Ціна бензину в Україні: закони вільного ринку проти сусідських чвар

Ціна бензину в Україні: закони вільного ринку проти сусідських чвар

Аналітика
Укрінформ
Попри міцну російсько-білоруську “дружбу” Україна зустріне Новий рік з відносно дешевим бензином і соляркою – бо світ широкий

Кінець осені та початок зими в цьому році пройшов під знаком падіння цін на АЗС. Моніторинг роздрібного ринку, що здійснює «Консалтингова група А-95», демонструє впевнене зниження вартості бензину на заправках України. Зокрема, вартість бензину і дизельного палива в мережах ОККО і WOG за останні шість тижнів знизилася відповідно на 3 грн/л і 2 грн/л. Повідомляється, що починаючи з 1 листопада ОККО і WOG шість разів знижували ціни на бензин і чотири рази на ДП – щоразу по 50 коп/л. Станом на 12 грудня на АЗС ОККО і WOG ціна бензину А-92 становила до 30,99 грн/л, А-95 – до 31,99 грн/л, ДП - до 31,49 грн/л. Також на 50 коп./л ціни бензинів знизила мережа «БРСМ-Нафта», ДП подешевшало там на 56 коп./л. Найбільші оператори вже сумарно знизили ціни на 1 грн / л, середній показник по ринку склав 65 коп./л і 55 коп./л для бензину і ДП відповідно.

І хоч якби це не входило в чиїсь плани, але вартість всіх марок палива знижується під впливом найважливішого фактора – падіння ціни на нафту та нафтопродукти на світових ринках. В Україні вона ще й підкріплюється “зміцнілою” гривнею.

Спуск услід за чорним золотом

На сьогодні вартість барелю нафти Brent впала вже до $58, що нижче жовтневого піку вартості на 33%. «Починаючи з другої половини серпня світові ціни на нафту пішли вгору. Останній пік був на рівні $85/бар (у жовтні. – Авт.). Зараз ціни на нафту зменшилися і, відповідно, є тенденція до зниження цін на нафтопродукти», – зазначав раніше Державний уповноважений Антимонопольного комітету України Валерій Полюхович.

«Першим на світові тенденції відгукується оптовий ринок нафтопродуктів. Ціни на вагонні партії бензину за останні два тижні знизилися на 6%, а дизельного палива на 10%. Це створює хороші передумови для передачі естафети автозаправним станціям», – каже директор “Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.

Сергій Куюн
Сергій Куюн

За словами Сергія Куюна, в Україні сьогодні вже сформований потенціал зниження цін на АЗС загалом на 1,5 грн. Причому останні тенденції на світових паливних біржах дозволяють сподіватися, що до кінця року ціни на бензин і ДП в Україні залишаться на позначках нижче 30 грн/л.

Внутрішнього запасу міцності додає також певне укріплення гривні по відношенню до долара і євро. В Нафтогазовій асоціації України наголошують, що існує прямий зв'язок між коливаннями валютного курсу і вартістю нафтопродуктів, оскільки сумарно валютна складова у вартості палива на АЗС досягає 85% (зокрема, акциз на нафтопродукти розраховується в євро). Згідно з розрахунками експертів нафтогазового ринку, кожна гривня в курсі долара еквівалентна одній гривні в літрі бензину і дизельного палива.

Що нам з того, що в сусіда хата горить?

Певні побоювання у стабільності паливних цін на вітчизняному ринку на сьогодні викликають лише економічні “розборки” між двома основними постачальниками бензину та дизелю – Росією та Білоруссю.

Влітку 2018 року російський уряд висловив невдоволення тим, що частина нафтопродуктів, що постачаються з Росії в Білорусь в рамках Митного союзу без сплати митних зборів, реекспортується білорусами в треті країни (зокрема і в Україну), мита з якого “капають” до бюджету Білорусі. Щоб не допустити реекспорту, Росія запропонувала розробити індикативний баланс потреб Білорусі в нафтопродуктах і з 1 листопада заборонила постачання світлих і темних нафтопродуктів, а також зрідженого газу понад вказані цим балансом обсяги. Заборона діятиме до кінця 2019 року.

За інформацією спеціалізованого порталу enkorr, з Білорусі в Україну за схемою реекспорту протягом 9 місяців 2018 р. надійшло, зокрема, 56 тис. тонн дизельного палива, що становить трохи більше 1% від українського ринку. Також, за даними «Консалтингової групи А-95», з білоруських терміналів в Україну в цей період було поставлено 158 тис. тонн зрідженого газу (12% в загальному балансі ринку).

Державна фіскальна служба в свою чергу повідомила, що загалом імпорт нафтопродуктів з Білорусі в грошовому вираженні в першому півріччі 2018 року склав $1,31 млрд (41% витрат на імпорт нафтопродуктів), з Росії – $1,19 млрд (37%), з Литви – $310 млн (10%). З інших країн за звітний період було імпортовано нафтопродуктів на $427,1 млн.

“У разі припинення поставок бензину з Росії в Україну ніякої паніки на ринку палива не відбудеться, – прогнозував ще місяць тому екс-президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук. За його словами, ринок нафтопродуктів України на сьогодні вже досить диверсифікований за джерелами постачання, і тому “реекспортні” білоруські обсяги будуть швидко заміщені поставками з інших країн, наприклад, з Прибалтики, Румунії, навіть з Греції, Казахстану. Офіційної статистики про обсяги імпорту нафтопродуктів за 10-11 місяців ще немає, але враховуючи поведінку цін на українських заправках, можна стверджувати, що експерти були праві – дефіциту бензину і дизелю через російське “ембарго” для Білорусі не спостерігається.

І в цілому ціноутворення на вітчизняних АЗС, відповідає світовим тенденціям. Аби так й надалі...

Марина Нечипоренко. Київ

Приєднуйтесь до наших каналів Telegram, Instagram та YouTube.

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-