Ціни на проїзд у маршрутках зростають пропорційно протесту пасажирів...

Ціни на проїзд у маршрутках зростають пропорційно протесту пасажирів...

Укрінформ
Місцева влада Києва та Одеси розвела руками, а Львова та Херсону – вжила заходів, бо люди наполягли

Свята закінчилися, і українці поступово входять у звичні будні зі своїми турботами. У цьому їм допомагають і перевізники, адже ціни на проїзд у міських маршрутках знову підскочили – як у столиці, так і по Україні. Про майбутнє підвищення ще на початку грудня заявляв член Асоціації перевізників Києва Юрій Артеменко, який прогнозував здорожчання до 8-9 гривень. Пояснення перевізників – традиційні: на ціноутворення впливає вартість палива, запчастин і розхідних матеріалів, що залежать від курсу долара, а також зростання мінімальної заробітної платні.

І якщо в Києві вартість проїзду на деяких маршрутах поки що зросла переважно на 1 гривню (наразі нам відомо про здорожчання як мінімум на шістьох маршрутах - №599, 569, 201, 249, 455, 472), то мешканці Одеси були заскочені оголошенням про «підскок» тарифу одразу на дві гривні (тобто одразу на 40%) - з 5 до 7. Але найприкріше навіть не це – а цілковита мовчанка деяких органів місцевої влади, які і ліцензії перевізникам видають, і взагалі зобов’язані принаймні контролювати ціни на соціально значущі послуги. Тим часом, на сайті київської мерії поки що ніяких пояснень, лише короткий коментар у ЗМІ, що “частина перевізників підняли ціни ще до Нового року, а тепер і решта піднімають тариф. Вони обіцяють, що вище семи гривень проїзд у маршрутках поки не дорожчатиме”.

Київ: регулює тарифи перевізник, державні органи – без повноважень

Не знайшовши відповідного розпорядження про підвищення тарифів на сайті КМДА, кореспондент Укрінформу звернувся до столичної адміністрації по коментар, де у прес-службі йому підтвердили, що відповідного документа дійсно не було. У прес-службі департаменту транспортної інфраструктури це пояснюють тим, що відомство та міська влада з 2015 року не регулюють тарифи перевізників:

“Постановою Кабінету міністрів України №240 від 25.03 у 2015 році скасовано державне регулювання тарифів на перевезення пасажирів на автомобільному транспорті загального користування. Тарифи маршрутних таксі належать до сфери вільних цін і формуються кожним перевізником самостійно з урахуванням попиту та пропозицій на ринку послуг, вартості пального. У ДТІ немає повноважень щодо погодження тарифів автобусних маршрутів, які працюють в режимі маршрутного таксі.

Гранична вартість проїзду на міських автобусних маршрутах загального користування міста Києва, які працюють у режимі маршрутного таксі, становить 7 грн. Вартість проїзду була 4-5-6-7 грн. Із перевізниками у департаменту домовленість підняти вартість в межах граничної вартості 7 грн. Тобто з 4 до 5, з 5 до 6, з 6 до 7. Але не більше.

Економічно обґрунтовані тарифи на 2017 рік такі: 6,64 грн - на проїзд метрополітеном, 6,91 грн – на проїзд наземними видами транспорту (трамвай, тролейбус, автобус, фунікулер) та 15,39 грн – на проїзд міською електричкою.

Водночас, за розрахунками КП «Київський метрополітен», планова собівартість перевезення одного пасажира на 2017 рік в метро становить 5,68 грн. За розрахунками КП «Київпастранс» планова собівартість перевезення одного пасажира наземними видами транспорту на 2017 рік становить 5,76 грн”, - повідомила Укрінформу Юлія Пономаренко, прес-секретар департаменту транспортної інфраструктури.

Одеса: люди бойкотують нові ціни і готуються до суду

На сайті ж одеської адміністрації від 11 січня опубліковано коментар місцевого Департаменту транспорту про те, що відомство прийняло рішення про підвищення тарифів відсьогодні - з 15 січня, яке обумовлюють тими ж чинниками - підвищенням цін на дизельне паливо, паливно-мастильні матеріали, запасні частини, експлуатаційні матеріали, ремонтні роботи, а також дефіцитом водійського складу від 15 до 35% та підвищенням “мінімалки”. Директор департаменту транспорту, зв'язку і організації дорожнього руху Олександр Ілько так само, як і його київські колеги, пояснив, що підвищення тарифів на проїзд у маршрутних таксі більше не залежить від міської влади. Зазначимо лише, що оголошення про підвищення вартості проїзду одеські перевізники «возять» у своїх маршрутках вже кілька тижнів. І висновок з цього «уповільнення» можна зробити лише один: питання навіть не обговорювалося, ніхто не контролював, наскільки обґрунтованим економічно є саме таке підвищення, ніхто і не намагався знайти спосіб, щоби якось полегшити населенню «битву» з тарифами.

Фото: Ніна Ляшонок / Укрінформ
Фото: Ніна Ляшонок / Укрінформ

Між тим, обурені одесити не вдовольнились такою відповіддю і 15 січня вийшли під мерію з лопатами, аби… «рити там метро», а ще - вирішили ігнорувати підвищення тарифів, сплачуючи все ті ж 5 гривень. Про це написала на своїй фейсбук-сторінці активістка і керівник Одеського кризового медіа-центру Олена Балаба:

"Одесити готові платити і по 10 гривень, але за комфортний проїзд. А не за ось це тісне скрипуче зло, яке зараз катається по вулицях зі швидкістю черепахи і отруює повітря.

Але.

