Чи є в Києві життя без гарячої води, або Щастя торговців бойлерами

Чи є в Києві життя без гарячої води, або Щастя торговців бойлерами

Аналітика
Укрінформ
Київ встановив комунальний антирекорд – чотири місяці без гарячої води. Певно киян привчають до думки, що це їхня проблема

Централізоване гаряче водопостачання в столиці влітку вже, по суті, “фантом” – хутко зникає навесні в першим зеленим листям, протягом літа з’являється де-не-де, і повертається в будинки лише з початком опалювального сезону. Ще трішки і перетвориться на «музейний експонат». Про це сумно жартують жителі столиці, що з якихось причин не встигли, або не змогли (чи й принципово не хочуть) встановити в квартирах автономні водонагрівачі. “Безбойлерні” кияни змушені були всеньке літо – з квітня/травня ось вже по жовтень митися з тазків та чайників. Майже рекорд! Ті, хто мусив вирішувати проблеми, через які столичні споживачі централізованого гарячого водопостачання – понад 3 тисячі будинків, стали по суті заручниками, “тягнуть” гуму, прикриваючись численними обіцянками та скаргами на труднощі перехідного періоду. Підбиваючи підсумки нинішнього “гарячого” простою столиці, Укрінформ дійшов висновку, що у відповідальних осіб вже входить в звичку знаходити “непереборні” обставини.

Розлучення з Ахметовим запам’ятають усі і надовго

Причини бідування значної кількості киян, що залишаються влітку без гарячої води, відомі – борги. Як власне заборгованість споживачів, так і міської влади перед виробниками і постачальниками тепла, які в свою чергу не розраховуються за енергоресурси. Уже ввійшло в звичку “не припиняти” влітку гідравлічні випробування (метод діагностики тепломереж), які за регламентом мають тривати не більше двох тижнів. Щоразу столична влада “зуб дає”, що ось-ось. Але нібито випробування тривають аж до холодів, приховуючи, по суті, повне відключення гарячого водопостачання в некритичний для споживачів літній період. Останні кілька років знайти крайнього у цьому зачарованому колі важко, а тим більше притягти до відповідальності.

Цього року через зміну оператора майнового комунального комплексу столиці між КДМА та Нафтогазом виник затятий спір про спадкування боргів приватного підприємства Київенерго комунальним підприємством “Київтеплоенерго”. Заборгованість підприємства Ріната Ахметова «Київенерго» формувалась протягом 16 років і нині становить близько 4 млрд грн. Частину цих коштів за законом мають успадкувати муніципальні комунальники. КМДА як орендодавець майна за договором з «Київенерго» заздалегідь знала про завершення договору оренди, про борги Київенерго та про зобов'язання нового підприємства їх забрати. Але до останнього не переймалася цим питанням. Жовтень на носі, а питання й досі вирішується. Тим часом газу для комунальників нема – нема й гарячої води для споживачів.

Безбойлерним тут не місце

“Скільки можна?”, – щоразу обурюються кияни.

І, зневірившись, йдуть до магазинів по рятівні водонагрівачі, забезпечуючи тим самим приріст виручки торговцям побутової техніки. Так, в минулому році в Києві попит на водонагрівачі з початку сезону «літніх відключень» гарячої води підвищився на 30-50%, порівняно з аналогічним періодом 2016-го. Про це повідомляв Володимир Колибабчук, головний редактор порталу маркетплейсу hotline.ua.

Причиною ажіотажу саме й стає регулярне призупинення водонагріву. І взагалі, особливістю останніх 2-3 років є те, що попит на бойлери залишається стабільно високим незалежно від сезону – через бездіяльність комунальників та стабільне підняття тарифів люди змушені переходити на автономний нагрів. До якого, між іншим, настійно закликає віце-прем'єр-міністр, міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадій Зубко.

Відповідно, відчуваючи попит на водонагрівальні прилади, на ринку щороку з’являється кілька нових виробників та постачальників цього обладнання. «Наприклад, навіть такий іменитий виробник як Bosch прийшов в сегмент накопичувальних водонагрівачів в 2014 році», – підкреслив Колибабчук. Експерт стверджує, що український ринок на сьогодні більш ніж насичений. Так, станом на 2017 рік в каталозі hotline було близько 2000 моделей найрізноманітніших бойлерів на всі уподобання і гаманці.

