2019-й без траншів МВФ. Реальність чи підступна “лякалка”?

2019-й без траншів МВФ. Реальність чи підступна “лякалка”?

Аналітика
Укрінформ
Американська JP Morgan і швейцарська UBS прогнозують: Україна цього року не отримає грошей Фонду. Чому “вангування” з’явилися саме зараз?

Аналітики впливового американського фінансового холдингу JP Morgan дійшли висновку, що Україна цього року не отримає жодного із двох передбачених чинною програмою співпраці з МВФ кредитних траншів (в $1,3 мільярда кожен). Причини – мовляв, надмірна сфокусованість влади на парламентських виборах. А отже – ризики гальмування передбачених Меморандумом про співробітництво реформ та ухвалення популістських рішень, одним з яких називають зниження ціни на газ для населення. Подібні (негативні для нас) прогнози містяться і у висновках швейцарської глобальної фінансової компанії UBS.

Вітчизняні експерти вважають, що, публікуючи такі “вангування” саме зараз, UBS і JP Morgan (випадково або й навмисне) роблять “ведмежу послугу” новообраному президенту і українські владі та підривають позиції уряду перед парламентськими виборчими перегонами. Водночас, для появи таких оцінок саме на початку травня є й так би мовити “об’єктивні” підстави – згідно із затвердженим при підписанні Меморандуму графіком співпраці, 15 травня визначено датою першого перегляду темпів виконання програми з можливістю для Києва (у разі позитивного рішення МВФ) отримати другий транш. Може, у Фонді вже зробили висновки за підсумками березневого візиту оцінювальної місії в Україну? Утім, остаточне рішення щодо продовження співпраці Рада директорів Фонду, вочевидь, ухвалюватиме не лише на підставі звіту місії. Адже з березня ситуація дещо змінилася. Зокрема, Київ виконав одну з головних умов Фонду – щодо створення Антикорупційного суду. Вже обрано керівництво ВАСУ (щоправда, судді ухвалили рішення про початок його роботи із 5 вересня, а це дещо суперечить домовленостям щодо “старту” до кінця червня). Також ухвалено рішення про зниження газових тарифів для населення (що в МВФ можуть вважати порушенням домовленостей). У цьому зв’язку першочергове завдання уряду – переконати Фонд в об’єктивності ухвалення відповідного рішення (як наслідку зниження вартості імпортного газу). А для Фонду важливо отримати гарантії того, що у майбутньому (за зміни цінової ситуації на європейських хабах) уряд не зволікатиме і з ухваленням непопулярних рішень щодо можливого підвищення газових тарифів. Які ж шанси досягти компромісу?

Позитивне рішення МВФ: аргументи “проти” і “за”

"Ми не очікуємо виплат від МВФ цього року – в основному, через популістський підхід, невиконані умови і рішення уряду "лібералізувати" ціни на газ тільки в бік зниження, одночасно впроваджуючи обмеження на підвищення", – йдеться в оприлюдненому JP Morgan дослідженні ринків Європи, що розвиваються. Ще про одну причину, яка, буцімто, може завадити Києву отримати кредит, кажуть експерти UBS. Мова про сумнозвісне скасування Конституційним Судом статті Кримінального кодексу про незаконне збагачення. Це справді суттєво погіршило наші позиції – і не лише на переговорах з МВФ, а й у відносинах з іншими міжнародними партнерами. Світова спільнота сприйняла відповідне рішення як гальмування антикорупційної реформи. Країни “Великої сімки” та Світовий банк назвали це "значною поразкою у боротьбі з корупцією в Україні". Аби хоча б частково “відбілити” себе, Києву варто не лише напрацювати компромісний законопроект (на основі кількох уже зареєстрованих у ВР), який би задовольнив усіх і міг набрати необхідну кількість голосів, а й узгодити його редакцію з міжнародними партнерами (зокрема, і з МВФ). Також важливо надати гарантії, що після повернення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення її знову не скасують. А зробити це, вочевидь, буде складно. Тим паче, у передбачені Меморандумом про співпрацю з МВФ терміни.

Ймовірність того, що Верховна Рада ухвалить зміни до антикорупційного законодавства, які б “компенсували” згадані законодавчі втрати, вже наступного пленарного тижня, доволі мала. Хоча й і втрачено ще не все – за умови, що парламент не втягнуть у політичні ігри довкола “необхідності” проведення дострокових виборів чи створення нової коаліції. Шанс ухвалити відповідне рішення якщо не “до”, то “під час” запланованого на травень-червень приїзду чергової місії МВФ залишається. У швейцарській UBS це визнають.

На успішний перегляд програми stand by у травні розраховують і в команді новообраного президента. У цьому представників вітчизняного й зарубіжного бізнесу нещодавно запевнив експерт ЗеКоманди Олександр Данилюк. Щоправда, про те, як новий глава держави планує ліквідувати прогалини у виконанні програми співпраці, радник Володимира Зеленського не розповів.

