Українське законодавство не забороняє жінкам виходити на пенсію у 55 років - Микола Шамбір
Серед суттєвих новацій пенсійного законодавств, які набрали чинності у жовтні минулого року, чи не найбільше дискусій та критики у суспільстві викликало подовження трудової діяльності для жінок
24.12.2012 10:34

Серед суттєвих новацій пенсійного законодавств, які набрали чинності у жовтні минулого року, чи не найбільше дискусій та критики у суспільстві викликало подовження трудової діяльності для жінок. Однак, як засвідчила практика, це не завадило багатьом українкам піти на заслужений відпочинок відразу після настання 55 років, оскільки закон передбачив для них і таку норму.

Про те, скільки жінок скористалися цим право для виходу на заслужений відпочинок, чи виправдані були такі кроки уряду, а також, як спрацювала пенсійна реформа в Україні, кореспондент УКРІНФОРМу розмовляла із директором Департаменту пенсійного забезпечення Міністерства соціальної політики України Миколою Шамбіром.

- Миколо Івановичу, які переваги отримала держава від запровадження пенсійної реформи?

- Головним результатом Закону «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» є те, що він дав можливість з травня 2012 року здійснити часткове осучаснення пенсій - один із важливих кроків по зменшенню існуючих розривів у розмірах пенсій залежно від року виходу на заслужений відпочинок.

Були створені умови для того, щоб людина сама вибрала, в якому віці виходити на пенсію. В залежності від цього вибору здійснюється підвищення пенсії у разі більш пізнього виходу на пенсію та її зниження при більш ранньому виході. Так жінки, які виходили в цьому році на пенсію у віці 55 років 6 місяців, отримали підвищення пенсії на 2,5 %, яке встановлено їм постійно.

Законом було надано також можливість жінкам, які звільнені з роботи, за наявності страхового стажу 30 років виходити на пенсію у 55-річному віці. За рік правом дострокового виходу на пенсію за віком скористалися 23 554 жінки або 7% від кількості жінок, яким у цей період призначено пенсію.

Одноразову виплату в розмірі десяти місячних пенсій проведено 1795 пенсіонерам з числа працівників освіти та охорони здоров'я.

Варто відзначити, що законом також було здійснено суттєві кроки щодо наближення призначення пенсій за “спеціальними” законами до єдиних правил.

- Нагадайте, будь ласка, ще раз про новації для спецпенсіонерів?

- Зокрема, для них було встановлено максимальний розмір пенсії на рівні 10 величин прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб. У грудні 2012 - не більше 8840 грн. Окрім того, встановлено, що у період перебування на посадах, які дають право на „спеціальну” пенсію, вона виплачується у розмірі, який обчислений на загальних умовах. Зменшено також розмір пенсії з 90 до 80 відсотків від заробітної плати для „спеціальних” пенсій. Є й інші нововведення: обмежено заробіток для призначення пенсії народним депутатам, суддям, прокурорам, військовослужбовцям сумою заробітної плати, на яку нараховується єдиний соціальний внесок, як для інших категорій пенсіонерів, а також збільшено тривалість страхового стажу для набуття права на призначення таких пенсій.

- Чи зросли завдяки пенсійній реформі темпи збільшення пенсій у 2012 році.

- Із 1 травня 2012 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України “Про підвищення рівня соціального захисту населення” від 23 квітня № 327, проведено осучаснення пенсій, призначених до 2008 року. Це дозволило зменшити диспропорції у розмірах пенсій між “старими” та “новими” пенсіями і підвищити 12,9 млн пенсіонерів розміри пенсій у середньому 141,6 грн.

Здійснюється й поетапне підвищення пенсійних виплат військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу, які залишили службу. У результаті проведених заходів середній розмір пенсії порівняно з минулим роком збільшився на 16,9 % та на 1 жовтня 2012 року становить 1438,30 грн. У 2011 році таке підвищення склало 8,3%.

- Чи вдалося подолати зрівнялівку у розмірах пенсій?

