Нові правила постачання газу: якісніше, без «мухлювань», дешевше

Нові правила постачання газу: якісніше, без «мухлювань», дешевше

Аналітика
Укрінформ
Добове балансування ринку блакитного палива дає державі – нові механізми контролю, споживачам – вищу якість палива, трейдерам – додаткові клопоти…

Чотири дні вітчизняний ринок газу працює в режимі добового балансування. Йдеться про узгодження щоденного попиту споживачів “блакитного палива” із обсягами пропозиції від його постачальників. Раніше таке узгодження (як і коригування цін) відбувалося раз на місяць, що призводило до численних маніпуляцій і зловживань, пов’язаних, зокрема, з різницею вартості газу для побутових та промислових споживачів.

Мета реформи – забезпечення прозорості й конкурентності газового ринку, а також синхронізація роботи оператора української ГТС з операторами європейських держав. “Виконання зобов’язань щодо впровадження механізму добового балансування, які наша країна взяла на себе відповідно до умов Угоди про Асоціацію з Євросоюзом, дозволить їй розширити економічні відносини з країнами ЄС і стати повноправним учасником європейського газового ринку”, – зазначають експерти. Фахівці також переконані: завдяки новим підходам до роботи ринку природного газу можна буде знизити ціну ресурсу і вчасно реагувати на її зміни.

"До цього ціна на газ для комерційних споживачів формувалася раз на місяць. Європа ж живе в іншій парадигмі. Там ціна формується щодня, змінюючись, навіть, погодинно і похвилинно, – каже заступник голови Біржового комітету Української енергетичної біржі Олексій Ластовець. – Натомість робота платформи з подобовим балансуванням, коли учасники можуть щодня переглядати ціну, дозволить зробити ринок більш ефективним. А більш ефективний ринок означає меншу ціну для кінцевого споживача", – зазначає експерт.

Олексій Ластовець
Олексій Ластовець

Як це працює?

Відтепер споживачі (комерційні, підприємства теплокомуненерго тощо) через розроблену фахівцями оператора ГТС України – компанії Укртрансгаз – Інформаційну платформу добового балансування мають заздалегідь подавати заявки на постачання блакитного палива упродовж наступної доби. Постачальники газу (імпортери і видобувні компанії), своєю чергою, повинні повідомляти про об’єми палива, які можуть у цей час скерувати на ринок. Укртрансгаз має щодня до 17-ї години опрацювати усі заявки і надіслати торгові повідомлення трейдерам. Якщо ж обсяги попиту й пропозиції відрізнятимуться, оператор ГТС вирівнюватиме їх за допомогою спеціальних режимів балансування – з використанням можливостей вітчизняних підземних газосховищ (або закуповуючи у постачальників надлишок палива, або продаючи їм обсяги газу, яких не вистачає для задоволення потреб клієнтів). Такий підхід унеможливлює виникнення проблем із забезпеченням паливом як побутових, так і комерційних споживачів.

“Нововведення також має позначитись на якості газу, що надходить до кінцевого споживача, – додає в коментарі Укрінформу голова Бюро комплексного аналізу і прогнозування Сергій Дяченко. – Добове балансування, з-поміж іншого, сприяє забезпеченню нормальних характеристик газу, який споживають українці. Мова, зокрема, про розв’язання наболілої проблеми відсутності стабільного тиску в газових мережах. Адже багато людей роками скаржаться на погану якість “блакитного палива”. Від низького тиску “в трубі” особливо потерпають власники газових котлів, що використовуються для опалення помешкань та підігріву води (буває, що деяке імпортне устаткування у періоди пікового навантаження на мережі або взагалі не працює, або працює не в усіх режимах). Певно, багато хто стикався і із ситуацією, коли для того, щоб нагріти чайник, потрібно у кілька разів більше часу, аніж за звичайних умов. Нова система повинна мінімізувати кількість таких проблем”, – вважає експерт.

Сергій Дяченко
Сергій Дяченко

Серед інших переваг використання нової Інформаційної платформи – перехід від паперового до електронного документообігу та зменшення часу на опрацювання заявок на транспортування природного газу. Оператор газотранспортної системи, зокрема, отримує можливість контролювати рівень фінансового забезпечення кожної транзакції, а отже може оцінювати власні операційні витрати на прокачування палива і прогнозувати можливі збитки.