Є два виходи. Не платити 7. Просто протягувати 5 і виходити, починаючи з понеділка. Кондукторів і всього іншого у них все одно немає.

Друге - вийти в понеділок під мерію о 9.00, коли туди повзуть чиновники. І почати рити метро..."

Пікет уже закінчився, і за словами Олени Балаби, влада стояла на своєму: “В мерії нам сьогодні кричали, що "все це пов'язано з курсом долару - та підвищенням цін на паливно-мастильні матеріали". Але ж курс долара на 15 січня 2017 року був 27,25 грн, а 15 січня 2016 року - 23,95 грн - хто забув. І нічого - було 5 грн за проїзд.

Ніхто на запитання "Чому перевізник працює за чорний нал та скільки це ще триватиме? - нам не відповів”. Тому активісти готують документи, аби подати клопотання до суду.

Херсон: старі тарифи не зберіг, але й новим не дав кусатись

У Херсоні, до речі, активна позиція мешканців подіяла на владу, а ті – на перевізників. Про це написала у Facebook Катерина Пономаренко, журналіст інформаційного ресурсу “Політична Херсонщина”. Коли у жовтні, незважаючи на невдоволення громадян, вартість проїзду в маршрутках підняли до 5 гривень, активісти продовжували вимагати повернення до попередніх тарифів – по 3 гривні, і знайшли спосіб, як цього домогтися. Активісти закликали херсонців, які не задоволені ціною на проїзд у 5 гривень і якістю перевезень, користуватися ресурсом http://ukrskarga.org.ua/, де потрібно було залишити до 1 грудня якнайбільше скарг на роботу громадського транспорту, що вони і зробили. Це було єдиним важелем впливу, бо саме на основі цих скарг здійснюється моніторинг стану транспорту. І якби перевізники до 1 квітня не вжили б якісь заходи – з ними розірвали б договір. Врешті до кінця жовтня місто жило за старим тарифом – по 3 гривні, але з 1 листопада виконавчий комітет Херсонської міської ради ввів новий тариф на перевезення пасажирів у маршрутках - 4 гривні. І містяни з тим все ж змирилися – ну хоч не 5 гривень, і на тому спасибі.

Тернопіль: страйк не пасажирів, а перевізників, яких змушують показати кишені

Натомість у Тернополі ситуація взагалі дивна: там страйкують не пасажири, а навпаки – перевізники. 10 січня водії не вийшли на свої рейси через введення електронної оплати проїзду. Тернопільська міська рада ж виступила проти страйку перевізників:

Фото: galas.te.ua
Фото: galas.te.ua

“Водії приватних маршруток організовували страйк через запровадження у Тернополі європейської моделі функціонування громадського транспорту. Їх не влаштовує, що після запровадження електронної системи оплати за проїзд, вони позбавлені можливості «працювати» з готівкою. Адже після повноцінного введення електронної системи оплати за проїзд стане точно відомо, скільки людей з пільгами скористалися громадським транспортом і скільки за це коштів повинна відшкодувати міська рада перевізникам (...) Тернопільська міська рада категорично виступає проти страйку, який може призвести до накладання на перевізників штрафних санкцій і аж до розірвання з ними угод”, - йдеться на сайті міськради.

Нагадаємо, 7 травня, набув чинності закон щодо запровадження електронного квитка у міському пасажирському транспорті. Закон надає повноваження органам місцевого самоврядування впроваджувати автоматизовані системи обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті незалежно від форм власності та самостійно визначати порядок їхнього функціонування, а також затверджувати правила користування міським пасажирським транспортом.

Тернопіль перейшов на електронну систему оплати проїзду у транспорті з 1 жовтня. Щоб користуватися електронним квитком, потрібно оформити пластикову картку тернополянина, яку можна поповнити у спеціальних пунктах. Карткою потрібно доторкнутись до спеціального пристрою, і він без кондуктора видає квиток. Така електронна система унеможливить неконтрольований обіг готівки, яким нині оперують перевізники, і надасть інформацію щодо реального пасажиропотоку.

Львів: щоб не здатися перевізникам - спрацював місцевий виконком

У Львові ж, як повідомляв Zaxid.net, п'ять перевізників (один комунальний та чотири приватні) подали до управління транспорту різні розрахунки нового тарифу – від 6,05 до 7,35 гривень. Середній економічно обґрунтований тариф, за їхніми даними, має становити 6,80 гривень. Але виконком міської ради все ж таки погодив збільшення тарифу на проїзд у міських маршрутках до 5 гривень.

Полтава. Фото: Сергій Пустовіт / Укрінформ
Полтава. Фото: Сергій Пустовіт / Укрінформ

Укрінформ: Чим можна пояснити таку різницю в активності влади на місцях? У Києві та в Одесі влада фактично самоусунулась від вирішення дражливого питання; у Херсоні, Тернополі та Львові – навпаки, втрутилась і досягла результату. Не виключено, що така регуляторна «нерівномірність» викликана ще не завершеним процесом децентралізації, який у межах реформи місцевого самоврядування розпочався ще в 2014-му. Столиця, управління якою регламентує окремий закон, має власні правила контролю місцевого бізнесу. Можливо, за великої кількості перевізників, як приватних, так і комунальних, та й загалом більшої платоспроможності населення, тут ще не так гостро реагують на ігри з тарифами. Але це поки що. Адже всі ми розуміємо, що приватні перевізники – люди бізнесу, які з кожним підвищенням проїзду промацують, скільки ще можна витиснути з пасажира. Можливо, ця критична межа в столиці ще не настала, але вона все наближається.

Юлія Горбань, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-