Місія МВФ поїхала. Але дверима не грюкнула

Місія МВФ поїхала. Але дверима не грюкнула

Укрінформ
І це вже, безумовно, позитив для України. Бо, схоже, сьогодні держава знову стоїть на порозі цивілізаційного вибору

Відтак, затвердження (чи незатвердження) Фондом чергової програми для України – ледь не як відкриття другого фронту для антигітлеровської коаліції. Або це допоможе нам вистояти  і приєднатись до країн, що йдуть вперед, або… Про це «або» краще не думати…

У батальному фільмі Рональда Емеріха Midway, що демонструється в українських кінотеатрах цього тижня, битва точиться не лише на тихоокеанському театрі, але й у шифрувальному центрі ВМС США. Колишні оркестранти, яким наказали змінити свої інструменти на чергування біля телетайпу (оскільки після Перл Харбору було вже не до духових і не до репетицій), щосили намагаються скласти докупи пазл японських радіоповідомлень.

Схоже, до цього у вітчизняних редакціях та зарубіжних інвестиційних банках намагаються сьогодні дешифрувати заяву місії МВФ, що з`явилась наступного дня по завершенню роботи місії в Києві.

Що в ній - зрада чи перемога?

Багато коментаторів схиляються до першого, але лунають і заспокійливі нотки. Очікувано - від Міністерства фінансів, але так само і від серйозних медіа, що входять до читацьких закладок зарубіжних фінансистів, які 'вклалися' в Україну. 

Отже, паніки серед приватних кредиторів України немає.

Чому ж тоді бурю у склянці води намагаються роздмухати в самій Україні.

Укрінформ не намагатиметься дешифрувати стейтмент, однак сам пазл спробує скласти докупи на основі розмов із стейкхолдерами, тією чи іншою мірою причетними до перемовин з Фондом.

Що вже можна записати в актив майбутньої програми, а що все ще стоїть на заваді?

Бюджети 2019 і 2020

Виконання першого в параметрах, сумісних з макроекономічною матрицею МВФ, найімовірніше, гарантовано. Звісно, попереду грудень, коли розпорядники бюджетних коштів наввипередки біжать за асигнуваннями. Однак Мінфін достатньо суворий і «тримає удар» (принаймні поки що), щоби стриножити коней і втримати дефіцит в узгоджених рамках. Тут головно, щоби не було сюрпризів на кшталт вибрику Фонду соціального страхування України.

Щодо бюджету-2020, то, хоча публічної оцінки ним з боку МВФ і не було зроблено, але за оцінкою одного із посадовців він виглядає "кремезним", і джерела у Фонді підтверджують, що там в цілому погоджуються. Англійською це визначення звучить трохи інакше - "Robust", але, скидається, приблизно так в інституції бачиться бюджетно-податкова стабільність країни. Так само без голосних заяв, кажуть джерела, тут підтримують перенесення податкової реформи на весну 2020 року, погоджуючись з тим, що в деяких випадках турборежим може більше нашкодити, аніж допомогти.

Ціни на енергоносії

Чи не найгарячіша тема в історії взаємин України з МВФ, яка торпедувала не одну програму, схоже, цього разу виявилася прораховано найхолоднішою. Вирішальна роль в цьому Міністерства енергетики та захисту довкілля України, хоча, будемо відвертими - допомогли також і низькі глобальні ціни на енергоносії.

Якщо зібрати докупи заяви урядовців, то вимальовується наступна картина: 

1. Україна погоджується, що з 1 січня у нас ринкове ціноутворення на газ.

2. При цьому спеціальні обов"язки Нафтогазу постачати газ домогосподарствам та підприємствам ТКЕ ще діятимуть до 1 травня 2020 року.

3. Для безперешкодного проходження опалювального сезону та на тлі можливого непоновлення транзитного контракту з Росією Нафтогаз найближчими днями запропонує населенню та теплоенерго страхову ринкову ціну на газ, яка буде нижчою за ціни першого кварталу 2019 року і діятиме упродовж найризикованішого першого кварталу 2020 року.

