Ринок електроенергії: правила нові, маніпуляції – вже звичні

Ринок електроенергії: правила нові, маніпуляції – вже звичні

Аналітика
Укрінформ
Споживачі сигналізують: постачальники електроенергії навмисне “вганяють” людей у штучні борги. І погрожують із 10 лютого від’єднувати від мережі

На відміну від сфери газозабезпечення українців, де постачальники-монополісти, як писав Укрінформ, все ще мають неабияке поле для зловживань – зокрема, через відсутність належного обліку використаного палива, у царині електропостачання таких лазівок, здавалося б, мало бути набагато менше, чи й не бути взагалі. Адже схема обліку спожитої електроенергії та розрахунків за неї відпрацьована десятиліттями. Але, виявляється, й тут далеко не все гаразд. Із дрібними маніпуляціями з боку постачальників відповідних послуг, певно, стикався кожен наш співвітчизник. Але час від часу монополісти вдаються й до більш масштабних оборудок. Причому, коли і хто стане черговою жертвою чийогось бажання нажитися за чужий рахунок, спрогнозувати важко. Для багатьох киян, приміром, “година ”Ч” настала в середині січня – щойно до поштових скриньок надійшли “грудневі” рахунки від підконтрольного Рінату Ахметову ПрАТ “ДТЕК “Київські електромережі» (раніше – ПАТ “Київенерго”).

З людей “по нитці”, багатим – “на витребеньки”?

Деякі споживачі, котрі до цього справно сплачували за електрику, із подивом дізналися, що “заборгували” постачальникові по кількасот гривень. А дехто – й по кілька тисяч. Як приміром, житель Дарницького району Києва Валерій К. Чоловік давно помітив, що при визначенні розміру оплати за електроенергію працівники підприємства-постачальника уваги на фактичні показання індивідуального лічильника майже не звертають, “автоматично” нараховуючи суму, яку домогосподарство у середньому сплачувало щомісяця. Оскільки йшлося про порівняно незначні переплати, Валерій, як-то кажуть, “заплющував очі” і... платив. Але отримана кілька тижнів тому доволі “дивна” квитанція – з рахунком на 2023 гривні – змусила чоловіка понервувати. Адже його середньомісячний платіж – 450-550 гривень!

“У квитанції вказані показники лічильника: станом на 01.12.2018 р. – 75009 кВт; на 01.01.2019 р. – 76485 кВт, – розповідає Валерій, – тобто, за версією ДТЕКівців, за місяць я спромігся спожити майже півтори тисячі кВт! Тоді як реальні показання приладу обліку – навіть менші, ніж цифра, що стала “відправною” для грудневих нарахувань – 74841 кВт!”.

Звісно ж, кореспондент Укрінформу поцікавився, а чи не примудрився пан Валерій відкрити у власному помешканні якийсь виробничий бізнес? Відповідь негативна. Та й щодо бізнесу... В Інтернеті знаходимо інформацію, що міні-пекарня продуктивністю до півтонни хлібобулочних виробів споживає в робочому режимі ~5 кВт/1год. Тобто, 40 кВт за зміну, або – лише 1200 кВт за місяць! До півтори тисячі “не дотягує”. Що вже й казати про звичайну квартиру – навіть, із постійно увімкненими електроприладами!

Тож і не дивно, що Валерій К. поки що вирішив з оплатою “почекати”. Утім, і звертатися, як порадили друзі, зі скаргами до місцевої чи центральної влади наразі не збирається. Не вірить в ефективність такого кроку.