Починали – “як мокре горить”: через спротив з боку операторів ГРМ

Як це часто трапляється, старт цієї реформи навряд чи можна назвати “феєричним”. Адже перехід до добового балансування газового ринку відкладали тричі. Спочатку впровадження нововведень планували на 1 серпня минулого року. Утім, через неготовність операторів газорозподільних мереж (ГРМ), його перенесли на 1 жовтня, а згодом – на 1 грудня 2018-ого і, зрештою, – на 12 березня 2019-го. Причина – саботаж з боку більшості операторів ГРМ, які ігнорували участь у тестуванні Інформаційної платформи й неохоче наповнювали її базами ЕІС-кодів споживачів (коди енергетичної ідентифікації суб’єктів ринку природного газу та/або точок комерційного обліку, визначені за правилами Європейської мережі операторів газотранспортних систем – ред.) Більше того, незважаючи на запевнення Укртрансгазу у повній готовності до роботи в новому режимі, учасники ринку (перш за все газові трейдери) до останнього сумнівалися, що й тепер програма добового балансування стартує вчасно. Багато хто вважає, що впроваджувати такі новації в опалювальний період не зовсім доречно: оскільки кількість операцій на ринку газу в цей час суттєво зростає, існує ризик, що Інформаційна система не впорається з їх опрацюванням. А це – висока ймовірність зриву постачань блакитного палива, що може призвести до непередбачуваних (в тому числі, соціальних) наслідків. І, схоже, комусь таки дуже хотілося, щоб проблеми у постачальників та споживачів блакитного палива усе ж виникли (цим же можна “вигідно” скористатися у передвиборчий період!) Вже в перший день роботи нової системи в компанії “Нафтогаз України” заявили про намагання штучно перевантажити Інформаційну платформу. Утім, вихваткам “недоброзичливців” вдалося запобігти. І в перші дні система працювала без особливих проблем. “Газівників, які намагалися у будь-який спосіб “відтягнути” впровадження нових механізмів регулювання енергоринку, як-то кажуть “можна зрозуміти”. Адже, по-перше, це для них – додаткове навантаження. А, по-друге, – втрата можливостей для усіляких маніпуляцій, що допомагали заробити – скажімо так, у не зовсім чесний спосіб. Тож дивуватися активному спротиву нововведенням з боку операторів ГРМ не доводиться”, – каже Сергій Дяченко. При цьому експерт не відкидає, що реформа затягувалася і з об’єктивних причин. Адже впровадженню цього складного механізму та створенню Інформаційної платформи, яка забезпечуватиме його виконання, передували копітка нормотворча й інформаційно-технічна робота, що тривала з 2017 року, а також адаптація і “обкатка” нової системи.

Перші проблеми для трейдерів. Споживачі наразі не скаржаться

І хоча, як уже зазначалося, в перші дні роботи нового механізму балансування газового ринку обійшлося без суттєвих збоїв, повністю уникнути помилок не вдалося. Постачальники блакитного палива, зокрема, скаржаться на повільну роботу Інформаційної платформи (можливо, це пов’язано із уже згаданими спробами навмисне перевантажити систему). Зокрема, Укртрансгаз, незважаючи на зобов’язання підтверджувати подані трейдерами пропозиції до 17:00 у день, що передує постачанням, часто робив це ближче до 20:00. При цьому торгове повідомлення надходило трейдерам лише о 7:00 наступного ранку. Це не тільки змушує постачальників і споживачів нервувати у період “невизначеності”, а й примушує бізнес працювати фактично у цілодобовому режимі (а це – додаткові фінансові і трудові витрати).

Також постачальники палива побоюються санкцій з боку Державної фіскальної служби, яка ще не врегулювала питання податкового обліку. Тож податківців закликають до кінця місяця розв’язати проблему. Додаткових збитків трейдери можуть зазнати через застосування Укртрансгазом преференційних для себе умов купівлі-продажу надлишкових чи недостатніх обсягів палива. Адже в умовах добового балансування, якщо за підсумками дня у трейдера виник надлишок – нереалізований обсяг ресурсу, – Укртрансгаз автоматично викуповує його за заниженою ціною, яку розраховано за формулою «базова ціна мінус 10%». Якщо ж виникає дефіцит газу (клієнт спожив більше, ніж підтверджено у заявці), Укртрансгаз продає відсутній обсяг палива за завищеною вартістю «базова ціна плюс 10%». У підсумку різниця в ціні лягає на трейдера, оскільки для споживача вартість палива має залишатись незмінною. Тобто, у будь-якому випадку постачальник втрачає. Тому трейдери пропонують все ж передбачити можливості додаткового балансування поставлених на ринок обсягів палива за підсумками місячної роботи.       

Також постачальники стверджують, що над багатьма із них “дамокловим мечем” нависають можливі санкції з боку Укртрансгазу – за помилки, допущені через відсутність досвіду роботи в нових умовах. Хоча в Укртрансгазі запевнили: впровадженню новацій передувала активна інформаційно-роз’яснювальна робота. Зокрема, проведено чимало семінарів і навчальних тренінгів для представників бізнесу, які відповідають за використання нової Інформаційної платформи. Тож усі, хто хотів, мали нагоду навчитися роботі з новим додатком. Тим паче, що в перехідний період працює Консультаційна група Укртрансгазу щодо добового балансування.

Кол-центр з технічної підтримки для користувачів Інформаційної платформи:

  • (044) 461-20-78 (Пн-Чт – 08:30-17:30; Пт – 08:30-16:00; Сб-Нд – 09:00-17:00).

Консультації:

  • з питань подачі номінацій на міждержавних точках – (044) 461-21-05 (цілодобово)

  • з питань подачі номінацій на внутрішніх точках – (044) 461-21-14, (044) 461-21-19 (Пн-Нд, 9.00-19.00)

  • з питань фінансового забезпечення – (044) 461-21-15, (044) 461-21-75 (Пн-Пт, 9.00-16.00)

  • з питань припинення транспортування газу – (044) 461-21-17, (044) 461-21-25 (Пн-Пт, 9.00-16.00)

Владислав Обух, Київ

P.S.: Доки готувався цей матеріал, в АТ Укртрансгаз заявили про чергові спроби зірвати перехід до добового балансування газового ринку. Компанія поскаржилася до НКРЕКП на деструктивні дії деяких трейдерів, які навмисне затягують процес поданням заявок та звітування про щоденні обсяги постачання палива. |Також в Укртрансгазі заявили про розгорнуту супротивниками реформи кампанію з дискредитації нової Інформаційної платформи. Голова НКРЕКП Оксана Кривенко повідомила про плани провести в березні позапланову перевірку Укртрансгазу щодо коректної роботи платформи.

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-