Банкрутство “Росави” через мільярдні борги - це не те, що ви подумали

Банкрутство “Росави” через мільярдні борги - це не те, що ви подумали

Аналітика
932
Ukrinform
Банкрутство вітчизняного виробника шин зовсім не означає припинення виробництва — власник, здається, намагається просто позбутися боргів

Господарський суд Київської області ось-ось має вирішити, чи визнавати банкрутом одного з двох вітчизняних виробників автомобільних шин ПрАТ «Росава» (є ще Дніпрошина, яке теж свого часу проходило через процедуру банкрутства і отримало нового власника). Повідомлення про "Росаву" виринуло в стрічці новин саме в той момент, коли автор цих слів спостерігав за картиною "живого" комбінату, проїжджаючи трасою М-05 повз місце розташування заводу в Білій Церкві (Київська обл.). Дим з труб та випарників шинного заводу аж ніяк не свідчив про зупинку виробництва в очікуванні сумної долі банкрута.

Треба відмітити, що банкрутство комерційного підприємств в Україні не завжди означає його повну "смерть" від неможливості розрахуватися з хронічними боргами. Частіше за все, це схема очищення балансів від безнадійних ("поганих") боргів. Заплутана юридична та комерційна історія "Росави" – тому яскравий приклад. Банкрутство у цьому випадку є результатом відвертих "муток" з власністю та грошовими потоками власників "Росави" – фінансово–промислової групи «Фінанси і кредит», бенефіціаром якої є народний депутат Костянтин Жеваго (станом на 2018 рік володіє активами у розмірі $1,1 млрд, займаючи сьоме місце у рейтингу найбагатших українців по версії видання “Новое время”).

Операція “ліквідація”, або життя під прикриттям

Збори акціонерів ПрАТ "Росава" 30 квітня цього року вирішило добровільно ліквідувати товариство. Ліквідаційна комісія нарахувала у підприємства близько 18 млрд грн (!) заборгованості при вартості майнового комплексу 762 млн грн і 3,4 млрд грн активів. Мовляв, борги стали настільки непідйомними, що підприємство врятує лише банкрутство.

Одразу ж поповзли чутки, що "Росава" припиняє роботу. І багато хто з водіїв легковиків та власників вантажної техніки занервував, "йой, не буде дешевих шин!" (росавські "легкові" шини можливо і не настільки якісні, зате вдвічі дешевші зарубіжних аналогів, а от вантажні - поза сумнівом достойно конкурують – Авт.). Та гендиректор "Росави" Олександр Даліба поквапився запевнити, що рішення загальних зборів акціонерів про ліквідацію і банкрутство компанії, по суті, є реструктуризацією підприємства – переходом на нові, більш ефективні "рейки". "Реструктуризація передбачає повне збереження поточних робочих місць, збільшення обсягів виробництва, додаткові інвестиції в підприємства, створення після реструктуризації додаткових робочих місць в кількості не менше 75-125 осіб щорічно", - заявив Олександр Даліба.

Однак, існує версія, що через реструктуризацію (ліквідацію, банкрутство тощо) "Росава" намагається позбутися тих боргів, які вона отримала за сім років життя на олігархічній “орбіті” Костянтина Жеваго.

Костянтин Жеваго
Костянтин Жеваго

І саме процедура банкрутства, як стверджують юристи, знадобилося власнику для того, щоб на певний час ввести мораторій на задоволення вимог кредиторів. Зокрема, Державна фіскальна служба звинувачує власників підприємства у виведенні з України з допомогою фіктивних контрактів понад $52 млн, і відповідно у спробі уникнути нарахованих податкових і боргових зобов'язань на 1,27 млрд грн. При цьому Фонд гарантування вкладів фізичних осіб, що намагається через суди стягнути заборгованість (всі основні засоби "Росави", нерухомість, автомобілі, товари в обороті, майнові права на виручку і т.д. на загальну суму понад $400 млн знаходяться в заставі у центральної фінустанови групи Костянтина Жеваго банку "Фінанси та кредит", що перебуває сьогодні в стані ліквідації) не виключає, що рішення акціонерів ПрАТ “Росава” про ліквідацію і банкрутство юрособи може призвести до блокування стягнення боргів в примусовому порядку.

"Згідно із законом, погашення не здійснюються під час ліквідацій/реорганізацій великих підприємств, процедура вимагає формування реєстру кредиторів, що може затягнутися на роки. Крім цього зберігається ймовірність, що ПрАТ “Росава” передасть своє майно одним правонаступникам, а зобов`язання - іншим", - констатували у ФГВФО.