“Шахраї завжди розраховують на довірливих, і у них завжди є купа відмовок – “помилилися”, “не додивилися”, “комп’ютер не так порахував”... Здоров’я на всіх не вистачать. Тут потрібен системний підхід і дієвий механізм державного контролю...”, – каже пан Валерій

От якраз оця фраза “здоров’я не вистачить” і є ключовою – вочевидь, саме на ній і базується розрахунок монополістів, які час від часу “перевіряють нерви” громадян “захмарними” цифрами у “платіжках”. Бо той, кому доводилося відчути на собі “принади” “дев’ятьох кіл житлово-комунального пекла”, прекрасно знає: додзвонитися до усіляких сервісних і колл-центрів дуже складно. А якщо й додзвонишся – конкретної відповіді на запитання оператор не дасть. У кращому випадку – порадить прийти до сервісного центру особисто. Вирішиш прийти – вважай, щонайменше півдня втратиш через черги.

Кандидат юридичних наук Олег Лук'янчиков радить тим, хто отримав «неадекватні» квитанції, із оплатою не поспішати і черги у сервісних центрах поки що не займати.

“Якщо у людини є можливість самостійно вирахувати суму оплати за послугу, вона може сплатити її, аби “не влазити” у борги, – каже юрист. – Якщо ж споживач такої можливості не має – не платіть! Слід зачекати однієї з двох подій: 1) надходження рахунка із правильною сумою заборгованості або 2) надходження повідомлення про припинення електропостачання. І лише після цього погасити заборгованість. Про припинення електропостачання споживача мають поінформувати за 5 днів – тож часу на сплату боргу вистачить».

«Рибка» у каламутній воді?

Чому апетити працівників ПрАТ “ДТЕК “Київські електромережі” суттєво зросли саме наприкінці року, експерти пояснюють так: у компанії, певно, вирішили “підтягнути хвости” чи “звести дебет із кредитом”, списавши за рахунок клієнтів недостачу, яку виявили у процесі реформування. Адже з нового року, згідно з вимогами Закону України “Про ринок електричної енергії”, за забезпечення споживачів електрикою відповідають вже дві компанії: згадана “ДТЕК “Київські електромережі” (як оператор системи розподілу) і ТОВ “Київські енергетичні послуги” (компанія-постачальник).

Тож логіка проста. Починаючи із 2019-го, ДТЕКівцям доведеться ділитися прибутками із партнерами. А якщо взяти ці кошти наперед, скориставшись останніми “монопольними” “платіжками” (із лютого у квитанції буде два рядки) – розпоряджатися ними можна самостійно. Тобто, є шанс і споживачів штучними боргами налякати, і партнера.... “нажучити”.

Зрозуміло, що рано чи пізно усе з’ясується і сплачені людьми наперед суми будуть зараховані та узгоджені із реальними показниками лічильників. Та це забере певний час – можливо, кілька місяців. А за цей період постачальник, акумулювавши на власних рахунках стягнуті наперед гроші, може їх як-то кажуть успішно “прокрутити”, добре на цьому заробивши.

Адже випадки появи у “платіжках” інформації про “борги зі стелі” непоодинокі. Приміром, не раз із цим стикався і автор матеріалу. Але в його випадку йшлося про скромніші переплати – кілька десятків гривень. Здається, дрібниця. Проте, якщо врахувати, що в Києві більше мільйона домогосподарств і, зважаючи на монопольне становище, усі вони – клієнти “ДТЕК “Київські електромережі”, – то, навіть стягнуті наперед у середньому 100 гривень “із носа” у підсумку дозволять накопичити більше 100 мільйонів, завдяки яким можна щомісяця “наварити” від 5 до 10 мільйонів, що осідають на рахунках чи то власників компанії, чи її менеджерів.

Дрібниці... та чиїйсь кишені “приємно”

Ще один приклад – дисбаланс розрахункових показників. Приміром, кореспондент Укрінформу не раз стикався із ситуацією, коли, за даними квитанції, сума оплати за січень розрахована, виходячи із останніх показань лічильника – приміром 3500 кВт. А в лютневій квитанції від реальних показників (скажімо, 3600 кВт) чомусь віднімають 3490. Таким чином, за 10 кВт. доводиться платити повторно. Помножте 9 переплачених гривень на понад мільйон домогосподарств (див. – вище)... До того ж, електрика, спожита у розрахунку понад 100 кВт/год. на місяць, оплачується за підвищеним тарифом (не 90 копійок, а 1 гривня 68 копійок за 1 кВт). Також “додаткова” копійка монополістам. Причому, покарати комунальників за такі “пустощі”, як з’ясувалося, практично неможливо.