Отже, схоже, і в Уряду, і МВФ є чітке спільне розуміння газових викликів початку 2020 року, та рецептура їх дезактивації. Важливо, щоби остаточна лібералізація цін, подальше відкриття внутрішнього газового ринку й анбандлінг Нафтогазу доклалися до нейтралізації погроз Газпрому і дозволили нам всім пережити зиму у теплі і користатися перевагами конкурентного ринку (читай - нижчими цінами на газ і тепло), а Європі - не перейматися за транзит.

Незалежність НБУ

Хоча під стінами НБУ триває злагоджений протест і після від'їзду місії, втім, температура булінга керівництва Нацбанку падає.

Як рroof of the pudding is in the eating, кажуть англійці, так і розуміння надважливості незалежності головного банку країни приходить до багатьох нових посадовців у владних кабінетах поступово, у процесі опанування інституційної конструкції держави. Ні, цькування не припинилося, однак, схоже, у Фонді бачать позитив у тому, що  коло реваншистів звузилося до осіб, репутація яких їх же і випереджає. 

Земельна реформа

Тут вже складніше, хоча ми швидко звикаємо до перемог. Ще з півроку тому уявити ухвалення такого закону в першому читанні за сприйняттям було рівнозначно перемозі у футболі над Португалією, а тут і на Євро вийшли з першого місця в групі, і зробили перший вагомий крок до відкриття ринку землі.

Чи буде земля продаватись іноземцям?

Міжнародні інституції на кшталт МВФ у своїх публічних оцінках воліють минати десятою дорогою коментування таких питань. Це право кожної суверенної країни вирішувати «так» чи «ні», кажуть тут. Однак, наскільки ми розуміємо, з економічної точки зору у Фонді бачать всі ризики референдуму та сказаного на ньому «ні». Результатом стане обмеження попиту. Обмеження ж попиту – це викривлений ціновий сигнал, тобто, ціна землі буде нижчою, аніж за інших обставин. Логічно буде, що штучно обмеженим попитом та нижчою ціною радо скористаються особи з українськими паспортами, у яких вже сьогодні є достатньо коштів, аби скупити землю "наперед". Як вже випробувано у випадку із радіочастотами.

З цим важко не погодитись. Але тут вже більше залежить він нас, а не від фонду: чи проведемо ми референдум і якими будуть його результати.

Приватбанк та компенсація збитків - кому?

Це той слон в кімнаті, який на сьогодні є найбільшим.

МВФ все складніше пояснювати своїм виконавчим директорам: навіщо кредитувати країну, яка пальцем до останнього часу не поворухнула, щоби компенсувати платникам податків збитки, завдані бюджету власниками ліквідованих чи націоналізованих банків. Подвійно болючішим в цій ситуації буде репутаційний удар по Фонду у разі, якщо компенсація буде не платникам, а власникам.

Тож, як не крути, питання Приватбанку стає головним каменем спотикання для затвердження чи незатвердження програми.  До рішення суду в цьому питанні залишається менше місяця. Як запобіжник в разі несприятливого рішення розглядається прийняття закону, що «залізно» унеможливить таке повернення. Але той закон ще треба встигнути прийняти.

Тож напруга зростає з кожним днем, надто багато покладено на шальки терезів.

… Схоже, сьогодні все виглядає так, що владні кола західних країн вже готові були б махнути рукою на Україну: надто багато власних проблем там накопичилось і, м`яко кажучи, надто багато «сюрпризів» Україна підносить світовим лідерам. Однак очевидно і те, що найбільш відповідальні з них ніяк не можуть погодитись з тим, що Україну буде віддано тим чи тому, хто на ні за якими моральними критеріями на це не заслуговує.

Схоже, саме тому МВФ дверима не грюкнув.

Олександр Калініченко

  

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-