- Завдяки проведеному у травні 2012 року осучасненню пенсій відбулися зміни у розподілі пенсіонерів за розмірами одержуваних пенсій, а саме у 1,4 рази збільшилася чисельність пенсіонерів, розмір пенсії у яких перевищив понад 1 500 грн. Водночас кількість пенсіонерів, у яких розмір пенсії був менше 1000 грн, зменшилася до 3,4 млн осіб. Нагадаю, що на початок нинішнього року їх нараховувалося 7,6 млн.

Цим самим тільки розпочато ліквідацію зрівнялівки у розмірах пенсій. З метою удосконалення порядку індексації пенсії уряд підготував проект Закону України „Про внесення змін до деяких законів України”. Ним пропонується щорічно здійснювати перерахунок раніше призначених пенсій шляхом збільшення заробітної плати, з якої призначена (перерахована) пенсія, на коефіцієнт, який відповідає не менше 20 відсоткам зростання середньої заробітної плати порівняно з попереднім роком, але не менше росту інфляції.

- І все ж таки, на вашу думку, наскільки справедливою, станом на сьогоднішній день, є формула нарахування пенсій в залежності від стажу та заробітних плат і чи спрощені умови подачі людиною різних довідок для призначення виплат?

- Із 1 січня 2004 року формула обчислення пенсії передбачає врахування заробітку при призначенні їх розмірів за весь період трудової діяльності, починаючи з 1 липня 2000 року (за період персоніфікованого обліку внесків). До цього періоду додаються 60 місяців трудової діяльності підряд за вибором особи. Крім того, передбачено зарахування до страхового стажу лише тих періодів, за які сплачено страхові внески до Пенсійного фонду. Такий механізм обчислення пенсії дозволяє поставити залежність розміру пенсії від трудового вкладу особи.

Законом України “Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи” удосконалено порядок призначення пенсій, зокрема, заробітну плату за періоди роботи до 1 липня 2000 року може бути враховано при обчисленні пенсії за таких умов. Перша - за бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами. Таке право пенсіонери матимуть лише у період до 1 січня 2016 року. І друга умова - у разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців. Тобто, відпала необхідність обов'язково вишукувати заробітну плату за 5 років до вказаного періоду та підтверджувати її довідками.

- Наскільки більше коштів мало б спрямуватися із держбюджету на виплати пенсій, якби не запрацювала реформа?

- Реалізація Закону України „Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи” дозволила зменшити видатки бюджету Пенсійного фонду України в 2012 році на 2,5 млрд грн.

Це сприяло проведенню осучаснення пенсій з 1 травня 2012 року.

Враховуючи, що кроки, передбачені цим Законом, здійснюються поступово (зокрема пенсійний вік для жінок підвищуватиметься протягом 10 років) найбільший економічний ефект очікується у 2020 - 2021 роках.

- Чи загрожуватиме стабільності роботи бюджету Пенсійного фонду скасування пенсійної реформи і в чому це може конкретно проявитися?

- В Україні чисельність нині працюючого населення майже зрівнялася з чисельністю пенсіонерів. Таким чином, кожний працюючий фінансує за рахунок своїх обов'язкових платежів лише одного пенсіонера. Якщо не змінювати це співвідношення, то експерти відзначають лише два варіанти розвитку пенсійної системи. Необхідно буде проводити або збільшення розмірів внесків для забезпечення досягнутого рівня пенсійних виплат, або - зниження розмірів пенсій, щоб не допустити і без того високого рівня внесків.

На відміну від інших держав світу, де знижують пенсії - від 3% до 25% (Греція), скасовуються тринадцяту пенсію (Кіпр), в Україні пенсія виплачується своєчасно та індексується (перераховується) відповідно до законодавства.

На сьогодні для забезпечення бездефіцитності бюджету Пенсійного фонду України фахівці Мінсоцполітики розробили проект закону України щодо легалізації заробітної плати та зайнятості населення. Окрім того, новою редакцією Закону України “Про зайнятість населення”, який набирає чинності із 1 січня наступного року, передбачено положення щодо стимулювання роботодавця до створення нових робочих місць та легалізації зайнятості населення.

Реалізація вказаних законів дасть можливість легалізувати неформальну зайнятість та виводити із “тіні” заробітну плату. Переконаний, ці заходи дозволять державі запровадити додаткові джерела наповнення бюджету Пенсійного фонду України.

Наталія Андрусенко,

УКРІНФОРМ.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-