Олег Лук'янчиков
Олег Лук'янчиков

“Стягнути на користь клієнта певні суми можна лише, якщо дії постачальника завдали споживачу шкоди, – пояснює юрист Олег Лук'янчиков. Оскільки факт надсилання рахунка із неправильною сумою заборгованості не заподіює шкоди людині, то і відшкодування вона не отримає. Розраховувати на певне відшкодування майнової та моральної шкоди можна лише, якщо при відсутності заборгованості домогосподарство від’єднають від електромережі. Отримати таке відшкодування можна у судовому порядку. І в цьому випадку твердження постачальника електроенергії, що «у нас сталася помилка у комп’ютерних системах», не буде перешкодою для того, аби суд поклав відповідальність саме на нього”, – наголосив Лук’янчиков.

А імовірність того, що штучно створений енергетиками борг може стати приводом для від’єднання домогосподарства від мережі справді існує. Адже, як повідомив у телеефірі комерційний директор ПрАТ “ДТЕК “Київські електромережі» Олександр Бемм, з 10 лютого у столиці можуть початися масові від’єднання боржників. Посадовець пояснив це тим, що “реформована” компанія вже не зможе “заплющувати очі” на борги киян, які сягнули 250 мільйонів гривень. При цьому ніхто не дає гарантії, що поряд із по-справжньому “злісними” неплатниками під репресії не потраплять і чесні споживачі із навмисне “накрученими” боргами.

Щоправда, будь-який злий умисел у своїх діях постачальники заперечують. І пояснюють постійні “прорахунки” у “платіжках” нестачею контролерів. Мовляв, люди не хочуть іти на цю “невдячну” роботу. Але це, на думку експертів, – наслідок усе того ж прагнення заощадити і ні з ким не ділитися навіть мізерною часткою прибутків. Бо закон HR-ринку простий: хочеш зацікавити людину працювати на тебе, створи для неї належні умови – зокрема, запропонуй конкурентну заробітну плату. У структурах ДТЕК, вочевидь, вважають це зайвим – головне, аби топ-менеджмент зарплатнею не образити...

Але, заради справедливості, треба зазначити: постачальники обіцяють повернути кошти, які споживачі із тих чи інших причин переплатили раніше. Щоправда, “на руки” гроші не видадуть. Їх можна використати для подальшої оплати. Як наголошують у компанії “ДТЕК “Київські електромережі”, кошти клієнтів, котрі сплатили зайве, перекажуть постачальникові універсальних послуг і зарахують на особовий рахунок. А про суму повернутих грошей клієнтів поінформують у квитанціях із рахунками за електроенергію за наступний період. Подібні можливості передбачені і для споживачів у інших регіонах країни. Відповідну інформацію шукайте на сайтах місцевої влади та операторів електромереж і постачальників послуг.

Також Олег Лук'янчиков нагадує, що певним чином вплинути на дії постачальників послуг із енергозабезпечення (принаймні на рівні приписів) допоможуть звернення до органів, які здійснюють регулювання у цій царині. Центральним таким органом є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Ця комісія має територіальні органи, до яких кожен споживач може звернутися зі скаргою або пропозицією.

“Якщо бажаєте звернутися зі скаргою до будь-якого державного органу, то найкраще зробити це через Урядовий контактний центр. Чому так? Це – зручно (вам не треба виходити із домівки). Вашу скаргу не «загублять» серед паперів. І головне, як свідчить мій особистий досвід, скарги, що подаються через цей сервіс, розглядають у першу чергу», – радить юрист.

Олександр Радійчук, Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-