Олег Устенко
Олег Устенко

“Антикорупційний “порядок денний” був і залишається головною передумовою збереження активної фази співробітництва з МВФ, – нагадує виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко. – На жаль, Україна повністю вибилася із графіків виконання програми. Ще гірше, що за багатьма позиціями ми, навіть, не продемонстрували намірів рухатися у визначеному напрямку. Тож реакція Фонду на невиконання відповідних зобов’язань може бути доволі різкою – аж до гальмування співпраці. Та все ж, сподіваюся, до цього не дійде”.

Виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин налаштований ще більш оптимістично: “Я не бачу жодних передумов для того, щоб Україні відмовили в отриманні наступного кредитного траншу. Так, до виконання умов Меморандуму про співпрацю є серйозні запитання. Насамперед – через відсутність рішення про відновлення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення і газові тарифи. Утім, представники Фонду, переконаний, погодяться на пропозицію українського уряду щодо продовження до осені “тарифних” дискусій (з огляду на цінову ситуацію). Що ж до “антикорупційної частини”, то в МВФ немає підстав сумніватися в налаштованості новообраного президента домогтися виконання обіцяного. Попри певні нюанси, загалом на виправлення помилки налаштовані і в парламенті”.

Олег Пендзин
Олег Пендзин

Ще одне із важливих, але, за експертними оцінками, наразі “не вбивчих” для планів Києва отримати черговий транш наших “недопрацювань”, – затягування з ухваленням Верховною Радою закону про розподіл повноважень щодо нагляду за фінансовими посередниками (законопроект про "спліт" №2413a). Утім, за експертними оцінками, домовитися про перенесення термінів його ухвалення до наступного перегляду виконання програми (15 листопада) буде нескладно. При цьому економіст Олег Пендзин розраховує, що успішно домовитися про продовження співпраці з Фондом Україні допоможе загальна атмосфера, те тло, на якому відбуватиметься травневий візит місії МВФ до Києва. “Місія приїжджає, щоб познайомитися з новим президентом і його командою, дізнатися про їхню позицію щодо співпраці з Фондом та намірів дотримуватись його рекомендацій. Керівництво цієї міжнародної фінансової інституції завжди приязно ставиться до новообраних очільників держав і урядів країн-партнерів, які отримали вотум довіри від населення на найближчі 4-5 років. Тому не думаю, що і у випадку з Україною представники Фонду особливо “прискіпуватимуться” до термінів виконання тих чи інших зобов’язань. Переконаний: в МВФ готові до ухвалення компромісних рішень”, – підсумовує Пендзин.

Чи таке страшне життя без траншу?

І вітчизняні, й міжнародні експерти одностайні: “пережити” непростий для України (зокрема, у фінансовому плані) 2019 рік доволі складно. Коли ж говорити про середньострокову перспективу, то обійтися без такої співпраці взагалі майже неможливо. Адже на 2019-2020 рр. припадає пікове навантаження із виплати зовнішнього боргу за умовами реструктуризації, про яку у 2015 році уряд домовився з міжнародним клубом кредиторів. Приміром, цього року ми, за даними Мінфіну, повинні повернути позикодавцям понад 14 мільярдів доларів. Майже $9 мільярдів – платежі в іноземній валюті. “Причому, найближчий “пік” виплат припадає якраз на травень, – нагадує Олег Устенко, – йдеться про $2 мільярди, половину з яких маємо виплатити такому серйозному кредиторові як міністерство фінансів США”.

“Але, навіть, якщо черговий транш від МВФ не надійде у травні-червні, як розраховує український уряд, – фатальних наслідків для країни не буде, – заспокоює Олег Пендзин, – Україна має достатньо валютних резервів для розрахунків із кредиторами. Також останнім часом Мінфіну вдалося залучити значний ресурс на ринку внутрішніх запозичень – через випуск ОВДП. Ці кошти також підуть на виплату минулих боргів”.

Та якщо йтиметься про згортання співробітництва із Фондом на тривалий період, “запасу міцності” може й не вистачити. Водночас експерти переконані: навіть, за умов втілення найбільш песимістичного сценарію, співпраця України з МВФ триватиме. “Владі вдасться домовитися або про перегляд параметрів старої програми – принаймні, із внесенням змін до графіків її виконання, або (що є найбільш оптимальним і для України, й для МВФ) про нову – можливо, більш тривалу програму stand-by”, – прогнозує Олег Устенко. Експерт вважає, що “стартові умови” для переговорів стосовно нового Меморандуму будуть набагато кращими, аніж ті, що передували процесу підписання торік у грудні чинної нині угоди. Тож перерва в надходженні кредитних коштів не буде такою, як під час попереднього етапу “замороження” співпраці України із Фондом (останній транш за попередньою програмою ми отримали у квітні 2017-го, перший за новою – у грудні 2018-го. – Ред.). Підготовка до підписання нової програми, за прогнозами експерта, триватиме до кінця серпня-початку вересня. Тоді ж можна розраховувати й на отримання першого траншу у її рамках. При цьому Устенко не відкидає ймовірності того, що до кінця року Україні вдасться отримати і другий транш.

Владислав Обух, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-