Наймудріший і прекрасний засіб від тривог — це дорожня пісня шин

На підтримку “антиборгової” версії нинішніх подій навколо виробника шин свідчить наступні цифри і факти. В 2017 році “Росава”, яка виробляє ходовий товар - щорічно 3-4 млн шин, збільшила чистий збиток на 74% – до 718 млн грн при скороченні виручки на 42% – до 875 млн грн. За підсумками 9 місяців 2018 року зафіксовано чистий збиток підприємства 18,33 млрд грн при виручці 537,97 млн грн.

Однак, не дивлячись на такі колосальні збитки, підприємство продовжує успішно працювати і реалізовувати товари за давальницькою схемою. За даними ДФС, «Росава» спокійно продовжує випускати шини, виконуючи договори переробки давальницької сировини одного зі своїх контрагентів – ТОВ «Преміорі» (зареєстроване в 2016 році окремими співробітниками заводу за тією ж адресою, що й “Росава”, зі статутним капіталом усього 500 грн, ). Найцікавіше що, у той час, коли шинний “гігант” несе суцільні збитки, його “карликовий” бізнес-партнер увесь, як кажуть, в шоколаді. В 2017 році (зверніть увагу, усього за рік існування!) він збільшив чистий прибуток на 86% – до 98,47 млн грн при зростанні виручки на 18% – до 3,23 млрд грн. За 9 місяців поточного року «Преміорі» отримало 142,49 млн грн чистого прибутку при чистому доході 2,22 млрд грн.

Завдяки такому дивному, на перший погляд, партнерству сьогодні тим не менше мова йде про модернізацію виробництва та розширення присутності “Росави” на європейських ринках. На своїй офіційній сторінці в Фейсбук компанія днями повідомила, що голландська компанія "VMI Holland BV" доправила на завод 6 фур з новим обладнанням — це вже другий шиноскладальний комплекс EХХIUM, на якому будуть виготовляти шини преміум-класу під торговою маркою PREMIORRI. “Робота кипить ... шинникам потрібно встигнути все підготувати до приїзду фахівців з Нідерландів, які вже в середині грудня почнуть пусконалагоджувальні роботи. Постачання нового обладнання та виконання зобов'язань обома партнерськими сторонами - хороший знак, який вселяє оптимізм нам, як українському виробникові, на увесь 2019 рік!”, - зазначалося в повідомленні.

Голова правління-генеральний директор ПрАТ
Голова правління-генеральний директор ПрАТ "Росава" Олександр Даліба, Прем'єр-міністр України Володимир Гройсман (зліва направо) під час ознайомлення з роботою ПрАТ "Росава", Біла Церква, Київська область, 15 грудня 2017 року.

Показово, що в грудні 2017-го року у Білу Церкву на «Росаву» завітав прем’єр-міністр Володимир Гройсман, привітавши працівників з 45-річчям підприємства, який пообіцяв серйозну підтримку підприємству. Наразі підприємство бере участь в тендерах для Збройних сил України.

Минулого року українські шини Rosava презентували на міжнародній виставці «Автомеханіка» в Німеччині, яка щорічно проходить у Франкфурті-на-Майні. Український виробник показав там модельний ряд сільськогосподарських, автомобільних та вантажних шин. На сьогодні на офіційному сайті компанії представлено 66 моделей шин для сільськогосподарської техніки. І повідомляється, що український виробник реалізує свою продукцію в 60 країн світу. В одному з останніх інтерв’ю гендиректор підприємства Олександр Даліба переконував, що в 2018 році “Росава” завоює мало не половину вітчизняного ринку шин. Адже за останні п’ять років в оновлення виробництва попри економічні і політичні кризи було інвестовано майже 200 млн грн. Тобто, виробничий потенціал збережено і навіть примножено. Бери — і працюй. От тільки б з хитрощами власників-олігархів розібратися.

Врешті, як показує досвід “Росави”, та багатьох інших українських підприємств, час ліквідовувати ганебну олігархічну практику махінацій з прибутками та збитками. Для цього навіть придумувати нічого не треба — усього лиш зважитися на нову модель оподаткування — податок на виведений капітал. Модель прорахована і оформлена у вигляді готового законопроекту, який суб’єкти законодавчої ініціативи чомусь вперто ігнорують.

Марина Нечипоренко. Київ

Розширений пошукПриховати розширений пошук
За період:
-