Широта асортименту в магазинах та автономність водонагріву, звісно, хороша річ. Якщо вірити Катерині Саркісовій, фінансовому директору КП “Київтеплоенерго” (новий постачальник гарячої води та тепла в столиці замість ахметівського Київенерго. – Авт.), то “безбойлерних” киян сьогодні залишилось не більше 40%, що на де-факто майже 5-мільйонне населення теж не мало. І якраз з їхнього боку звучать справедливі претензії. Наприклад, що робити тим киянам, які живуть у “демократичному” сегменті нерухомості часів Хрущова, де санвузол, кухня, ванна кімната спроектовані так, що для бойлера просто немає місця? Або ж стандарти електропроводки не відповідають сучасним навантаженням? Тобто, об’єктивні проблеми значної кількості киян в рахунок не беруться...

Труби наші труби – сухі та іржаві...

Як і не береться до уваги те, що тривала відсутність гарячої води у трубах (якщо вони при цьому залишаються повністю “сухими”, що згідно регламентів технічного обслуговування не має допускатися. – Авт.) може негативно позначитися на стані теплових мереж та привести до підвищення аварійності на старті опалювального сезону. «Відсутність гарячої води у літній період ускладнює життя комунальним службам через корозію теплових мереж. Саме тому наше головне завдання – якомога швидше розв'язувати газове питання (спір з Нафтогазом – Авт.) і відновити роботу котелень і ТЕЦ», – сказав заступник голови КМДА Петро Пантелеєв, заспокоюючи киян напередодні опалювального сезону-2018/2019.

Заступник голови КМДА Петро Пантелеєв
Заступник голови КМДА Петро Пантелеєв

За його словами, перший крок до цього вже зробила Київрада, ухваливши 11 вересня рішення про прийняття комунальним підприємством Київтеплоенерго заборгованості Київенерго перед Нафтогазом за поставлений газ за умови передачі права вимоги до споживачів-боржників. Нафтогаз у свою чергу готовий розпочати постачати газ наступного дня після укладання договору з Київтеплоенерго, щоб гаряча вода одразу з’явилась в домівках киян. Мер Києва Віталій Кличко натякає на 10 жовтня, але коли цей “наступний” день прийде насправді, одному Богу відомо.

А тим часом, аварійна служба комунального підприємства «Київтеплоенерго» приведена в повну “бойову” готовність, каже Пантелєєв. За словами заступника мера, у процесі підготовки до зими «Київтеплоенерго» майже завершило гідравлічні випробування і замінило майже 24 км пошкоджених теплових мереж (це при тому, що загальна довжина теплових мереж м.Києва становить близько 2,5 тис. км!). Загалом з квітня у Києві, за словами Пантелеєва, виявили 5288 та ліквідували 5055 пошкоджень теплових мереж. А скільки ж їх ще буде після такого рекордного простою!

Нема води – йдемо до суду

Сумлінні споживачі, які потерпають від відключення гарячої води, теоретично можуть піти до суду, пояснюють адвокати. За словами юристів, у таких випадках є можливість позиватися до постачальників, які не надають послуги, – з вимогою відшкодувати витрати на придбання бойлера чи нагрів води іншим способом та виплатити моральну шкоду. При цьому закон України “Про захист прав споживачів” (ч.3 стаття 22) звільняє споживача, в тому числі, і комунальних послуг, від сплати судового збору. Є можливість подачі колективних позовів. На жаль, на практиці подібні справи видаються безперспективними. По-перше, враховуючи, що судова справа може тягнутися близько півроку. А, по-друге, моральну шкоду доведеться доводити документами про реальну загрозу для життя та здоров’я (погіршення стану, загострення хронічних хвороб та інше). Дешевше купити бойлер, і пригадати потім цю вимушену покупку на чергових виборах мера і Київради...

Марина Нечипоренко. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-