно. Однак за досить короткий час розвиненим країнам вдалося вирішити питання достойного пенсійного забезпечення громадян. Звичайно, великі пенсії отримують не всі, а тільки ті, хто накопичував собі на старість в недержавних пенсійних фондах та в пенсійних програмах, мінімальні та пенсії із Солідарної системи суттєво менші.

Одночасно суспільствам, які здійснили пенсійні реформи та створили накопичувальні рівні своїх пенсійних систем, вдалось акумулювати величезні довгострокові інвестиційні ресурси, які активно працюють на економіки цих країн.

Світові пенсійні активи накопичувальних фондів 16 найбільших ринків світу за останні 10 років збільшились майже вдвоє і на початок 2016-го склали $35,3 трлн. Така гігантська цифра відповідає 80% сукупного ВВП цих країн.

Провідну роль на глобальному пенсійному ринку відіграє США: на початок 2016 року обсяг пенсійних активів у Сполучених Штатах становив майже $22 трлн. До п’ятірки лідерів також входять Велика Британія ($3,2 трлн), Японія ($2,7 трлн), Австралія ($1,5 трлн), Канада ($1,5 трлн).

Всупереч кризі позитивна динаміка зростання пенсійних активів спостерігалася протягом усього останнього десятиріччя. Так, за період з 2005 по 2015 рр. середньорічні темпи зростання активів  найбільших  пенсійних ринків світу становили 5,1 %, а протягом докризових 2002–2007 років – 12 %. При цьому найвищі середні темпи приросту активів пенсійних фондів забезпечили «нові гравці» - Бразилія – 20,4 %, Австралія – 18,2 % та Гонконг – 14,4 %.

Таким чином, чутки про кризовий стан та неплатоспроможність світової пенсійної системи не відповідають дійсності: вона успішно подолала фінансову кризу і активно розвивається.

Соціальний та економічний ефект пенсійної реформи

Громадська думка та політикум України сприймають продовження пенсійної реформи більше, як крок соціальний, що полягає у запровадженні змін до Солідарної системи та створенні другої (з обов’язкової накопичувальної системи) і третьої (із НПФ – недержавного пенсійного фонду) пенсії громадянам, як фактор соціальної стабільності і впевненості людини в завтрашньому дні.

Це правда, але не вся. Вважливим позитивним наслідком пенсійної реформи є і сьогоднішній реальний фінансово - економічний ефект, а не тільки майбутній соціальний.

Фактично кошти накопичувальної пенсійної системи (НС) – це єдине довгострокове (на 5-10-20-30 і більше років) джерело національних, внутрішніх інвестиційних ресурсів для розвитку економіки, підприємств реального сектору, фінансування державного бюджету, якого немає сьогодні, і власне, не буде й завтра, ні у держави, ні у комерційних банків, ні у страхових компаній, ні в інвестиційних фондів.

У сфері державних фінансів - це створення стабільного довгострокового джерела рефінансування державного боргу. Згідно із законодавством до 50% вартості всіх активів НС можуть бути розміщені в державні цінні папери. Це внутрішнє  джерело забезпечить суттєве зменшення залежності держави від зовнішнього кредитування.

Участь у НС збільшує зацікавленість працівника у формуванні особистих пенсійних накопичень, які є їхньою власністю із правом успадкування, створює додаткова мотивацію до офіційного працевлаштування та легалізації доходів, а роботодавця до детінізації своєї діяльності з метою капіталізації бізнесу.

Тим самим забезпечується легалізація витрат на оплату праці, збільшення бази оподаткування та ЄСВ. А присутність у акціонерному капіталі підприємства частки власності, належної пенсійним фондам, за якими стоять законні інтереси багатьох мільйонів застрахованих осіб, створює для власника корпоративного бізнесу систему додаткового захисту від рейдерських захоплень та інших корпоративних конфліктів.

Поява потужного внутрішнього інвестора сприятиме росту фондового ринку, залученню інших внутрішніх, а згодом й іноземних інвесторів. Інвестиції з НС здійснюються перш за все у фінансові інструменти фондового ринку (акції, облігації) та у банківські депозити. Наявність в країні крупного внутрішнього фінансового інвестора є дієвим стабілізуючим фактором для фондового ринку. В умовах кризи, на відміну від іноземних інвесторів, які виходять з країни, чи внутрішніх приватних інвесторів, які виводять капітали в офшори, кошти НС залишаються в країні за будь-яких умов.

Багатоплановий вплив запровадження накопичувальної ПС на всіх учасників - працівників, роботодавців, власників бізнесу, держави - створить позитивний суспільний ефект, підвищить імідж влади в очах українських громадян.

Проведення пенсійної реформи буде конкретним кроком з імплементації положень Угоди про Асоціацію з ЄС, додатковим визнанням міжнародною спільнотою проведення реальних економічних реформ та покращення інвестиційного клімату в Україні.

Як це все зрушити?

Як правило, пенсійні реформи були успішними лише в тих країнах, де мали місце політична воля, великі інтелектуальні та організаційні зусилля влади та громадськості, всупереч інтригам, які не тільки у нас супроводжують пенсійну реформу. Сьогодні в Україні інституцією, яка здійснює координацію зусиль влади і громадськості, є Національна рада реформ.

Потрібно негайно внести пропозицію Національній раді реформ терміново розглянути «багатостраждальний» та багаторічний хід Пенсійної реформи із презентацією паспорту реформи, проектів законів та загальною оцінкою прогресу реформи.

Треба також запропонувати Нацраді реформ внести Пенсійну реформу окремим пунктом до переліку пріоритетних реформ, чого до цього часу не було зроблено, хоча громадськість наполягає на цьому вже давно.

Слід визначити осіб, персонально відповідальних за її проведення, з боку Мінсоцполітики, Міністерства фінансів, НКЦПФР, Нацфінпослуг, Мінекономіки, НБУ, Уряду, ВР та призначити Національного координатора реформи.

І найважливіше. Сьогодні в Комітеті Верховної Ради з питань соціальної політики знаходиться два законопроекти з однією назвою, які врегульовують подальше проведення Пенсійної реформи: проект Урядовий (4608) і проект, внесений групою народних депутатів (4608-1).

Важливо негайно розглядати ці законопроекти, прийняти в першому читанні Урядовий і взяти кращі положення депутатського, про які йшлося вище. Так, проект урядовий небездоганний. Та стратегічні питання в ньому вирішені правильно, в доповненні із депутатським він значно кращий попередніх, є справді сучасним та актуальним. По-друге, всі інші пропозиції до проекту можна врахувати у роботі над другим читанням.

Вікно можливостей для продовження Пенсійної реформи знову відкрилося.

Потрібно діяти

Поки готувався цей матеріал, надійшла інформація, що Андрій Рева, новий міністр, який особисто підписав Урядовий законопроект і подав його на розгляд Кабінету Міністрів, хоче відкликати його із Верховної Ради, посилаючись на домовленість із МВФ і те, що питання «не на часі». Віце-прем'єр-міністр Павло Розенко, який спрямовує та координує діяльність соціального блоку Уряду, в свою чергу спростував наявність домовленостей з МВФ щодо відкликання проекту закону. За його словами, всі спірні питання, пов'язані з введенням другого рівня пенсійної системи та продовженням пенсійної реформи, Уряд узгодив з МВФ і врахував в доопрацьованій версії законопроекту 4608.

А що скаже Прем’єр-міністр Володимир Гройсман, який кілька тижнів тому за своїм підписом зробив подання до ВР на основі рішення Кабінету Міністрів України?

Громадськість ще не забула його справедливі слова, сказані в день призначення на високу державну посаду: "Цей уряд має стати владою нової якості, яка відповідає за свої дії та результат… Ганьба всім тим, хто за 24 роки не дали людям жити по-людськи».

І особливо фраза-відповідь, що вже стала хрестоматійною: "Я вам покажу, що таке управління державою".

Хочеться сподіватись, що Володимир Гройсман покаже, що таке пенсійна реформа, з тим щоб закінчились нарешті інтриги і розпочалася реальна праця. Для цього є все, потрібно лише бажання діяти заради спільної справи.

Віталій Мельничук
 

* Точка зору автора може не збігатися з позицією агентства
Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-